75 ezer Ft-os vs. 2,5 milliós fotós felszerelés összecsapása. Ki nyer ma?

fotós felszerelés - kezdő vs. profi

Ebben a videóban egy profi és egy teljesen kezdő fotós “csap össze”, előbbi egy 75 ezer Ft-os masinával, utóbbi pedig egy 2,5 milliós fotós felszereléssel. A modell pedig én leszek. Nézd meg, ki mire jutott!

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban használt fotós felszerelés

Aljona mindent kézzel állított be a Canon 500D fényképezőgépen, míg Dávid teljesen automata beállításokat használt a Sony a9II szettel. Aljona a Canon 50 mm f/1.8-as objektívjét tette fel, míg Dávid a kedvenc objektívemet, a Sony 85 mm f/1.4-et kapta meg. Ezek az objektívek a két különböző gépen nagyjából hasonló látószöget eredményeztek, hiszen az APS-C szenzoros gép esetében 1,5-szeres szorzóval kell számolni (50 mm -> 75 mm).

Bevallom, hogy amikor megszületett bennem a videó ötlete, arra számítottam, hogy a kezdő fotós lényegesen rosszabb képeket fog készíteni. Szerintem az, hogy egy negyedórás fotózás alatt született 6 db egészen vállalható felvétel, kifejezetten jó eredmény. Ahogyan a videóban is említettem, egy kezdő fotósnak sokat tud segíteni egy olyan modell, aki rutinosabban mozog a kamera előtt. A kevésbé rutinos modellnek pedig segítenek a kiegészítők, amikbe tud “kapaszkodni”.

A fényképezőgép viszont az általam vártnál rosszabbul teljesített az automata beállításokkal. Nem gondoltam, hogy ennyire sok életlen és bemozdult kép lesz. Ahogyan a videóban is mondtam, a megfelelő beállításokkal ezzel a fényképezőgéppel nehéz hibázni, de így teljesen automatán láthatóan kevésbé érdemes vele próbálkozni.

Ha szeretnél elszakadni az automata fényképezőgép beállításoktól...

Ha szeretnél elmozdulni az automatikus beállításoktól, de a manuálist még soknak érzed, akkor érdemes félautomata módokkal kísérletezni.

  • Auto ISO: Ha a rekeszt és a zársebességet kézzel állítod be, akkor automatikusan választ neked ISO-t. Elképzelhető azonban, hogy adott beállításokhoz már nem tud elég alacsony vagy elég magas ISO értéket hozzáadni, így mégsem lesz helyesen exponált a kép (felül- vagy alulexponált lesz). Ráadásul egy nem megfelelően megválasztott fénymérési mód vagy trükkösebb környezet vagy megvilágítási helyzet (pl. víz, hó) is becsaphatja a gépet, így megint csak nem lesz tökéletes az eredmény.
  • Rekesz prioritás: Ilyenkor a rekeszt állítod be, míg a zársebességet a fényképezőgép választja. Az Auto ISO-val kombinálva a legtöbb gépen azt is meghadhatod, hogy mi legyen a leglassabb zársebesség (pl. 1/250 vagy 1/500 sec), amivel elkerülheted a bemozdulást. Persze itt is előfordulhat, hogy a fixen beállított rekeszhez nem tud megfelelő értéket választani a kamera a helyes expóhoz vagy becsapják a fényviszonyok.
  • Egy pontos autofókusz: Erről a beállításról nem érdemes lemondani, hiszen csak így adhatod meg a gépednek, hogy pontosan mit szeretnél élesre fotózni. Mozgó témához folyamatos, álló témához egyszeri fókuszt érdemes választani. (Folyamatos fókusz esetén fókuszálás után már nem tudod átkomponálni a képet.) Én egyébként az egy pontos fókuszt a szemkövetéssel kiegészítve használom, ami külön gombra van programozva. Ha szeretném aktiválni, akkor csak lenyomom ezt a gombot. Egyéb esetben pedig a fókuszpontot oda helyezem, amit élesre szeretnék fotózni.

Ha gondjaid vannak az élességgel, akkor ezt és ezt a videót ajánlom!

naplementés portréfotózás

Így fotózz a nappal szemben: 6 tipp naplementés portréfotózáshoz

Mi az a 6 dolog, amire figyelj, ha nappal szemben fotózol portrét? Ebben a videóban megmutatom lépésről lépésre, hogy hogyan fotózz naplementében. https://youtu.be/mtMgzIAjLn4?si=9i4aoP6F8jrLJYJzFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? A videóban elhangzó szöveg leirata: portréfotózás nappal szemben <p> Nappal szemben nem fotózunk! Vagy mégis?! Simán fotózunk nappal szemben, azaz ellenfényben. Sőt, sok esetben kifejezetten ezt a fényt keressük, mert

Tovább olvasom »

Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/smoNSwil_Mk Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás –

Tovább olvasom »

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a