75 ezer Ft-os vs. 2,5 milliós fotós felszerelés összecsapása. Ki nyer ma?

fotós felszerelés - kezdő vs. profi

Ebben a videóban egy profi és egy teljesen kezdő fotós “csap össze”, előbbi egy 75 ezer Ft-os masinával, utóbbi pedig egy 2,5 milliós fotós felszereléssel. A modell pedig én leszek. Nézd meg, ki mire jutott!

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban használt fotós felszerelés

Aljona mindent kézzel állított be a Canon 500D fényképezőgépen, míg Dávid teljesen automata beállításokat használt a Sony a9II szettel. Aljona a Canon 50 mm f/1.8-as objektívjét tette fel, míg Dávid a kedvenc objektívemet, a Sony 85 mm f/1.4-et kapta meg. Ezek az objektívek a két különböző gépen nagyjából hasonló látószöget eredményeztek, hiszen az APS-C szenzoros gép esetében 1,5-szeres szorzóval kell számolni (50 mm -> 75 mm).

Bevallom, hogy amikor megszületett bennem a videó ötlete, arra számítottam, hogy a kezdő fotós lényegesen rosszabb képeket fog készíteni. Szerintem az, hogy egy negyedórás fotózás alatt született 6 db egészen vállalható felvétel, kifejezetten jó eredmény. Ahogyan a videóban is említettem, egy kezdő fotósnak sokat tud segíteni egy olyan modell, aki rutinosabban mozog a kamera előtt. A kevésbé rutinos modellnek pedig segítenek a kiegészítők, amikbe tud “kapaszkodni”.

A fényképezőgép viszont az általam vártnál rosszabbul teljesített az automata beállításokkal. Nem gondoltam, hogy ennyire sok életlen és bemozdult kép lesz. Ahogyan a videóban is mondtam, a megfelelő beállításokkal ezzel a fényképezőgéppel nehéz hibázni, de így teljesen automatán láthatóan kevésbé érdemes vele próbálkozni.

Ha szeretnél elszakadni az automata fényképezőgép beállításoktól...

Ha szeretnél elmozdulni az automatikus beállításoktól, de a manuálist még soknak érzed, akkor érdemes félautomata módokkal kísérletezni.

  • Auto ISO: Ha a rekeszt és a zársebességet kézzel állítod be, akkor automatikusan választ neked ISO-t. Elképzelhető azonban, hogy adott beállításokhoz már nem tud elég alacsony vagy elég magas ISO értéket hozzáadni, így mégsem lesz helyesen exponált a kép (felül- vagy alulexponált lesz). Ráadásul egy nem megfelelően megválasztott fénymérési mód vagy trükkösebb környezet vagy megvilágítási helyzet (pl. víz, hó) is becsaphatja a gépet, így megint csak nem lesz tökéletes az eredmény.
  • Rekesz prioritás: Ilyenkor a rekeszt állítod be, míg a zársebességet a fényképezőgép választja. Az Auto ISO-val kombinálva a legtöbb gépen azt is meghadhatod, hogy mi legyen a leglassabb zársebesség (pl. 1/250 vagy 1/500 sec), amivel elkerülheted a bemozdulást. Persze itt is előfordulhat, hogy a fixen beállított rekeszhez nem tud megfelelő értéket választani a kamera a helyes expóhoz vagy becsapják a fényviszonyok.
  • Egy pontos autofókusz: Erről a beállításról nem érdemes lemondani, hiszen csak így adhatod meg a gépednek, hogy pontosan mit szeretnél élesre fotózni. Mozgó témához folyamatos, álló témához egyszeri fókuszt érdemes választani. (Folyamatos fókusz esetén fókuszálás után már nem tudod átkomponálni a képet.) Én egyébként az egy pontos fókuszt a szemkövetéssel kiegészítve használom, ami külön gombra van programozva. Ha szeretném aktiválni, akkor csak lenyomom ezt a gombot. Egyéb esetben pedig a fókuszpontot oda helyezem, amit élesre szeretnék fotózni.

Ha gondjaid vannak az élességgel, akkor ezt és ezt a videót ajánlom!

kutatás fotósokról

Mikor lesz eredménye a hazai fotósokról szóló kutatásnak?

Talán már láttad, hogy a Fotoplusszal közösen felmérést végzünk a profi és amatőr fotósok helyzetéről, mert ilyen még nem volt Magyarországon! Ha még nem tetted, kérjük, hogy töltsd ki! Mindössze 6 percet vesz igénybe, ugye rá tudsz szánni ennyit? Az adatfelvétel 2022. augusztus 31. éjfélig zajlik majd, ezt követően dolgozzuk fel és értékeljük ki az eredményeket. Legkésőbb

Tovább olvasom »
fotós vállalkozás üzleti szempontok

Hogyan tovább fotós vállalkozóként? Üzleti és marketing szempontok, amiket MOST kell átgondolnod

Rendesen ránk járt a rúd az utóbbi években: vírus, háború, infláció… A jelenlegi gazdasági helyzet, illetve a KATA adózás átalakulása miatt szinte mindenkinek az újratervezésen kell gondokodnia. Ha bizonytalan vagy, hogy hogyan tovább fotós vállalkozóként, akkor neked szól ez a bejegyzés. Változó adózási környezet: nem a fényképészet a legnagyobb vesztes Az előző bejegyzésemben két adótanácsadó

Tovább olvasom »
KATA adózás változása - fotósok

Mit jelent fotósként a KATA adó változása és hogyan tovább?

Egy ideje már lógott a levegőben, hogy ismét változni fog a KATA, azaz a kisadózó vállalkozások tételes adója. De ennyire hirtelen és drámai változásra senki sem számított. Ebben a cikkben összefoglalom, hogy fotósként mit kell tudnod erről a témáról! A cikket az új hírek, esetleges változások fényében folyamatosan frissítem. Utolsó frissítés: 2022.07.18. 23:50 Miért fontos