Fotózás alapok: Így készíts magadról profi portrét drága cuccok nélkül!

Önportré fotózás

Béna a profilképed? Gyorsan kellene egy kép magadról? Ha követed ezeket a lépéseket, akár te is elkészítheted. Csak egy fényképezőgép kell hozzá, néhány ingyenes program, és pár olyan dolog, ami bármelyik otthonban fellelhető. Fotózás alapok lépésről lépésre.

Miért fotózzam magamat?

  • Az önportré az egyik legrégebbi műfaj, a művészi önkifejezés kiapadhatatlan témája.
  • Persze mi halandó emberek is elüthetjük vele az időt, ha éppen otthon rekedtünk.
  • De lehet praktikus oka is, például szeretnél magadról új profilképet vagy akár önéletrajzhoz van rá szükséged!

Mi kell hozzá?

  • Fényképezőgép 35-50 mm körüli gyújtótávolságú objektívvel (cropos gépen ez 24-35 mm), de az elvárt hatástól, ill. a hely méretétől függően nyilván lehet más is (pl. 85 mm).
  • Állvány vagy egyéb tárgy, amire biztonságosan el tudod helyezni a gépedet.
  • A fényképezőgéped márkájához való mobil alkalmazás, amivel tudod távolról vezérelni. (Enélkül is lehet, azt is megmutatom.)
  • Egy ablak, ahonnan szórt fény érkezik, azaz nem süt be rajta direktben a nap.

Egyéb előkészületek a fotózás előtt

Nyilván függ a fotózás céljától, de például egy önéletrajzba kerülő képhez nagyon fontos az ápolt megjelenés: a megfelelő frizura, smink, ruházat.

Tedd rendbe a környezetet, hogy csak az legyen a képen, amit tényleg szeretnél. Klasszikus portrét fotózhatsz mondjuk homogén falfelület előtt. De fellógathatsz magad mögött akár valamilyen takarót is, csak arra figyelj, hogy lehetőleg ne legyen gyűrött.

Milyen fényt keressek?

Ha “klasszikus” portrét készítenél magadról, akkor azt ajánlom, hogy lehetőleg szemből vagy oldalról, kb. 45 fokos szögből érkezzen a fény az ablakból. Kreatívabb portréhoz használhatsz akár oldalról érkező fényt vagy ellenfényt is a fotózás során. (Sőt ilyen esetben akár a direkt napfény is szóba jöhet.)

Hogyan állítsam be a gépemet?

Mivel fegyelmezett önmagadat fogod fotózni viszonylag állandó fényben, ezért nyugodtan használhatsz manuális beállítást. Beltéren kevesebb fény van, ezért célszerű nagyra nyitni a rekeszt. De! Önfotózásnál f/2.8 alá nem feltétlenül mennék olyan géppel, ahol nincsen szemkövető fókusz, mert kis mélységélesség mellett elcsúszhat az élesség helye.

Ha nem mozogsz a kép készítése közben, akkor 1/125 sec zársebesség elég lehet. A fentiekhez a fényviszonyoktól függően válaszd meg a szükséges ISO-t, hogy ne legyen se túl sötét, se túl világos a kép. Ideális esetben ISO 800-ig, de lehet, hogy többre lesz szükség.

Az autofókusz beállítások közül, ha van, a szemkövetést válaszd (ha rajta lesz a szemed a képen), ha nincsen (vagy nem lesz rajta a szemed), akkor az egy pontos autofókuszt. Az élesség a kamerához közelebbi szemre kerüljön.

Önportré fotózás

Fotózás lépésről lépésre: hogyan készítsem a képet?

  • Töltsd le a fényképezőgéped vezérléséhez való mobil alkalmazást és lődd össze a gépet a telefonnal. Ehhez az alkalmazás ad segítséget.
  • Keresd meg a megfelelő kompozíciót és az alapján helyezd el a gépedet egy állványon vagy egyéb tárgyon. Ha van stabilizátor az objektíven, kapcsold ki. A gép lehet szemmagasságban, de állvánnyal felső vagy alsó kameraállásokat is választhatsz. Állvány nélkül kicsit macerásabb a fotózás, hiszen valamilyen kitámasztásokkal kell megdöntened a gépedet.
  • Az alkalmazás segítségével a telefonodon láthatod, hogy mi lesz a képen és exponálni is tudsz. Szerencsés esetben érintéssel tudod kiválasztani az élesség helyét. Érdemes késleltetve exponálni, hogy legyen időd eldugni valahova a telefonodat. Figyelj rá, hogy ilyenkor már ne mozdulj el előre vagy hátra, mert akkor nem lesz éles a kép!
  • Ha van szemkövető fókuszod, érdemes használni! (Főleg, hogy a Sony appban nem lehet érintéssel kiválasztani az élesség helyét, tiszta vicc.)

Alternatív megoldás

Ha nincsen mobil alkalmazásod, de van távkioldód a gépedhez, vagy akár az sincs, akkor az alábbiakat ajánlom.

  • Mielőtt elhelyezkedsz, nézd meg, hogy mi van a képen. Állíts be két tárgyat a kép széleihez, hogy lásd, pontosan hova kell majd menned.
  • Tegyél egy tárgyat oda, ahol te leszel és arra állítsd be a fókuszt. Ezután kapcsold ki az autofókuszt, hogy véletlenül se fókuszáljon máshova a géped.
  • Helyezkedj el a lerakott tárgyak közé és a szemed kb. ott legyen, ahova a fókuszt állítottad.
  • Ha a rekeszedet f/5.6 körül állítod be, akkor már nagy valószínűséggel nem fog elcsúszni az élesség.
  • Késleltetve exponálj és addig tedd ki a képből a “jelző” tárgyakat, ill. távkioldót. Ha nincsen távkioldód, akkor válassz 10 másodperces késleltetést, nyomd le a gombot és helyezkedj el. Ilyen esetben azt javaslom, hogy több egymás utáni exponálást állíts be, hogy ne kelljen olyan sokszor ismételni a műveletet.
Nyugodtan kísérletezz! Akár a direkt napfénnyel és éles árnyékokkal is játszhatsz. El is hagyhatod a komfortzónádat, nem kell feltétlenül megmutatnod a képeket bárkinek.

További fotázás tippek testalkat szerint

VÉKONY TESTALKAT:

  • Kameraállás: szemmagasság, mellmagasság, akár alulról (felülről inkább ne)

ÁTLAGOS TESTALKAT:

  • Kameraállás: szemmagasság, mellmagasság, akár kicsit felülről

KEREKEBB TESTALKAT:

  • Objektív: 35 mm (APS-C: 24 mm)
  • Kameraállás: felülről (alulról semmiképp)
  • Told előre az álladat, engedd le a válladat!

+1: Közeli portréhoz inkább 85 mm-es objektívet ajánlok a torzulás elkerülése érdekében, de kivételesen elnézem neked az utólagos vágást is.

Ez a posztom a Makeup Blogon megjelent korábbi írásom átdolgozott változata. Ha szeretnéd letölthető formában, akkor ebben az ebookban megtalálod.

karácsonyi portré készítése otthon - gyerekfotózás természetes fénnyel

Karácsonyi portréfotók készítése otthon

Hogyan lehet otthoni körülmények között szép karácsonyi fotókat készíteni? Kiderül a videóból! Felszerelés választása, gépbeállítások, a fények használata és sok-sok ötlet, hogy milyen képeket készíts. https://www.youtube.com/watch?v=-UyoAietpvIFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? Karácsonyi portréfotózás otthon, természetes fénnyel – A videóban elhangzó szöveg leirata Ezúttal otthoni körülmények között fogunk karácsonyi portrét készíteni. Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha

Tovább olvasom »
Photoshop tanfolyam fotósoknak

A legnagyobb hiba, amit a Photoshoppal elkövettem

Ha még nem kerültél szorosabb barátságba a Photoshoppal, nem vagy egyedül. Amikor egyetemistaként a 2000-es években elkezdtem használni ezt a programot, iszonyatosan sok bosszúságot okozott. Az a helyzet ugyanis, hogy a Photoshop egyáltalán nem felhasználóbarát program. Ha előzetes ismeretek nélkül kezded el használni, akkor nagyon nehéz átlátni a működését. Annak idején nem egyszer záram be

Tovább olvasom »
Ihász Ingrid: fotós marketing kézikönyv

Vallomás: Ezért született a könyvem (Marketingiránytű fotósoknak)

Végre elkészült a könyvem, már csak a nyomdára várunk. Tűkön ülök, hogy kézbe vehessem! A “marketingszöveg” fent van a könyv oldalán, itt most arról szeretnék írni egy kicsit, hogy miért is született meg. Bevallom, a végére már egyre többször kérdezgettem magamtól, hogy biztosan akartam-e ezt az egészet. Amikor az ezredik korrektúrát bogarásztam. Amikor a sokadik éjszaka