75 ezer Ft-os vs. 2,5 milliós fotós felszerelés összecsapása. Ki nyer ma?

fotós felszerelés - kezdő vs. profi

Ebben a videóban egy profi és egy teljesen kezdő fotós “csap össze”, előbbi egy 75 ezer Ft-os masinával, utóbbi pedig egy 2,5 milliós fotós felszereléssel. A modell pedig én leszek. Nézd meg, ki mire jutott!

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban használt fotós felszerelés

Aljona mindent kézzel állított be a Canon 500D fényképezőgépen, míg Dávid teljesen automata beállításokat használt a Sony a9II szettel. Aljona a Canon 50 mm f/1.8-as objektívjét tette fel, míg Dávid a kedvenc objektívemet, a Sony 85 mm f/1.4-et kapta meg. Ezek az objektívek a két különböző gépen nagyjából hasonló látószöget eredményeztek, hiszen az APS-C szenzoros gép esetében 1,5-szeres szorzóval kell számolni (50 mm -> 75 mm).

Bevallom, hogy amikor megszületett bennem a videó ötlete, arra számítottam, hogy a kezdő fotós lényegesen rosszabb képeket fog készíteni. Szerintem az, hogy egy negyedórás fotózás alatt született 6 db egészen vállalható felvétel, kifejezetten jó eredmény. Ahogyan a videóban is említettem, egy kezdő fotósnak sokat tud segíteni egy olyan modell, aki rutinosabban mozog a kamera előtt. A kevésbé rutinos modellnek pedig segítenek a kiegészítők, amikbe tud “kapaszkodni”.

A fényképezőgép viszont az általam vártnál rosszabbul teljesített az automata beállításokkal. Nem gondoltam, hogy ennyire sok életlen és bemozdult kép lesz. Ahogyan a videóban is mondtam, a megfelelő beállításokkal ezzel a fényképezőgéppel nehéz hibázni, de így teljesen automatán láthatóan kevésbé érdemes vele próbálkozni.

Ha szeretnél elszakadni az automata fényképezőgép beállításoktól...

Ha szeretnél elmozdulni az automatikus beállításoktól, de a manuálist még soknak érzed, akkor érdemes félautomata módokkal kísérletezni.

  • Auto ISO: Ha a rekeszt és a zársebességet kézzel állítod be, akkor automatikusan választ neked ISO-t. Elképzelhető azonban, hogy adott beállításokhoz már nem tud elég alacsony vagy elég magas ISO értéket hozzáadni, így mégsem lesz helyesen exponált a kép (felül- vagy alulexponált lesz). Ráadásul egy nem megfelelően megválasztott fénymérési mód vagy trükkösebb környezet vagy megvilágítási helyzet (pl. víz, hó) is becsaphatja a gépet, így megint csak nem lesz tökéletes az eredmény.
  • Rekesz prioritás: Ilyenkor a rekeszt állítod be, míg a zársebességet a fényképezőgép választja. Az Auto ISO-val kombinálva a legtöbb gépen azt is meghadhatod, hogy mi legyen a leglassabb zársebesség (pl. 1/250 vagy 1/500 sec), amivel elkerülheted a bemozdulást. Persze itt is előfordulhat, hogy a fixen beállított rekeszhez nem tud megfelelő értéket választani a kamera a helyes expóhoz vagy becsapják a fényviszonyok.
  • Egy pontos autofókusz: Erről a beállításról nem érdemes lemondani, hiszen csak így adhatod meg a gépednek, hogy pontosan mit szeretnél élesre fotózni. Mozgó témához folyamatos, álló témához egyszeri fókuszt érdemes választani. (Folyamatos fókusz esetén fókuszálás után már nem tudod átkomponálni a képet.) Én egyébként az egy pontos fókuszt a szemkövetéssel kiegészítve használom, ami külön gombra van programozva. Ha szeretném aktiválni, akkor csak lenyomom ezt a gombot. Egyéb esetben pedig a fókuszpontot oda helyezem, amit élesre szeretnék fotózni.

Ha gondjaid vannak az élességgel, akkor ezt és ezt a videót ajánlom!

karácsonyi portré készítése otthon - gyerekfotózás természetes fénnyel

Karácsonyi portréfotók készítése otthon

Hogyan lehet otthoni körülmények között szép karácsonyi fotókat készíteni? Kiderül a videóból! Felszerelés választása, gépbeállítások, a fények használata és sok-sok ötlet, hogy milyen képeket készíts. https://www.youtube.com/watch?v=-UyoAietpvIFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? Karácsonyi portréfotózás otthon, természetes fénnyel – A videóban elhangzó szöveg leirata Ezúttal otthoni körülmények között fogunk karácsonyi portrét készíteni. Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha

Tovább olvasom »
Photoshop tanfolyam fotósoknak

A legnagyobb hiba, amit a Photoshoppal elkövettem

Ha még nem kerültél szorosabb barátságba a Photoshoppal, nem vagy egyedül. Amikor egyetemistaként a 2000-es években elkezdtem használni ezt a programot, iszonyatosan sok bosszúságot okozott. Az a helyzet ugyanis, hogy a Photoshop egyáltalán nem felhasználóbarát program. Ha előzetes ismeretek nélkül kezded el használni, akkor nagyon nehéz átlátni a működését. Annak idején nem egyszer záram be

Tovább olvasom »
Ihász Ingrid: fotós marketing kézikönyv

Vallomás: Ezért született a könyvem (Marketingiránytű fotósoknak)

Végre elkészült a könyvem, már csak a nyomdára várunk. Tűkön ülök, hogy kézbe vehessem! A “marketingszöveg” fent van a könyv oldalán, itt most arról szeretnék írni egy kicsit, hogy miért is született meg. Bevallom, a végére már egyre többször kérdezgettem magamtól, hogy biztosan akartam-e ezt az egészet. Amikor az ezredik korrektúrát bogarásztam. Amikor a sokadik éjszaka