9 dolog, amit a fotós vállalkozásból tanultam és neked is tudnod kell

Ingrid fotós marketing vállalkozás

Felnőtt életem nagyobbik részét alkalmazottként töltöttem. Szépen végigjártam a ranglétrát, az asszisztenstől egészen az ügyvezető igazgatóig. Vállalkozni csak bőven 30 fölött, a szülési szabadságom alatt kezdtem el. A vállalkozásom fotós irányának felépítését 2018 legvégén indítottam, akkor még azzal a szándékkal, hogy “szakítok a múltammal” és fotósként fogok dolgozni. Ebből a tapasztalatból elég sokat tanultam, és arra gondoltam, hogy megosztom veletek is, mert hiszek benne, hogy a hasznotokra lehet. Ezzel együtt kitaláltam egy új formát is, amivel tudok segíteni nektek a vállalkozásotokban, de erről majd később.

1. Az egységes fotós stílus elengedhetetlen

Amióta elkezdtem fotózni, rengeteget változott az ízlésem. Teljesen más tetszik ma, mint 6 évvel ezelőtt. Sőt, még 1-2 évvel ezelőtthöz képest is. A mai napig eléggé mindenevőnek tartom magam, szeretek sokféle dolgot csinálni és kipróbálni, több “műfajban” alkotni. Ez a fotós vállalkozásban kifejezetten hátrányt jelent.

Ha képes vagy egy egységes stílust kialakítani és azt tökélyre fejleszteni, akkor sokkal jobb esélyekkel indulsz a fotós vállalkozásban és gyorsabban juthatsz egyről a kettőre. Fotózz nyugodtan bármit, amivel pénzt tudsz keresni (ha szükséged van rá), de a portfoliódat a lehető legnagyobb tudatossággal válogasd össze, ne keverd az egymástól nagyon különböző témákat (például babafotó és glamour) és stílusokat. Ha valaki ránéz a portfoliódra, az legyen egységes és felismerhető. Ha nem tudod, ezt hogyan lehetne megvalósítani, akkor olvasd el ezt a posztot a fotós stílus kialakításáról.

Ha nincs még elég ügyfeled, építsd a portfoliódat TFCD fotózásokkal, okosan választva ki a modelleidet. A modelled lehetőleg ne csak “szép” legyen, hanem ténylegesen a potenciális ügyfélkörödből kerüljön ki (!), ossza meg a munkádat a saját körében, lehetőleg ne felejtsen el megjelölni a képeken, illetve ajánljon másoknak is. A feltételeket minden esetben előre kell tisztázni, ne csak reméld, hogy bizonyos dolgok mások számára (is) biztosan természetesek, mert nem azok.

2. A vállalkozás nem való mindenkinek

A saját vállalkozásnak van egy sor előnye, ami sokak számára vonzó lehet. A magad ura vagy, nem kell irodába járni, főnökök utasításait követni és valaki másnak a szekerét tolni. Úgy szervezed a napodat, ahogyan akarod, nyugodtan elmehetsz ügyet intézni, vásárolni vagy akár edzeni nap közben (a korlátozásokat most ne keverjük ide).

Van azonban egy sor hátránya is, hiszen nincsen fix fizetés, csak arra számíthatsz, amit te kikaparsz magadnak. Ügyfelet kell szerezni és megtartani, a kereslet ráadásul szezonális lehet (esküvőszezon, karácsony stb.), és valahogy túl kell élni a lassabb hónapokat is. Ha pedig ne adj isten beteg vagy korlátoznak a munkavégzésben, senki sem keres pénzt neked helyetted. Legalábbis amíg egyedül dolgozol, addig biztosan nem, és egy kezdő fotós vállalkozásban ez általában így van.

Persze nemcsak a bevételingadozás lehet nehéz, hanem a “magány”, a magadra utaltság, illetve az is, hogy csakis magadat motiválhatod, nem fogják veregetni a válladat és biztatni, amikor éppen mélyponton vagy (legalábbis céges szinten). Az időd saját szervezése pedig a legtöbbször inkább azt jelenti, hogy hónapokig, akár évekig éjjel-nappal dolgozol, hogy tényleg beinduljon a dolog.

3. A jó (!) marketing nélkülözhetetlen

Egy olyan piacon, ahol van kereslet és viszonylag alacsony a belépési küszöb, általában hatalmas a konkurencia. Így van ez a fotózással is. Persze, ha mindent profin és legálisan szeretne valaki csinálni, az nagyobb befektetést igényel (tanulás és hivatalos vizsga a vállalkozáshoz, profi felszerelés, esetleg saját stúdió stb.). De sokan csupán egy belépő szintű DSLR-rel és a közeli családtól érkező bókokkal a hátuk mögött kezdenek el pénzt kérni a fotózásért. És hidd el, nem is ez a “baj”, sokkal nehezebb az, hogy 1-2 év intenzív (!) önfejlesztéssel már egészen jó szintre el lehet jutni a fotózásban, és ha van egy jó szolgáltatás, illetve megfelelő ügyfélkezelés társul hozzá, akkor minden alap adott ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen és neked egy újabb konkurenciád legyen.

Akár istenadta tehetség vagy, akár nem, önmagában a munka színvonalával ma már nem lehet kitűnni. Tudatos marketing nélkül nem tudod felépíteni magadat és nem fogsz tudni eljutni az emberekhez, nem fogják megismerni a munkádat. Ha pedig nem vagy kimagasló tehetség, még nagyobb szükséged van rá, hogy megkülönböztesd magad a többiektől, és elérd, hogy téged válasszanak.

Nekem ebben úgymond szerencsém van, hiszen 16. éve marketinggel foglalkozom, így nem okozott különösebb nehézséget, hogy “felépítsem magam”, és annak idején fotósként nagyjából fél év intenzív munkával eljussak oda, hogy már számomra elfogadható fizetést tudjak kivenni ebből a munkából. (Az, hogy nem éreztem jól magam a fotós szerepben, az már más kérdés és egy másik pontban ki is térek rá.) A marketing ráadásul nem egy szakma, hanem tucatnyi különböző területből áll, és aki azt állítja, hogy mindenhez ért, az jó eséllyel semmihez sem. Nekem a marketingstratégia és a tartalommarketing a fő erősségem, de talán ezt látjátok a munkámból is. Ez az a háttértudás, ami vezérel az összes többi területen is, aminek nem vagyok specialistája.

De mi van azzal, akinek nincsen marketinges háttere?

És nincsen havonta többszázezer forintja arra, hogy a különböző marketing tevékenységeket kiszervezze és még egyszer ennyit költsön hirdetésre?

Régóta gondolkodom rajta, hogy hogyan tudnék ebben azoknak is segíteni, akiknek a hagyományos tanácsadás nem fér bele a költségvetésébe. Azoknak, akik arról ábrándoznak, hogy bár együtt kávézhatnának valakivel, aki közben szinte baráti alapon marketing tanácsot ad. Így született meg a fejemben a Marketing kávé ötlete, ami pontosan erről szól! Csak éppen virtuális formában, online élő adásban zajlik majd, amibe mindenki becsatlakozhat, aki előfizetője a programnak. Itt találsz róla bővebb információt, nagyon örülök és köszönöm, ha csatlakozol!

4. Tanulni és fejlődni márpedig élethosszig kell a fotózásban is

Na jó, ezt valójában nem a vállalkozásban tanultam, hanem már jóval előtte. Sokat írtam már róla, hogy milyen sok nagyszerű fotóstól és retusőrtől volt már lehetőségem személyesen és online is tanulni, és ezt a magam stílusában természetesen beépítem az anyagaimba is. Ezek az alkalmak nemcsak a tanulásról szólnak, hanem sok esetben az inspirációról, valaki más látásmódjának a megismeréséről. A kezdetekkor teljesen természetes, hogy tanul az ember, de érdemes ezt a jó szokást a későbbiekben is megőrizni, inspirálódni, időről időre megújulni. Mindig van mit tanulni és van hova fejlődni!

Az oktatás valahogy mindig visszatér az életembe. Amikor elkezdtem marketinggel foglalkozni, azonnal lett szakmai blogom, amiből azután több generáció tanulta a digitális marketing alapjait. Tanítottam és tanítok egyetemen, főiskolán, tanfolyamokon, előadok konferenciákon. A nevemhez fűződik például az IAB első hazai digitális marketing oktatása, illetve a legnagyobb ügynökségi csoport utánpótlásnevelési programja, a GroupM Akadémia is. Ezekre nagyon büszke vagyok, és ezek a tapasztalatok segítettek abban is, hogy a fotós oktatási anyagaimat és ezt az egész platformot itt kialakítsam.

5. Az ügyfelekkel való bánásmód megkülönböztet

A pályám kezdetétől fogva ügyfelekkel dolgoztam. Emlékszem, amikor az első munkahelyemen még szóvá kellett tenni, hogy hogyan kellene rendesen emailt írni és kommunikálni az ügyfelekkel. Aztán szépen megtanultam és természetessé vált, és sokáig nem is gondoltam arra, hogy ez valami különleges dolog lenne.

Az alapelvem az, hogy igyekszem mindenkinek megadni azt a tiszteletet és bánásmódot, aminek én is örülnék saját magammal szemben. Ha valaki nem kedves velem, még nem jogosít fel arra, hogy bunkó legyek, hiszen a saját viselkedésem csakis engem minősít. Persze, nekem is van rossz napom, és előfordul, hogy akár szándékom ellenére megbántok másokat, de a törekvés folyamatosan ott van bennem, hogy “normális” legyek.

Nemcsak az ügyfelelekkel, de a fotós kollégákkal is! Akikkel a legjobban megtaláljuk a hangot, azokkal együtt dolgozunk, akikkel pedig kevésbé, azokkal békén hagyjuk egymást. Nem ármánykodok, nem hagyok negatív kommenteket, nem örvendezek rajta, ha egy általam nem kedvelt személy pórul járt. Ha rosszul reagáltam valamire vagy tévedtem, elismerem és bocsánatot kérek.

Az adott szó szent

Az pedig mindig is alapvető volt a számomra, hogy ha valamit megígérek, azt be is tartom. Ha pedig valami miatt ez mégsem lehetséges (ami elég ritka nálam), akkor előre szólok, nem pedig utólag kell emlékeztetnie valakinek, hogy nem csináltam meg, amit ígértem. Persze, időként előfordulhat, hogy valamiről mégis megfeledkezek, de mindent megteszek azért, hogy ne legyen így.

Nem táncolok ki egy megállapodásból, akár van róla szerződés, akár nincs. Ha valamire nem gondoltam és megszívom, akkor az az én saram, vállalom érte a felelősséget. Ha anyagi károm van belőle, ez van, az én hibám, nem próbálom másra terhelni. Nem ekézem az ügyfeleimet, sem a fotós kollégáimat, sem nyilvánosan, sem “privát” módon (például egy zárt csoportban), akkor sem, ha éppen lenne rá okom. Hiszen én sem akarnék olyannal dolgozni, akiben a diszkréció nyomokban sem található meg.

Ezeket alapvető és természetes dolgoknak gondolom, de néha meglepő, hogy sokan mennyire másképpen gondolkodnak. A vállalkozói létem fontos tanulsága, hogy már azzal ki lehet tűnni, hogy az ember kiemelten figyel az ügyfélkommunikációra és megbízhatóan dolgozik. A hatékony ügyfélkommunikációról mindenképpen lesz szó a Marketing kávé keretében.

6. Az ajánlás a legerősebb eszköz, amire támaszkodhatsz a fotós vállalkozásodban

Persze a vállalkozás előtt is tudtam, hogy az ajánlás mennyire fontos eszköz, de itt azonnal éreztem a saját bőrömön is. Ha ki kellene emelnem még egy legfontosabb dolgot a jól átgondolt stratégia mellett, az az ajánlás lenne.

Ma már csak nagyon korlátozott számban tudok fotózásokat vállalni, ezért szinte csak ismerősöket fotózok. De amíg fotóztam “idegeneket” is, mindig kitöltettem velük egy ügyfél kérdőívet, hogy megismerjem őket, az elvárásaikat, illetve tudjam, hogy hogyan találtak rám. Mondanom sem kell, hogy a legtöbben úgy jöttek hozzám, hogy valaki ajánlott nekik! Ez a legerősebb marketingeszköz, és erre érdemes sokkal nagyobb figyelmet fordítani, mint bármelyik másikra.

A meglévő ügyfeleknek újra eladni mindig sokkal könnyebb, mint újaknak, és a visszajáró, elégedett ügyfél ajánlani fog másnak is. Ez az, amire véleményem szerint egy fotós vállalkozásban mindennél jobban érdemes fókuszálni! A Marketing kávé keretében ezekre is ki fogunk térni.

7. Ha a hobbidból munka lesz, megölheti a szenvedélyt

A fotós vállalkozásban az imádott hobbi egyszercsak munka lesz. Könnyen lehet, hogy előtte azt fotóztad, amihez kedved volt, utána meg már azt, amiért éppen fizetnek. Persze, ha beleteszel több évnyi munkát, eljuthatsz oda, hogy legalább többségében olyanokat fotózz, amit szeretnél és amihez kedved van, de egy vállalkozás elején ez gyakran nincsen így, főleg ha “kell a pénz”. A korábbi szerelemprojektekre esetleg nem marad idő vagy kreatív energia.

Netán belefutsz olyan ügyfelekbe, akiknek mégsem tetszik annyira a munkád vagy akár tapasztalatlanságodból eredően kellemetlen helyzetekbe kerülsz. Hullámvasutazol az “egész jól megy”, a “király vagyok” és a “szar vagyok” közötti állomásokon.

Nekem alapvetően jó élmény volt a fotózás, szuper családokkal ismerkedhettem meg és általában feltöltődve mentem haza a fotózásokról. De elég hamar elkezdtem azt érezni, hogy ez nem az, amit én szeretnék csinálni. Nem tudtam elképzelni, hogy megcsinálok havonta 10-12 fotózást, utazással, ismerkedéssel, utómunkával stb., majd a következő hónapban megint ugyanez van. Nem tudtam elképzelni, hogy én akár csak fél év múlva is ezt akarom csinálni, nem hogy hosszú távon. Ebből a szempontból is szerencsésebb, ha valaki mellékállásként kezdi a fotózást, mert megtapasztalhatja, hogy mennyire jön be neki az egész. Én csak úgy éreztem, hogy a “régi életembe” nem akarok visszatérni, fotózni meg szeretek és végzettségem is van, miért ne próbáljam ki?

Elég hamar észre kellett vennem, hogy az egész vállalkozásnak a “marketing részével” szeretek a legjobban foglalkozni. Imádok tartalmat gyártani, cikkeket írni, fotótippeket adni, hasznos lenni és értéket teremteni. Szeretek tanulni és tanítani. Szeretek kísérletezni és mindig új dolgokat kipróbálni. Ez a téma el is vezet a következő pontig.

8. A vállalkozást és a marketinget is a saját erősségekre kell építeni

Mindebből következik az a felismerés, hogy a fotós vállalkozást és a hozzá kapcsolódó marketinget is az embernek a saját erősségeire kell építenie.

Ha valakit kiver a víz az utómunkától, akkor nem neki való a “fine art” fotózás vagy a kompozit készítés. Ha valakinek nincs türelme a gyerekekhez, jobban teszi, ha hanyagolja a családfotózást, még ha jó pénz is az karácsony környékén. Ha valaki jól beszél idegen nyelvet, érdemes lehet a külföldiekre fókuszálnia, hiszen őket jóval kevesebben tudják itthon kiszolgálni, így kisebb a konkurencia. Ha valakinek – akár családilag – erős üzleti kapcsolatrendszere van és szereti, érdemes lehet az üzleti portréra specializálódnia. Ha valaki utál kommunikálni a közösségi médiában, minden energiáját az ajánlások kiépítésére érdemes összpontosítania és így tovább. A Marketing kávé keretében ezt szépen végig fogjuk venni.

Az én utam

Nem véletlen az sem, hogy én az oktatásnál és a marketingnél kötöttem ki, én ezt szeretem csinálni. Nagyon hiszek a tartalommarketingben és nagyon jól működik is nekem. Mivel 2005 óta blogolok, lehet hogy gyorsabban megírom ezt a cikket, mint más néhány Facebook posztot. A videózást csak múlt évben kezdtem, gyakorlatilag teljesen nulláról, és bár még messze nem vagyok elégedett a videóim minőségével, látom a fejlődést. A YouTube videóim rengeteget segítettek abban, hogy megismerjetek engem és a munkámat. Sok gyakorlással lehet mindenben fejlődni, de a saját utamat nagyon kevés más embernek javasolnám, mert jó eséllyel nem tudná megoldani (én is csak azért, mert bizonyos dolgokkal már extrém sok időt töltöttem életemben). Mindenkinek a saját maga erősségeihez kell igazítania az üzletét és a kommunikációját is, és fejlődni az olyan dolgokban, amik nem mennek, de nélkülözhetetlenek.

A marketing nem könnyű. Nem szeretem, amikor valaki azzal példálózik, hogy én jól csinálom. Persze, mert lassan 16 éve ezzel foglalkozom és szeretem. Nem azért megy, mert én olyan elképesztő ügyes vagyok, hanem mert ennyi év van abban, hogy sok dolog nekem már “könnyű”. És igen, attól, hogy “könnyű”, még továbbra is baromi időigényes, és minden nap van mit tanulni. Nekem sem jön be minden, és míg valami meglepően jól működik, más meg elmarad a várakozásaimtól. Nincsen olyan recept, ami mindig és mindenkinek működik (bár tény, hogy vannak bevált “formulák”), és rendre kísérletezni kell új dolgokkal is, csakis így lehet jobbá válni, fejlődni. De van egy olyan alap, amire folyamatosan támaszkodom.

9. Vállalkozni elképesztően sokrétű tevékenység

Az már talán nem meglepő senki számára, hogy amikor egy személyben vállalkozol, akkor mindent IS neked kell csinálni és az sok idő. De hogy mennyire kevés idő marad a “főtevékenységre”, az talán igen.

Van a vállalkozásnak egy kőkemény üzleti része, ami az üzleti terv összeállítását és a stratégia kialakítását foglalja magában. Van pénzügyi és jogi vonulata, hogy meglegyen minden olyan háttér, ami biztosítja a szabályos működésedet, legyen az számlázás, könyvelés, szerződések vagy éppen GDPR tennivalók. Szükséged lehet weboldalra, hírlevélre, különböző közösségi média felületekre, amiket valamilyen tartalommal fel is kellene tölteni és folyamatosan frissíteni. Szükséged lehet különböző együttműködések kialakítására, hirdetésekre, esetleg arra, hogy versenyekre nevezz. Mindent le kell adminisztrálnod, ügyfelekkel kell kommunikálnod. Persze, ezek közül van olyan, amit csak egyszer vagy évente egyszer kell megcsinálni, de a napi egyéb teendőkkel is rengeteg idő megy el. Ennyi minden és még sorra sem került a fotózás vagy az utómunka.

Szóval amikor azt tervezed, hogy mennyit szeretnél egy hónapban fotózni és ezért mennyit kérj, ezeket mind figyelembe kell venni. Ezekről szintén részletesen beszélni fogok a Marketing kávé keretében, mert alapvető fontosságúnak gondolom, hogy ezekkel az infókkal felvértezve és reális elvárásokkal vágj bele a vállalkozásba.

Vannak dolgok, amikkel muszáj foglalkoznod

Ha valamihez nem értesz, sokszor még kiszervezni is problémás, még ha lenne is rá éppen kereted. A pénzügyi és jogi feladatokkal viszonylag kevés a probléma, ezek hagyományosan könnyen kiszervezhető tevékenységek. Nem kevesen fordulnak hozzám viszont például olyan kérdéssel, hogy szükségük van-e weboldalra és mire is kellene figyelniük, amikor ajánlatot kérnek vagy próbálják azt kiértékelni. Vagy hogy miért lehet az, hogy fizetnek egy csomó (?) pénzt valakinek a közösségi média felületek menedzseléséért, de mégsem jönnek az eredmények.

Sajnos az a helyzet, hogy ha nincsenek meg az alapvető háttérismereteid és nincs stratégiád, ami mentén haladsz, akkor ezeket a feladatokat sem tudod hatékonyan kiszervezni. A Marketing kávé egyik fő célja, hogy ezt ki tudd alakítani és iránytűként tudjon szolgálni mindenhez. Nem kell mindenhez értened, én sem vagyok az utolsó polihisztor.

Viszont vannak olyan dolgok, amikkel képben kell lenned a vállalkozáshoz, ha sikerre szeretnéd vinni. Erről szól a Marketing kávé.  Csatlakozz most és biztosítsd be a helyedet!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

📷 Régen és most: Szipál Péter

Teljesen más egy olyan fotóssal beszélgetni, aki már 53 éve van a pályán. Óriási megtiszteltetés volt, hogy telefonon beszélhettem Szipál Péterrel. Miközben beszélgettünk, az volt az érzésem, hogy órákig tudnám hallgatni a történeteit. Sajnos annyi ideje nem volt, de a rengeteg teendője mellett szakított arra időt, hogy részt vegyen a projektünkben és néhány gondolattal segítsen

Tovább olvasom »
új fényképezőgép és objektív

6 ok, ami miatt ne vegyél új fényképezőgépet vagy objektívet!

El szeretnél kezdeni komolyabban fotózni és kellene egy jobb gép vagy objektív? Esetleg már fotózol egy ideje és úgy érzed, kinőtted azt, ami van? A bejegyzés célja, hogy gondold át egy kicsit, hogy tényleg szükséged van-e rá, hogy ne költs feleslegesen. Vagy legalább tudatosítsd magadban, ha érzelmi alapon döntöttél. Szóval nézzük meg, hogy szerintem mikor

Tovább olvasom »
kattanjki régen és most Persenen

📷 Régen és most: Denis Persenen

Denis Persenen az egyik leghíresebb lifestyle családi fotós Oroszországban, és állíthatom, hogy a világon is rengetegen ismerik és elismerik a munkásságát. Volt szerencsém tőle több ízben is tanulni. Annak ellenére, hogy csak online “találkoztunk”, a személyisége még a videóin és az élő adásain keresztül is átütött. Hihetlenül őszinte és érzékeny ember, az életigenlése pedig átragad

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top