Képekre minden vállalkozásnak szüksége van, és a szerepüket nehéz túlértékelni. (Fotósként mi mást is mondhatnék?) De gondolj csak bele: egy jó kép magára vonja a figyelmet. Első benyomást tesz. Üzeneteket, érzéseket, hangulatokat, stílust közvetít. Látogatókat vonz az oldaladra. Illusztrálja, kiegészíti a mondanivalódat. Sőt maga a mondanivaló is lehet. A minősége alapján pedig akár tudat alatt is profinak vagy éppen amatőrnek minősítenek téged.
Ahogyan korábban a képszerkesztő alkalmazásokról szóló cikkben már fejtegettem, az ember kisvállalkozóként nem feltétlenül tud mindent kiszervezni, amit szeretne. Jó esetben születik egy stratégia, és annak irányai alapján történik legalább néhány profi fotózás és készülnek arculati és egyéb grafikai anyagok, de a mai kommunikációs tempó mellett biztosan szükség lesz még további képekre is. Ezért ebben a cikkben összeszedtem neked az ingyenes lehetőségeket.
Igen, sajnos vannak olyanok, akik nyugodt szívvel töltögetnek le képeket az internetről és használják fel a vállalkozásuk kommunikációjában. Közülük a körültekintőbbek inkább külföldről lopnak, például a Pinteresten “inspirálódnak”, míg mások nyugodt szívvel akár a közvetlen versenytársaiktól is. De te, aki ezt a cikket olvasod, biztosan nem így akarsz eljárni, hiszen tiszteletben tartod a szerzői és védjegy jogokat. Azaz olyan képeket keresel, amelyeket jogtisztán használhatsz!
Ilyenkor jönnek jól a stock oldalak, amikből szerencsére egyre több ingyenes is van. Fontos azonban, hogy mindig ellenőrizd, hogy az adott kép milyen célra, és milyen feltételekkel használható. Attól, hogy ingyenes oldalról töltötted le, még egy egyáltalán nem biztos, hogy azt csinálsz vele, amit akarsz. Emellett pedig tudd, hogy a stock fotóknak az előnyeik mellett azért hátrányaik is vannak.
Pro
- Ingyenes vagy olcsóbb megoldás, mint egy fotózás
- Azonnal elérhető, amikor szükséged van rá
- Szinte bármilyen képet beszerezhetsz
- Profi minőségű, nagy felbontású képek is elérhetők
- Bizonyos kommunikációs anyagokhoz bőven elegendő
Kontra
- Nem egyedi, azaz nem a te vállalkozásodra szabott
- Bárki más is beszerezheti és felhasználhatja
- Nehéz választani a túl nagy kínálatból
- A felhasználási lehetőségek megtévesztőek lehetnek
- Sok közhelyes fotó van, ami többet árt, mint használ
A 7 legjobb ingyenes stock fotó oldal
Pexels
A Pexels az egyik leghíresebb oldal. A jó minőségű, nagy felbontású képek (és videók) ingyenesen használhatók, szabadon módosíthatók és a készítőt sem kell feltétlenül megjelölni. A képek kerülhetnek weboldalra, közösségi médiafelületekre, nyomtatott marketing anyagokra, hirdetésekre stb. A képek a saját fotós közösségüktől, illetve többek között a Pixabay-ről és Gratisography-ról származnak.
Pixabay
A másik talán legismertebb oldal a Pixabay. Itt is kiváló minőségű képeket találhatsz, amiket ingyenesen használhatsz, módosíthatsz, akár kereskedelmi célra is, és az alkotót sem muszáj megjelölni. Nemcsak fotókat, hanem illusztrációkat és vektoros grafikákat is tudsz keresni.
Unsplash
Az Unsplash-t is sokan szokták emlegetni, ami nem véletlen, hiszen több, mint egymillió ingyenes képet kínál. A korábban említettekhez hasonlóan ezek a képek is ingyenesen használhatók, szabadon módosíthatók, akár a készítő megjelölése nélkül is. A keresésnél kapcsolódó kategóriákat és képeket is mutat.
Stocksnap.io
A Stocksnap.io szintén egy nagyon jó minőségű képeket kínáló oldal, üzleti célra is szabadon használható, módosítható képekkel. Kategóriákat és “felkapott” képeket is lehet nézni, a találati lista pedig akár nézettség vagy kedveltség szerint is rendezhető, így választhatsz olyan képet, ami várhatóan nálad is népszerű lesz.
Gratisography
A Gratisography úgy határozza meg magát, hogy a világ legmókásabb, ingyenes, nagy felbontású képeit kínálja. A stílus és hangulat már a címlapjukon szereplő képek alapján is látszik. Ők nem mennyiségi játékosok, de ha kreatív és egyedi képeket keresel, érdemes megnézni őket. Ezek a képek is szabadon használhatók, módosíthatók, kereskedelmi célra is.
Visual Hunt
A Visual Hunt többféle Creative Commons licenc szerinti képet kínál, az adott képnél lehet ellenőrizni, hogy hogyan használható fel. A keresőjében színek szerint is lehet keresni, ami nagyon hasznos lehet, ha szeretnéd, hogy a kép valamilyen meghatározott színvilághoz illeszkedjen.
Foodiesfeed
Ahogyan a neve is sugallja, a Foodiesfeed az ételfotókra szakosodott. A képeket profi fotósok, gasztrobloggerek, és egyéb “kajaőrültek” készítik. Szóval ha kifejezetten ételfotókat keresel, akkor tökéletes választás. Az összes kép szabadon használható, módosítható, kereskedelmi célra is.
Én leginkább kiegészítésként használom a külső forrásból származó képeket
Néhány jó tanács a stock fotók használatához
Gondold át, hogy alkalmas-e a stock fotó arra, amire szeretnéd használni!
A cikk elején a pro és kontra érveknél már megkapirgáltam, hogy nem jó mindenre a stock fotó. Tegyük fel, hogy éppen készül a weboldalad, ahol a termékeidet, szolgáltatásaidat szeretnéd bemutatni. Erre én több okból sem választanék stock képeket. Hiszen nem lesz mögöttük egységes koncepció, és nem téged, a te üzletedet, a te termékeidet fogja bemutatni. Ez személytelen és rosszabb esetben még félrevezető is lehet. Ráadásul ahogyan említettem, a stock képeket mások is beszerezhetik, sohasem tudhatod, hogy hol fognak legközelebb felbukkanni. Egyes közösségi média posztokban, story-kban, bizonyos nyomtatott anyagokban viszont teljesen el tudom őket képzelni. A fejlécben szereplő medvét is egy ingyenes stock oldalról szereztem be és tettem rá a másik képre.
Olyan képeket válassz, amelyek stílusukban, hangulatukban illeszkednek a vállalkozásodhoz!
Sajnos elég gyakran látni olyan vállalati profilokat, hol minden kép más, nincsen a képeknek egységes stílusa, hangulata. Ennek nyilván az az oka, hogy nincsen mögötte stratégia. Ez még grafikai kavalkáddal is párosulni szokott, különböző stílusok, színek, betűtípusok használatával. Egy ilyen megjelenés gyengíti a márkát és amatőr érzetet is kelt. (Persze, azért nem kell annyira véresen komolyan venni, mint egy multinál, és vannak olyan formátumok, amelyek többet engednek ilyen szempontból, például a story-k.)
Olyan képeket válassz, amelyekkel a vásárlóid tudnak azonosulni!
Ez az előző gondolat folytatása. Olyan képeket érdemes választani, amik közel állnak a célcsoporthoz, számára vonzóak lehetnek. Tudnak vele azonosulni vagy szeretnének olyanná válni. És természetesen összhangban vannak a márkával is. Egy rosszul megválasztott kép rossz esetben el is idegenítheti a (potenciális) vásárlóidat.
Olyan képeket használj, amelyek kapcsolódnak a mondanivalódhoz!
Gyakran előfordul, hogy van egy jó kép, de a mondanivaló egyáltalán nem kapcsolódik hozzá. (A kapcsolódásba most az iróniát és viccet is beleértem, mert bár a mémek és alpári viccek megosztogatását nem tartom túl jó ötletnek, a(z igényes) humor remekül használható eszköz.) Arra gondolok, amikor a képnek tényleg semmi köze sincs ahhoz, amit mondani akarunk, csak jól néz ki. Ezt prezentációkban szoktam nagyon gyakran látni. Mondanom sem kell, az általad használt képek kapcsolódjanak a mondanivalódhoz.
Ne használj túl általános vagy közhelyes képeket!
A stock fotók régi kétes hírnevét azok a közhelyes képek alapozták meg, amiket érdemes messziről elkerülni. Néhány példa: üzleti kézfogás, call centeres hölgy fülhallgatóban, boldog salátaevés vagy közös tévézés, üzleti megbeszélés, öltönyös ember pénzügyi grafikonnal, bizarr arckifejezésű emberek, clip art figurák stb. Amellett, hogy nagyon személytelenek, az erősen ciki kategóriába tartoznak.
Vágd meg a képet, ha szükséges!
A képszerkesztésről szóló bejegyzésben már volt róla szó, hogy a képeket időnként célszerű átalakítani. Ehhez azonban érdemes tisztában lenni az alapvető kompozíciós szabályokkal, amiket az Instagram (@dreamworldphotohu) highlightjaim között megtalálsz.
Igazítsd a képet ahhoz a felülethez, ahol meg fog jelenni!
Az előző pont folytatásaként: érdemes a képeket a megjelenési helyéhez igazítani. Például az Instagram posztokat négyzetesre, a story-kat 9:16 képarányúra vágni. Ehhez nagyon ajánlom az előző bejegyzésben bemutatott grafikai alkalmazásokat, már csak azért is, mert számos ingyenes stock fotó ezeken belül is elérhető és azonnal használható.
Te szoktál stock fotókat használni a vállalkozásodban?