6 tipp, hogy jobb képeket készíthess a gyerekekről akár az otthonodban!

gyerek fotózás

Szülőként sokszor ellenállhatatlan vágyat érzünk, hogy megörökítsük a gyerkőcöket. Hiszen folyamatosan változnak, fejlődnek, túl hamar felnőnek, és ezeket a pillanatokat szeretnénk megőrizni. Nemcsak magunknak, de nekik is. A gyerek fotózás azonban nem kis kihívást jelent, hiszen a gyerekek izegnek-mozognak, nem akarnak a kamerába nézni, és olykor többszáz ellőtt kép után sincsen olyan, ami igazán jól sikerült.

Egy előadásom alkalmával megkérdeztem, hogy mik a legnagyobb kihívások a gyerekek fotózásánál, és a legtöbben azt említettétek, hogy túl gyors a gyerkőc, nehéz “elkapni”, bemozdult, homályos lesz a kép. Ebben a posztban ahhoz adok tippeket, hogy ti képeitek is jobban sikerülhessenek! Ha pedig mélyebben is érdekel a téma, lesd meg a Fotózz tudatosan ebookot!

1. Ne bízd a véletlenre a fotózást!

Ha igazán jó képet szeretnél készíteni, az mindenképpen igényel előkészületet. Gondolj csak bele, pl. egy esküvőfotózásnál sem az történik, hogy a fotós a gyűrűhúzásnál kezdi el előhalászni a gépét, hiszen akkor lemaradna a pillanatról!

Rendezd el a helyszínt, pakold arrébb a zavaró, például az élénk színű tárgyakat, elejtett papírzsepit. Öltöztesd a gyerkőcöt olyan ruhába, ami jól fog mutatni a képeken, azaz kerüld az élénk színű, erős mintás, figurás darabokat. Ha otthon készül a kép és kellemes meleg van, legyen a gyerkőc mezítláb. 

Vedd elő a mobilodat vagy fényképezőgépedet, és legyél “készenlétben”, hogy el tudd kapni a pillanatot.

gyerek fotózás

2. Ne akard mindenáron, hogy a kamerába nézzen!

Régi beidegződés, hogy azokat a képeket részesítjük előnyben, ahol a gyerek a kamerába néz és mosolyog. Ez az első dolog, amit érdemes elengedni!

Ha nem vagy erre rágörcsölve, sokkal könnyebben adódnak olyan pillanatok is, amikor ez megtörténik! A nézz ide és mosolyogj nem működik. Ne arra koncentrálj, hogy ez most egy fotózás, gondolj inkább azokra a dolgokra, amik meg szokták nevettetni a gyerekeidet és próbálkozz ilyenekkel! Lehet az botladozás, puki hang vagy teljesen más, valószínűleg már támadt is pár ötleted. Ha még nem megy ez a fotózással együtt, akkor támaszkodj ebben segítőre!

Ha fotós szeretnél lenni, akkor pedig lesd meg a természetes pillanatok megörökítéséről szóló fotós ebookot, amiben egy sor további ötletet is találsz.

3. Figyelj a fényekre!

Többször is említettem már, hogy a fényképezést nem véletlenül hívják így, hiszen fény kell hozzá, és nagyon nem mindegy, hogy milyen. A fotózás során a fény meghatározza a kép minőségét, megjelenését, hangulatát.

Tulajdonképpen az is az előkészület része, hogy olyan helyen igyekezz fotózni, ahol elegendő és megfelelő fény van. Beltéren például az ablak mellett vagy azzal szemben. A direkt fényt (pl. besütő napot) érdemes kerülni. Ha ez már jól megy, kísérletezz nyugodtan az ellenfényes képekkel is, amikor az alany mögül érkezik a fény.

Ne használd a mobiltelefon vagy a fényképezőgép kisvakuját, mert nagyon előnytelen fényeket fogsz kapni. Ha plusz fényre van szükséged, használhatsz például rendszervakut egy fehér falról visszaverve, vagy akár egy másik mobil lámpájával is világíthatsz, a lényeg, hogy ne a gépeden legyen.

gyerek fotózás

4. Komponálj a fotózás előtt!

A kompozíció az elemek elrendezése a képen, amivel kifejezünk valamit és amivel a témánkra irányítjuk a figyelmet, és így lesz valami kellemes vagy éppen kellemetlen látvány a szemnek.

Mozdítsd ki a témádat középről és használd a kompozíciós szabályokat, például az alábbiakat.

Harmadolás

Iránytartás

Vágások

Az alábbi képen láthatod a szabályosnak számító vágásokat (zöld vonalak). Igyekezz elkerülni az izületben történő vágást. Természetesen egy dinamikus kép esetén beleférhet.

6. Ismerd meg az eszközeidet és a fotózás alapjait!

A fotótechnikai ismeretek teljes átadása egy ilyen poszt kereteibe nem fér bele. 

Ezért most csak azt tanácsolom, hogy ha fényképezőgéppel fotózol és portrét készítesz, akkor a gyújtótávolságod inkább nagyobb legyen, tehát akár egy kit objektívet az 55 mm-es vége felé tekerj. A rekeszt pedig nyisd a lehető legnagyobbra a háttérelmosás érdekében. Ha mozgó gyerkőcöt fotózol, zársebességben ne menj 1/320 sec alá, mert különben be fog mozdulni. Nyugodtan fotózz sorozatot, hogy legyen benne megfelelő kép. A Fotózz tudatosan ebookban az összes fotótechnikával kapcsolatos tudnivalót is részletesen átadom.

A mobilodnak pedig segíts az ujjaddal fókuszálni és ugyancsak sorozatot készíts, amiben várhatóan találsz majd jó képet. Ha szeretnél még több tippet mobilos fotózáshoz, akkor lesd meg ezt az ingyenes ebookot.

6. Szerkeszd a képeidet akár ingyenes eszközökkel!

Sokan úgy gondolják, hogy az utómunka pont olyan fontos, mint maga a fotózás. Ez bizonyos esetekben igaz is, míg máskor akár csak kisebb változtatások is bőven elegendőek. Én azt gondolom, hogy ha egy képet a fentiek szerint készítesz el, akkor akár egy leheletnyi utómunka is elegendő lehet. Persze ez sok gyakorlást igényel, ezért kezdetben szinte biztosan fogod utólag vágni a képeidet és állítgatni a csúszkákat.

Rengeteg ingyenes mobil alkalmazás érhető el erre a célra, a személyes kedvencem a Snapseed (AndroidApple). Ennek a használatát részletesen és videóval is bemutatom a Snapseed tippek és trükkök című posztomban.

mesterséges intelligencia photoshop

Teljes útmutató a képgenerátorok használatához (Midjourney, DALL-E 3, Playground AI, Adobe Firefly)

Minden, amit a képgenerálásról tudni érdemes egyetlen, magyar nyelvű tutorial videóban! Milyen megoldások vannak, melyiket mire és hogyan tudod használni? Működés, jogi és etikai kérdések, útmutató lépésről lépésre a hatékony parancsok adásához és a felületek használatához. https://youtu.be/afzVwYVsZZE Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Szeretnéd megtanulni a képgenerátorok használatát? Rengeteg kérdés érkezik hozzám

Tovább olvasom »
Exif

Milyen beállításokkal készült ez a fotó? Avagy: mire jó az EXIF és mire nem (VIDEO)

A kezdő fotósok egyik leggyakoribb kérdése, hogy milyen felszereléssel és beállításokkal készült egy fénykép. Sokszor pedzegettem már, hogy ez nem a legfontosabb kérdés egy fotóval kapcsolatban, de érdemes megnézni, hogy honnan tudhatók meg ezek az adatok, mire jók és mire nem. https://www.youtube.com/watch?v=dEWt6-XXsFEFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? Milyen beállításokkal készült ez a fotó? Avagy: mire jó az

Tovább olvasom »
5 hiba, amit ne kövess el photoshopban

5 Photoshop hiba, amit ne kövess el! (VIDEÓ)

Kezdő és akár haladó fotósként is könnyű beleesni ebbe az 5 utómunka hibába. Mutatom azt is, hogy hogyan kerüld el őket! https://youtu.be/FnctKLZ6znwFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? 5 Photoshop hiba, amit ne kövess el! A videóban elhangzó szöveg leirata <p>Mik azok a képszerkesztési hibák, amik azonnal elárulják, hogy kezdő vagy a fotózásban? Ha érdekel a fotózás és