El szeretnél kezdeni komolyabban fotózni és kellene egy jobb gép vagy objektív? Esetleg már fotózol egy ideje és úgy érzed, kinőtted azt, ami van? A bejegyzés célja, hogy gondold át egy kicsit, hogy tényleg szükséged van-e rá, hogy ne költs feleslegesen. Vagy legalább tudatosítsd magadban, ha érzelmi alapon döntöttél. Szóval nézzük meg, hogy szerintem mikor nem érdemes új fényképezőgépre vagy objektívre költeni!
1. Úgy gondolod, hogy a képeid azért nem elég jók, mert nincsen elég jó felszerelésed
Sokan azt hiszik, hogy a kamerán és az objektíven múlik, hogy milyen fotókat tudnak készíteni, ezért esetleg már kezdőként is középkategóriás vagy profi felszerelésen gondolkodnak. Ez véleményem szerint felesleges pénzkidobás! Miért?
Mert egy belépő szintű MILC vagy DSLR fényképezőgéppel remekül meg lehet tanulni fotózni és sokkal több múlik a tanuláson és gyakorláson, mint a konkrét felszerelésen! Egy profi egy mobillal is jobb képeket készít, mint egy kezdő egy többmilliós cuccal, amit nem tud használni.
Az a tapasztalatom, hogy az esetek túlnyomó részében nem a felszerelés, hanem a tudás hiánya az, ami korlátoz! Ha automatán hagyod a gépet vagy rosszul állítod be, nem használod ügyesen a fényeket, nem tudsz komponálni, na meg az alanyt irányítani (instruálni) sem, akkor hiába veszel egy jobb gépet vagy objektívet. Egy belépő szintű gépet jó eséllyel csak évekkel később kezdesz el “kinőni” (hacsak nem 120%-on pörögsz a témán), azaz akkor kezdenek majd el olyan funkciók hiányozni, amik nem érhetők el benne és amik miatt érdemes lehet váltani.
2. Nem tudod megfogalmazni, hogy mik azok a funkciók, amik miatt a jobb gépre van szükséged
A jobb képminőség az első indokok között szokott lenni a váltás mellett. Például az, hogy magasabb (akár már 1250 körüli) ISO esetén is erősen zajos a kép. Sokszor valójában nem ez a fő probléma, hanem hogy a másik két érték – rekesz, zársebesség – nem optimálisan van beállítva és emiatt kell feleslegesen magasra állítani az ISO-t. Vagy csak közelebb kellene menni a fényforráshoz, például az ablakhoz. Esetleg behozni valamilyen plusz fényt led fénykard vagy rendszervaku formájában. Vagy esetleg a rossz beállítások miatt alul lett exponálva a kép és az illető utómunkában próbálja helyrehozni… Persze, lehetnek olyan esetek, amikor ezekre nincsen lehetőség, például egy rendezvényen, de sokszor csak az a gond, hogy hiányzik a megfelelő tudás, hogy hogyan is lehetne alacsonyabban tartani az ISO-t.
A másik ilyen pont a képek élessége, hogy az adott gép-objektív kombinációval “nem lehet” elég éles képet készíteni. A megfelelő beállításokkal: egy pontos fókusz, témától függően egyszeri vagy követő fókusz, megfelelő zársebesség és rekesz, jó helyre történő fókuszálás esetén a problémák nagy része megoldódna. Persze, egy drágább gép valószínűleg hatékonyabban fog tudni segíteni, ha a fotós nem elég ügyes, de lássuk be, abban az időben is fotóztak élesre madarakat (csak hogy valami elég gyorsan mozgó objektumot mondjak), amikor még nem volt autofókusz egyáltalán.
Amikor a belépő szintű gépemről váltottam, annak az volt az oka, hogy nem volt alkalmas a HSS-re és a tethered shootingra. Ha fogalmad sincs róla, hogy ezek mik, akkor valószínűleg neked (még) ezek annyira nem hiányoznának. Akkor válts, ha tényleg hiányzik valami a gépedből és nem a tudásod hiánya korlátoz!
3. Szerinted az a profi fotó, ahol elképesztően el van mosva a háttér és ahhoz “drága objektív” kell
Ahogyan korábban már említettem, a kis mélységélesség igazi kultuszát éli manapság. A háttér legyen annyira elmosva, mintha egy üres papír lenne valaki mögött a természetben. Fotózzunk portrét f/1.2-n, jó közelről, hogy ne csak a kamerától távolabbi szem, de lehetőleg a szempilla töve se legyen már éles. Ezt sokszor teljesen feleslegesnek és öncélúnak gondolom, ami nem tesz hozzá semmit egy kép értékéhez, sőt akár ront is rajta.
Ennek a hatásnak az eléréséhez jellemzően fényerős teleobjektívre van szükség, amiből a sokak által áhított darab a 200 mm f/2.0, esetleg annak a kistestvére, a 70-200 mm f/2.8 vagy a 135 mm f/1.8, esetleg a 85 mm f/1.4. Ezek jellemzően tényleg eléggé húzós árú objektívek, még akkor is, ha nem a gyártói márkát választod.
De fontos látni azt, hogy csak a kis mélységélesség elérése miatt nem érdemes ilyen “nagyberuházást” tenni, sokszor elég csak képben lenni azzal, hogy mitől függ, hogy mi minden lesz éles a képen:
- Rekesz : minél nagyobbra nyitod a rekeszt (pl. f/1.8 vagy f/1.4), annál kisebb lesz a mélységélesség. Nagy fényerőről általában f/2.8-tól kezdődően szoktunk beszélni.
- Gyújtótávolság: minél nagyobb a gyújtótávolság, annál elmosottabb az előtér és háttér. Ugyanazzal a rekeszértékkel egy teleobjektív (85+ mm) jobban elmossa a hátteret, mint egy normál vagy nagyobb látószögű lencse.
- Tárgytávolság: minél közelebb van a fotózott alany vagy tárgy, annál kisebb a mélységélesség. Ha elmosódottabb hátteret szeretnél, csak menj közelebb!
- +1: A háttér távolsága: Minél messzebb van a háttér, értelemszerűen annál jobban elmosódik. Keress olyan helyszínt, ahol nincsen semmi a közelben a háttérben (pl. nagy mezők, eredei utak)!
4. Úgy érzed, egy belépő szintű géppel és kit objektívvel “nem vesznek komolyan”
Mindenki kezdi valahol és akinek nincsenek gazdag hozzátartozói vagy milliói valami másból, nem feltétlenül engedhet meg magának egy profi felszerelést. Sőt, ahogyan az előző pontban említettem, kellő tudás nélkül valószínűleg pénzkidobás is lenne. Aki emiatt egy másik embert lenéz, az csakis saját magáról állít ki bizonyítványt!
Minden szakmának megvannak a maga sznobjai, és hidd el, akkor sem fogsz a “ligájukba” tartozni (szerintük), ha éppen a legdrágább fotós cuccaid vannak. Inkább foglalkozz azzal, hogy megtanulj rendesen fotózni és készíts csodás képeket, amiktől legfeljebb elképednek majd mások és a kalapjukat emelgetik, hogy milyen felszereléssel készítetted őket.
Természetesen más a helyzet akkor, ha már fotós vállalkozásban gondolkodsz, hiszen vannak olyan műfajok, amik megkövetelik a profi felszerelést (pl. egy esküvő vagy reklámfotózás, ill. bármiből a kifejezetten prémium szolgáltatás). Most lehet, hogy néhányan megköveznek majd, de úgy gondolom, hogy nem kell minden műfajhoz elképesztően komoly beruházással indítanod, és számos híres fotós van, akinek erre ugyanígy nem volt annak idején lehetősége! (Gondolj bele, mennyit kell csak azért dolgoznod, hogy utána nullásra hozd ki.)
Emellett a lakossági ügyfelek nagy része nincsen képben az egyes modellekkel, jó eséllyel semmit sem fognak gondolni arról a gépről, ami a kezedben van.* Az meg, hogy bizonyos más fotósok mit gondolnak, teljesen mindegy, úgysem fogsz tudni nekik megfelelni (és nem is kell, hiszen nem ők a potenciális ügyfeleid).
* Kis színes: Egy ügyfél egyszer megmosolyogta a fényképezőgépemet, hogy milyen kicsi. A gép egy Sony a7III volt. Nem kezdtem el bizonygatni, hogy ez egy “drága”, profi gép.
5. Választanod kell, hogy tanulásra vagy felszerelésre költs
Az ember pénze (és persze ideje is) véges, ráadásul sokan szívesebben költenek valamilyen tárgyi, kézzel fogható dologra, mint a tanulásra. Holott nagyon valószínű, hogy már a meglévő felszerelésből is sokkal többet lehetne kihozni, ha az ember több időt és energiát szánna a fejlődésre. A drágább felszerelés nem egy rövidebb út ilyenkor, hanem egyszerűen pénzkidobás.
Szerencsére ingyen is rengeteg tudás elérhető, például a 6 hetes fotótanfolyamom és még számtalan egyéb forrás a neten. Ha pedig az ember fizetni is hajlandó, akkor egy egészen új világ tárul fel és a legnagyobb nevektől is van lehetőség tanulni. Idén például – a teljesség igénye nélkül – Vanessa Riverától (The Life of Aivax), Cassandra Jones-tól (Noelle Mirabella Photography), Elena Mikhaylovától és Gemmy Woud-Binnendijktől is volt szerencsém tanulni elő online vagy felvett videós anyag formájában.
Aljonától megkaptam a múltkor, hogy vizet prédikálok és bort iszom, hiszen van olyan felszerelésem, ami “feleslegesen drága” volt. Ez utóbbiban egyébként igaza van. De: fontos azt látni, hogy a beruházásaimban a mai napig előnyt élvez a tanulás és csak akkor kezdtem el profi felszereléseket venni, amikor már a tudásom is megvolt hozzá. Elismerem, hogy van olyan, amit érzelmi alapon vettem meg és valójában nem feltétlenül van (jó, mondjuk ki: nincs) tényleg szükségem rá. Bőven elég lett volna egy olcsóbb alternatíva, de egyszerűen vágytam rá és kész. De csakis akkor léptem ezt meg, amikor már az ehhez kapcsolódó bevételeimből ezt úgy engedhettem meg magamnak, hogy még mindig profitábilis maradjak a vállalkozásban. Ha belefér, semmi gond, de ha nem, akkor jobban jársz, ha nem “racionalizálod” meg magadnak.
Gondold át, hogy tényleg szükséged van az adott dologra vagy valójában a megfelelő tudás hiányzik, esetleg csak érzelmi alapon vágysz rá! Lehetőleg ne vegyél drága cuccokat csak annak reményében, hogy azokkal majd jobb fényképeket fogsz tudni készíteni.
6. Teljesen kezdő vagy, de már tudni véled, hogy a fotózás lesz a te utad, a hivatásod
A fotózás kívülről nézve nagyon vonzó szakma, hiszen az ember azt csinálhatja, amit szeret, nem tűnik túl bonyolultnak, és ezért mások még fizetnek is, sokszor nem is keveset. A belépő költségek sem látszanak túl magasnak, hiszen bizonyára csak egy gépre és objektívre van szükség, aztán majd bővít az ember, ha kell…
Sajnos azonban könnyen előfordulhat, hogy elmúlik a kezdeti lelkesedés, és rájössz, hogy mégsem akarsz annyi időt, energiát és pénzt tenni a fotózásba, ami ahhoz szükséges, hogy profi legyél benne. Megértsd a technikát töviről-hegyire, tudd használni a természetes és mesterséges fényeket, tudatosan alkalmazd vagy megszegd a kompozíciós szabályokat, instruálj, profin és időben is hatékonyan utómunkázz (például a Lightroom és Photoshop segítségével).
Arról már nem is beszélve, hogy magához az üzletszerű fotózáshoz ennél jóval több kell, hiszen annak már maga a fotózás csak egészen kis szelete! Végzettséget kell szerezned, vállalkozást kell indítanod, kialakítani a jogi és pénzügyi hátteret, üzleti tervet készítened, ügyfeleket szerezned és megtartanod. Ügyeket kell intézned, foglalkoznod kell a marketinggel, hogy legyenek ügyfeleid, időnként talán szabadságra is mennél.
Ha elkezdesz számolni, könnyen kiderül, hogy teljes állás esetén is nagyjából havi 80 órád jut tényleges fotós ügyfélmunkára, amiben nemcsak a fotózás és utómunka van benne, hanem az összes egyeztetés és adminisztráció is. Ebben a 80 órában kell annyit keresned, ami fedezi az összes vállalkozással kapcsolatos költségedet (alsó hangon is havi 100-200.000 Ft-ot) és ezen felül (!) még azt, amit fizetésként szeretnél látni (KATA-s egyéni vállalkozást alapul véve). És akkor feltételeztük, hogy a munkaeszközeid már megvannak és csak időnként kell a felszerelést fejlesztened. Ezekkel tisztában kell lenned, ha vállalkozást indítasz és valaha is jövedelmezően szeretnéd működtetni!
A világért sem szeretnélek lebeszélni róla, sőt a Marketing kávé fotósoknak kurzusomat kifejezetten azért hoztam létre, hogy ebben támogathassalak. Ezzel együtt is ajánlom viszont a posztomat, hogy mi az a 9 dolog, amit a fotós vállalkozásból tanultam és szerintem neked is tudnod kell.
Szóval azt javaslom, hogy ha még nagyon az elején jársz a fotós utadnak, akkor még ne vásárolj be azért, mert egyszer majd tuti profi fotós lesz belőled. Inkább fókuszáj a tanulásra, a fejlődésre, az mindennek az alapja.