75 ezer Ft-os vs. 2,5 milliós fotós felszerelés összecsapása. Ki nyer ma?

fotós felszerelés - kezdő vs. profi

Ebben a videóban egy profi és egy teljesen kezdő fotós “csap össze”, előbbi egy 75 ezer Ft-os masinával, utóbbi pedig egy 2,5 milliós fotós felszereléssel. A modell pedig én leszek. Nézd meg, ki mire jutott!

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban használt fotós felszerelés

Aljona mindent kézzel állított be a Canon 500D fényképezőgépen, míg Dávid teljesen automata beállításokat használt a Sony a9II szettel. Aljona a Canon 50 mm f/1.8-as objektívjét tette fel, míg Dávid a kedvenc objektívemet, a Sony 85 mm f/1.4-et kapta meg. Ezek az objektívek a két különböző gépen nagyjából hasonló látószöget eredményeztek, hiszen az APS-C szenzoros gép esetében 1,5-szeres szorzóval kell számolni (50 mm -> 75 mm).

Bevallom, hogy amikor megszületett bennem a videó ötlete, arra számítottam, hogy a kezdő fotós lényegesen rosszabb képeket fog készíteni. Szerintem az, hogy egy negyedórás fotózás alatt született 6 db egészen vállalható felvétel, kifejezetten jó eredmény. Ahogyan a videóban is említettem, egy kezdő fotósnak sokat tud segíteni egy olyan modell, aki rutinosabban mozog a kamera előtt. A kevésbé rutinos modellnek pedig segítenek a kiegészítők, amikbe tud “kapaszkodni”.

A fényképezőgép viszont az általam vártnál rosszabbul teljesített az automata beállításokkal. Nem gondoltam, hogy ennyire sok életlen és bemozdult kép lesz. Ahogyan a videóban is mondtam, a megfelelő beállításokkal ezzel a fényképezőgéppel nehéz hibázni, de így teljesen automatán láthatóan kevésbé érdemes vele próbálkozni.

Ha szeretnél elszakadni az automata fényképezőgép beállításoktól...

Ha szeretnél elmozdulni az automatikus beállításoktól, de a manuálist még soknak érzed, akkor érdemes félautomata módokkal kísérletezni.

  • Auto ISO: Ha a rekeszt és a zársebességet kézzel állítod be, akkor automatikusan választ neked ISO-t. Elképzelhető azonban, hogy adott beállításokhoz már nem tud elég alacsony vagy elég magas ISO értéket hozzáadni, így mégsem lesz helyesen exponált a kép (felül- vagy alulexponált lesz). Ráadásul egy nem megfelelően megválasztott fénymérési mód vagy trükkösebb környezet vagy megvilágítási helyzet (pl. víz, hó) is becsaphatja a gépet, így megint csak nem lesz tökéletes az eredmény.
  • Rekesz prioritás: Ilyenkor a rekeszt állítod be, míg a zársebességet a fényképezőgép választja. Az Auto ISO-val kombinálva a legtöbb gépen azt is meghadhatod, hogy mi legyen a leglassabb zársebesség (pl. 1/250 vagy 1/500 sec), amivel elkerülheted a bemozdulást. Persze itt is előfordulhat, hogy a fixen beállított rekeszhez nem tud megfelelő értéket választani a kamera a helyes expóhoz vagy becsapják a fényviszonyok.
  • Egy pontos autofókusz: Erről a beállításról nem érdemes lemondani, hiszen csak így adhatod meg a gépednek, hogy pontosan mit szeretnél élesre fotózni. Mozgó témához folyamatos, álló témához egyszeri fókuszt érdemes választani. (Folyamatos fókusz esetén fókuszálás után már nem tudod átkomponálni a képet.) Én egyébként az egy pontos fókuszt a szemkövetéssel kiegészítve használom, ami külön gombra van programozva. Ha szeretném aktiválni, akkor csak lenyomom ezt a gombot. Egyéb esetben pedig a fókuszpontot oda helyezem, amit élesre szeretnék fotózni.

Ha gondjaid vannak az élességgel, akkor ezt és ezt a videót ajánlom!

Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

kattanjki fotópályázat

A #kattanjki Fotópályázat döntősei! – Top 5 közönségszavazás indul

Jöhet a szokásos szöveg, hogy baromi nehéz dolga volt a zsűrinek? 😅 Ráadásul igaz is, nagyon köszönjük, hogy összesen 429-en neveztetek! Ez a fotópályázat egészen rendhagyó, hiszen nem csupán a végeredményért, egy jól sikerült képért vagy sorozatért járnak a díjak, hanem az odavezető utat is értékeljük. Arra kértünk, hogy mutasd meg a fejlődésedet a fotózásban egy

Tovább olvasom »
8 kezdő fotós hiba - fotózás kezdőknek

8 jel, amivel elárulod, hogy kezdő vagy a fotózásban

Ebben a videóban 8 olyan hibát mutatunk be, amit minden kezdő fotós elkövet, hogy te elkerülhesd őket! Ez nem egy cikizős videó, mi is ugyanúgy végigmentünk rajtuk, mint a legtöbben, akik elkezdenek fotózni. Ha szeretnél fejlődni a fotózásban, akkor ezekre érdemes figyelned! Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? Fotózás kezdőknek – a leggyakoribb 8 hiba Rosszul fogod

Tovább olvasom »

📷 Régen és most: Vékás Magdolna

A Régen és most sorozatunk záró részében ismét egy olyan fotográfussal jövünk, akinek több évtizedes munkássága van, ezért nagyon nehéz ebből kiragadni egy-egy képet. Köszönjük Vékás Magdolnának, hogy időt szakított a projektünkre, illetve nagyszerű gondolatokkal bátorítja a most indulókat.  #kattanjki fotópályázat – A fejlődést díjazzuk! Egyre jobb fotókat készítesz? Mutasd meg a #kattanjki fotós közösségnek