Most van az egyik legszebb időszak az utazásokhoz és persze a fotózáshoz. A kiszemelt célpont tele van fantasztikus helyekkel, amiket jó lenne igényesen megörökíteni? Tudod, ha nincs róla fotó, akkor meg sem történt… Vagy legalábbis sokkal nehezebb lesz rá visszaemlékezni később. Ebben a posztban ahhoz adok tippeket, hogy tökéletes fényképeket készíthess az utazásaid során.
1. Kelj korán és feküdj későn!
Ebből az egyes embereknek általában csak az egyik szokott menni, de ez nem olyan nagy probléma. A kültéri fényképezéshez a napfelkelte utáni és a naplemente előtti órák a legideálisabbak (ún. arany óra), illetve városfotózáshoz még a napfelkelte előtti és naplemente utáni ún. kék óra (ami valójában inkább 20-30 perc).
Az arany órában fantasztikusak a fények és nemcsak táj- és épületfotóhoz, hanem portréfotózáshoz is tökéletesek. Nincs ugyanis az az erős, kontrasztos, felülről érkező fény, amivel napközben bárkiből könnyen pandát varázsolhatsz. Ha napközben szeretnél portrét (is) fotózni, akkor lehetőleg válassz egy felhős napot vagy egy árnyékos helyet, és máris kellemes, egyenletes fényed lesz. Ez persze nem jelenti azt, hogy utazásnál napközben egyáltalán nem érdemes fotózni, de nem árt tisztában lenni vele, hogy ha a családodat is szeretnéd viszontlátni a képeken, és napos helyen vagytok, akkor nehezebb dolgod lesz.
A kék órában gyönyörű városfotókat lehet készíteni, amihez viszont állványra lesz szükséged. Én egyébként a későn fekvők táborába tartozom, és azért nagyon tudom irigyelni a koránkelő kollégák fantasztikus hajnali képeit.

Esti és kékórás felvételek
2. Készülj fel a helyszínekből!
Ha szeretnél szuper és jellemző képeket készíteni arról a helyről, ahova ellátogatsz, célszerű előzetesen felkészülni. Ezt megteheted például útikönyvek vagy utazási oldalak segítségével, de az Instagramról és a Google képkeresőjéből is rengeteg inspirációt lehet meríteni. Érdemes utánanézni, hogy az utazásod alatt van-e valamilyen neves esemény, karnevál, fesztivál, ami jó fotótéma lehet.

Az autentikus programok mindig hálás fotótémát jelentenek
Az igazán megszállottak annak is utánanézhetnek, hogy az adott helyen mikor milyenek a fények, azaz mikor érdemes fotózni (én a TPE és a Sun Scout nevű alkalmazást használom erre). Ha mondjuk nem egyedül utazol, akkor azért ezt inkább nem javasolnám, mert a többiek türelme sem végtelen. Érdemes a helyszíneken jegyzeteket is készíteni, ha te sem vagy a tájékozódás és memória bajnoka.

Egy kis lovi
3. Adj a kompozícióra!
Ha csak pár napra utazol, akkor az sem nagy baj, ha csak a “kötelező” turista képeket készíted el a nevezetességről, persze ezek nem lesznek sem túl különlegesek, sem túl emlékezetesek (legfeljebb neked). Ha szeretnéd egy kicsit egyedibben megfogni a témát, akkor keress különlegesebb szögeket, ne csak szemmagasságból készíts képeket, hanem lentről, fentről, boltíven átnézve, szobor mögül stb. Járd körül a témát.

Alulról és felülről sok minden érdekesebb
Ha utazom egy városban, szeretek mindenféle érdekes részletet, tükröződést, alakzatokat, vonalakat, harmonikus mintázatokat is fotózni.

Van egy sor kompozíciós szabály is, amit egy az egyben használhatsz ahhoz, hogy szebbek, érdekesebbek, harmonikusabbak legyenek a képeid. Ilyen például a harmadolás, amikor is a fő témádat kimozdítod középről és a harmadoló pontok valamelyikén helyezed el. Vannak persze olyan témák, amiknek jól áll a centrális kompozíció és szimmetria, ilyen például a tükröződés is, ez azonban csak akkor mutat igazán jól, ha tényleg pontosan van lefényképezve.

Érdemes arra is figyelni, hogy a horizont egyenes legyen, azaz ne dőljön egyik vagy másik irányba, ne “folyjon ki” a víz a képről. A horizont lehetőleg ne középen legyen, hanem az alsó vagy felső harmadban, attól függően, hogy az eget vagy a földet szeretnéd-e jobban hangsúlyozni. Ha ember is szerepel a képeden, a horizont lehetőleg ne fejezze le őt.



Egy másik egyszerűen követhető szabály az iránytartás, ami alapján a modell (legyen az ember, állat, virág, épület vagy bármi más) tekintete a nagyobb rész felé néz, vagy mozgó témáknál a mozgás irányába hagyunk nagyobb helyet.

Harmadolás és iránytartás a gyakorlatban
Az utazófotóknál nagyon jó eszköz a keretezés is, amikor például egy fát vagy boltívet használsz a figyelem irányítására és a témád kiemelésére.

4. Fotózz embereket és állatokat is!
Régen teljesen ki voltam borulva, hogy bizonyos helyeken nem lehet “értelmesen” fényképezni, mert mindig tömve vannak turistákkal (kivéve hajnalban, amikor én képtelen vagyok felkelni). Azóta már másképpen állok a dologhoz, és kifejezetten örülök, ha emberek is vannak a képen. Miért? Mert például érzékeltetik a hely méretét, az apró emberektől látszik igazán, amikor egy hely monumentális.

Monumentális helyek, apró emberek
Ezen kívül az emberek remek fotótémát jelentenek. Ha pedig még helyiek is, akkor az ottani kultúra megtestesítői, amit érdemes megörökíteni. Ha van egy kicsit több időd a fotózásra, akkor mindenképp javaslom, hogy embereket is fényképezz. Fontos azonban azzal is tisztában lenni, hogy jogilag mire van lehetőség (ez országonként változhat, nézz utána!). Azzal általában nincsen probléma, amikor “tömegjelenetet” fotózol, azaz több ember is szerepel a képen egy nyilvános helyen. (Ilyenkor is tiszteletben kell azonban tartani, ha valaki nem szeretne szerepelni a képen.) Ha pedig valakiről portrét szeretnél készíteni, az engedélyét kell kérned (igen, már a készítéshez is, nemcsak ahhoz, ha szeretnéd valahol felhasználni).

Persze ennek ismeretében is dönthetsz úgy, hogy észrevétlenül lefotózod őket, de nem árt tudni, hogy személyiségi jogokat sértesz vele. Ha a tiszta utat választod, azaz kérsz engedélyt, akkor érdemes beszélgetni az emberekkel, előre megtanulni néhány szót, mondatot a helyi nyelven (szia, készíthetek rólad egy képet?). Ha beszéltek közös nyelvet, elmondhatod, hogy mit és miért szeretnél lefényképezni. És igen, lehet hogy valaki pénzt fog kérni azért, hogy lefényképezhesd, és azt neked kell eldönteni, hogy az adott embert te szeretnéd-e ezzel támogatni.
A magam részéről előszeretettel fotózok állatokat is az utazásaim során, akár a kompozíciók színesítéseképpen, akár portré jelleggel. Előszeretettel fotózok olyan állatkertekben is, ahol az állatok jól megközelíthetők, de most inkább más jellegű képeket mutatok nektek, mert szerintem ezek érdekesebbek.

5. Nem kell odaállítani a családot minden nevezetességhez!
Egy-egy nevezetességnél általában beindul a turista-reflex és készül a nem túl előnyös szelfi vagy oda van állítva a társaság, és pont egy körömpiszoknyi látszik belőlük. Egyik sem lesz életed képe. Ha az épületet akarod lefényképezni, akkor koncentrálj csak arra, ha pedig portrét készítesz a családod tagjairól, akkor dominálják ők a képet, de azért látszódjon a környezet is, ahol vannak éppen.

Mint a legtöbb anyuka, én is előszeretettel fotózom a gyerekemet utazásnál is
Annak nincs sok értelme a családi/baráti utazófotó kategóriában, ha nagyon szűk, közeli képet készítesz, ahol a környezet egyáltalán nem látszik. Az ilyen képekhez legalábbis nem érdemes túl messzire menni, a ház mögött is megteszi. Próbáld megtalálni az egyensúlyt, hogy ők és a hely is látszódjanak. És itt említeném meg, hogy semmilyen menő fotó nem ér annyit, hogy bárki is veszélyeztesse a testi épségét érte.
6. Ne vigyél sok cuccot!
Ez a probléma inkább a hivatásos fotósokat érinti, de ha amatőrként van jó pár holmid a fotózáshoz, akkor te is beleeshetsz abba a hibába, hogy mindent összepakolsz, hátha kell valamire. Ha csak mobilod van, szuper, az úgyis nálad van.
Ha cserélhető objektíves fényképezőgéppel utazol, akkor a legpraktikusabb egy nagy átfogású zoom objektív (még ha minőségben kompromisszumos is), vagy ha szereted a kihívásokat, akkor egy fix nagylátószögű objektív (pl. 35 mm). Ha elkezdesz több zoom objektívet és fixet pakolni, akkor biztosan meg fogsz szakadni. Legyen nálad elegendő memóriakártya, főleg ha nem akarod útközben letöltögetni a képeket.
Praktikus lehet még egy könnyű kis Gorillapod, amivel szinte bárhova rögzíteni tudod a gépedet és ha este fotóznál, akkor sima állványként is használhatod.
7. Lépj túl az automata módon!
Az automata mód igazán remek, ha nem akarsz semmilyen beállítással bíbelődni. De sajnos ott még nem tartunk, hogy a fényképezőgép tényleg kitalálja, hogy te mit szeretnél látni a képen. Ha cserélhető objektíves fényképezőgéped van, akkor lépj túl az automata módon és válassz legalább egy félautomata beállítást, például rekesz előválasztást. Így szabályozhatod, hogy milyen legyen a mélységélesség a képeden, azaz mennyire legyen elmosódott az előtér és a háttér. A gép fogja neked hozzá választani a záridőt. A fehéregyensúlyt és az ISO-t akár automatán is hagyhatod, ha bizonytalan vagy a beállításokat illetően. Ha szeretnél elmosódott, fátyolos vízeséseket, szökőkutakat, akkor válaszd a zársebesség előválasztást, és hosszabb záridő mellett, állványról fotózz (ezt verőfényben nem fogod tudni megtenni, hacsak nincsen sötétítő szűrőd az objektívedre).

Az első képnél a záridőm 1/13 sec volt, a másodiknál 2,5 sec (nappali fényviszonyok között, igen szűk rekesszel és alacsony ISO-val)
Egy autofókusz pontot javaslok használni, így te döntheted el, hogy pontosan mi legyen éles a képen, és nem bízod ezt döntést a gépedre. Így, ha nem is teljes, de nagyobb kontrollod van a kép fölött, amit készítesz.

Tükröződés rövid, illetve hosszú záridővel
Néhány beállítási tipp különböző fotótémák esetén.
- Tájkép: f/8-11 (szűkebb rekesz, tehát több minden lesz éles), akár állványról fotózva, többnyire nagylátószögű (<35 mm) objektívvel.
- Portré: f/1.4-5.6 (tágabb rekesszel a háttér elmosódik és a témád még nagyobb hangsúlyt kap), a zársebességed pedig ne legyen lassabb, mint 1 / az objektíved gyújtótávolságának a kétszerese, azaz például egy 50 mm-es objektívnél 1/100 sec (ez szükséges ahhoz, hogy kézből éles képet tudj fotózni álló témáról), általában teleobjektívvel fotózva (>85 mm).
- Csoportkép: Ha a csoport tagjai egy síkban állnak, akkor mehet ez is tágabb rekesszel (ha cél a háttér elmosása), de ha nem, akkor biztosabb f/5.6, esetleg annál is szűkebb rekeszt választani (így az előtérben és háttérben lévő dolgok is élesek lesznek).
- Beltér: f/5.6 vagy szűkebb rekeszre lesz szükséged, és valószínűleg állványra is, ha nem akarod, hogy az ISO az egekbe emelkedjen és nagyon zajos legyen a képed.

Beltéri fotók, állványról, nagylátószöggel (HDR)
8. Ne told túl az effekteket!
Különösen a tájképeknél jellemző, hogy könnyen elszabadulnak a filterek, és egy egyébként szuper képből egy iszonyatosan szaturált, HDR effekttől szellemképes förmedvény keletkezik. Nyilván ízlés kérdése is, de általában ebben is igaz, hogy a kevesebb több. A képek szerkesztéséhez én a fotósok többségéhez hasonlóan a Lightroomot és Photoshopot használom, és jó szolgálatot tehetnek például a NIK és Topaz pluginjai. Mobilon a Lightroom Mobile-lal és Snapseeddel szoktam szerkeszteni a képeimet.
Remélem, hasznos volt számotokra ez a cikk, szép fényeket és még szebb képeket kívánok a következő utazásotokhoz, amikor van rá éppen lehetőség.
Ez a posztom a Couchsurfing blogon jelent meg először. Ha szeretnéd letölthető formában, akkor ebben az ebookban megtalálod.