A TikTok most a legfelkapottabb “új” platform, így egyre többször merül fel a kérdés, hogy vajon érdemes-e rajta jelen lenni. Régi motoros marketingesként már egy jó ideje kerülgettem ezt a témát, de halogattam a belépést. Regisztráltam, nézelődtem, majd a kortársaimhoz (#oldergenerationontiktok) hasonlóan először visítva menekültem onnan.
Mert mit is tapasztalsz elsőre? Dübörgő zene, tátogó és táncoló tinik, burleszk-humor újratöltve, bölcs széplányok, vetkőző kockahasak, mindez tízmásodpercenként vibrálva az arcodba. Pörögnek a like-ok és kommentek, mennek a live-ok, ahol valaki simogatja a mikrofonját. Az első sokk garantált. Fogod a fejedet, hogy milyen nyugodt hely ehhez képest a Facebook, ahol csak a kommentelők fröcsögnek, vagy az Insta, ahol még a sztorik is csendben mennek. Áhhh, öreg vagyok én már ehhez.
Aztán erőt vettem magamon és kitűztem magamnak egy egy hónapos kihívást. Ennek az volt a lényege, hogy elkezdem nézni a videókat, figyelek, elemzek, és gyártok én is tartalmat. Igen, egy hónapon keresztül minden napra. Ezt éljem túl, aztán meglátjuk, hova jutok vele! Most pedig jövök a tapasztalatokkal. (A kísérletnek nem volt része a TikTok hirdetési lehetőségeinek kipróbálása.)
@dreamworldphotohu Tipp, hogy jobban nézz ki a fotókon (várd ki a végét) ##kovess ##nekedbe ##nekedbelegyen ##phototrick ##photography
♬ original sound - Johnny Sibilly
Mit érdemes tudni a TikTokról marketing szempontból?
Mennyien használják ma Magyarországon a TikTokot?
Nem is olyan régen beszéltem róla a fotósoknak szóló marketing kurzusomon, hogy hol tart ma ez a platform.
A TikToknak jelenleg több, mint 2 millió magyar felhasználója van, és folyamatosan növekszik. Ez azt jelenti, hogy már majdnem annyian használják, mint az Instagramot! Már nemcsak a tinik játszótere, egyre többen lépnek be a 25 és 35 évnél idősebb korosztályból is.
Frissítés (2023.04.): Közel 3 millió hazai felhasználója van az alkalmazásnak!
Ráadásul nagyon addiktív, egészen beszippantja a felhasználókat. Az összes közösségi média platform közül itt a legnagyobb a bevonódás, átlagosan naponta 16-szor nyitják meg és 75 percen keresztül használják ezt az alkalmazást.
Milyen tartalmak érhetők el a TikTokon?
A TikTokon rövid vertikális videók, illetve élő adások mennek. A videók jellemzően 15-30 másodpercesek, de lehetnek ennél rövidebbek, illetve hosszabbak is (jelenleg maximum 3 percesek). Élő adásokat 1000 követő felett lehet indítani. Ha a feltöltő engedélyezi, a videónál van lehetőség stich-re, azaz a videó egy részének felhasználásra, így lehet például reagálni valakinek a véleményére. Szintén beállítható a duet lehetősége, amivel szintén más videókra lehet reagálni, de úgy, hogy mindkét tartalom egyszerre látszik egymás mellett.
A tematika nagyon-nagyon vegyes, a fent már említett zenés-táncos-vicces tartalmakon kívül vannak edukatív videók is. Tehát messze nemcsak szórakozásra és “haszontalan” időtöltésre van lehetőség ezen a felületen.
Az alkalmazáson belül a Discover oldalon lehet megnézni az aktuális trendeket, kihívásokat, jól pörgő hashtageket, effeketeket, zenéket. Érdemes nézegetni a TikTok Creative Center oldalát is, ahonnan szintén gyűjthetsz inspirációt és hasznos információkat az aktuálisan jól működő TikTok tartalmakról.
A profilok típusait nem egyszerű kategorizálni, de az alábbiakra számos példát láttam a Tiktokon:
- Szakértők, mentorok – adott terület specialistái, akik érdekes dolgokat mesélnek a saját területükről, tippeket adnak vagy segítenek másoknak
- Komikusok – Jellemzően adott téma mentén szórakoztatnak, vicces, szarkasztikus tartalmakkal
- Kreatív alkotók – akiknek öröm nézni a tevékenységét, legyen az tánc, sport, művészet stb.
- Szép emberek – igen, akiken azt kell nézni, hogy szépek
Hogyan működik a TikTok algoritmusa?
A TikTok algoritmusa eléggé különbözik a többi közösségi média felületétől, még talán a YouTube-éhoz hasonlítható leginkább.
Míg más platformokon elsősorban a követők kapják meg organikusan a tartalmaidat, a TikTokon sokkal inkább az idegenek. Amikor posztolsz egy videót, azt a TikTok a követők egy kisebb részének mutatja meg először, majd az ő reakciójuktól függően mutatja meg azoknak, akik még követnek, illetve nem követnek. Ha kellően érdekes, hasznos vagy éppen vitát generáló a tartalom, esetleg kreatívan van szerkesztve, többen fognak rá reagálni és így még több emberhez fogja eljuttatni a TikTok.
A TikTokon az az alapértelmezett nézet, hogy számodra ajánlott videókat látsz (For You Page), ahhoz, hogy az általad követettek tartalmait nézd, át kell váltani a másik (Following) oldalra. Ez a saját videók nézettségében is visszaköszön: a megtekintések legnagyobb része többnyire olyanoktól származik, akik nem követnek, hanem a TikTok algoritmusa szerint érdekes lehet a számukra a tartalom. Így tudnak virálissá válni akár olyanok videói is, akiket alig követ valaki. Tehát viszonylag könnyű idegenekhez eljutni, akiknek ha tetszik a tartalom, akkor bekövethetnek.
Érdekes különbség a többi közösségi média platformhoz képest a videók élettartama. A TikTokon általában hosszabb egy-egy videó élettartama és az is előfordul, hogy nem azonnal, hanem csak napokkal, esetleg hetekkel később kezd el terjedni. Ezzel szemben a Facebookon és az Instagramon 1-2 nap alatt lepörög egy poszt és többnyire el is tűnik a süllyesztőben.
A Tiktok profilod növekedését a fentiek miatt támogatja az is, ha gyakran posztolsz. Az általános ajánlás a napi legalább 1 videó megosztása, de akár 3-4 (vagy még több…) is lehet, ha bírod ötlettel és gyártási kapacitással. Részemről a napi 1 videó előállításának ötlete is eléggé ambíciózusnak tűnt.
TikTok marketing: milyen profiltípusok vannak?
Bár egyre több belépő van, üzleti szempontból a TikTok még messze nem olyan telített, mint a Facebook vagy az Instagram, ráadásul – ahogyan említettem – még mindig gyorsan lehet növekedni, és adott esetben a többi felületet (pl. Instagram, YouTube) támogatni. A hazai fotósok közül is meglehetősen kevesen használják még.
Több másik közösség média felülethez hasonlóan a TikTokon is lehet személyes vagy üzleti profilt fenntartani. Bár az üzleti profilnak számos előnye van, például az email cím vagy külső linkek elhelyezése a profilon, a bejegyzések időzítése, illetve a fejlettebb statisztika, én egyelőre a zenék teljes körű elérése miatt maradtam a személyes profilnál. (Sajnos nagyon sok audio nem érhető el az üzleti profillal, azaz kereskedelmi célú felhasználásra.)
Mik voltak a 30 napos TikTok kihívásom legfontosabb tanulságai?
Mit sikerült elérni? Kik követnek?
Az első hónapban tehát naponta egy videót posztoltam, aminek az eredménye 2100+ követő és 23.500 like lett. A követőim legnagyobb része (68%-a) nem meglepően itt is nő. (Egyébként a TikTokon valamivel magasabb a női felhasználók aránya, mint a férfiaké.) Én ezzel alapvetően elégedett vagyok, bár nyilván lehet ennél dinamikusabban is növekedni.
Állítólag az élő videózás, illetve a már említett stich és duet lehetősége is sokat segíthet a követők szerzésében, de én ezeket a gyakorlatban még nem próbáltam ki.
Ami nagyon érdekes tanulság volt, hogy a meglévő és egyébként szép számú – Facebook, Instagram, YouTube, hírlevél – követőimből alig akadt valaki a TikTokon, és bár nyomtam mindenhol, akik végül követnek, jellemzően magán a TikTokon találtak rám. Láthatóan kevés az átfedés a többi platformmal.
Milyen tartalmak mentek jól?
A tartalmat illetően egy fő elvet követtem, hogy mindennek legyen köze a fotózáshoz vagy az utómunkához. Még akkor is, ha esetleg valamilyen aktuális trendre csatlakozom rá. Hiszen az én célcsoportomat a fotósok jelentik és olyan követőket szeretnék szerezni, akiket legalább hobbi szinten érdekel a fotózás. Ennek megfelelően a vicces tartalmak mellett igyekszem hasznos tippeket is adni.
A legnépszerűbb videómat még az első héten posztoltam, ami egy éppen aktuális trend fotós “lefordítása” volt. Állítólag jobb lett, mint az eredeti.
@dreamworldphotohu Ezért ne higgy el mindent, amit a neten látsz ##kovess ##nevess ##nekedbe ##foryou ##millennials ##photography ##sonyalpha
♬ the bitch is back - .
Több videóm is viszonylag jó nézettséget ért el, némelyik csak vicces volt, de akadt közöttük hasznos is. Egyértelmű minta nem rajzolódott ki, hogy mi az, ami biztosan jól fog menni. Egy-egy hasonló elemekből álló sorozatnál is voltak olyan videók, amik sokkal jobban teljesítettek, mint egy másik hasonló. Nyilván nem mindegy, hogy az ember mikor posztolja őket, illetve hogy akiknek éppen kimegy, hogyan reagálnak rá, de biztosra menni eléggé lehetetlennek tűnik. (Mások is hasonló tapasztalatokról számoltak be.)
A statisztikák alapján az látszik, hogy leginkább az esti órákban aktívak a felhasználók, így akkor érdemes posztolni.
Nekem egyébként ez a kedvenc videóm, amiben az összes újonnan szerzett mobil videós szerkesztési képességemet bevetettem. Fotós-marketinges humor (természetesen valójában nem hallgatják le a telefonodat).
@dreamworldphotohu Napjaink a neten 😂 Kivel fordult már elő? ##kovess ##nevess ##photographer ##marketing ##nekedbelegyen ##foryou
♬ original sound - Ihász Ingrid
A kis 30 napos kihívásom alatt sikerült egy videó letiltásba is belefutni, aminél – egyébként tévesen – úgy értékelte a TikTok, hogy személyes információt osztottam meg valakiről. Azóta szerencsére nem történt hasonló eset.
A második legnépszerűbb videóm számomra is talány, de ez lett:
Az egyik tanulság mind a saját videóim, mind a legnézettebb TikTok videók alapján, hogy nem nagyon érdemes túlgondolni a videókat, és jobban mennek a faék egyszerűségű tartalmak, mint a szofisztikáltabb gondolatok. Tehát egy egyszerű, hasznos tipp vagy csattanós gondolat fér leginkább a “műfaj” kereteibe. Ez mondjuk nem túl meglepő, de nekem időnként azért kemény dió. Lassú és körülményes mivoltomban küzdelmes egy gondolatba és 15 másodpercbe sűríteni a mondandómat.
TikTok marketing: mindig a célcsoport lebegjen a szemed előtt és kísérletezz!
Mint mindenhol, itt is pontosan tudnod kell, hogy ki a célcsoportod és a témádon belül érdemes maradnod. Ha a TikTokjaid nem kapcsolódnak a tevékenységedhez és felülsz bármire, ami éppen trend, akkor lehet, hogy sok követőd és like-od lesz, de nem azoktól, akiket valójában érdekelhet, amivel foglalkozol. Így üzleti szempontból nem túl valószínű, hogy valaha profitálni fogsz belőle.
Érdemes kísérletezni a különböző tartalmakkal, főleg az elején. Mi az, ami működik? Mi az, amire többen reagálnak? Mi az, ami miatt sokan bekövetnek? Számos “befutott” TikTok alkotó már egészen mást csinál, mint amivel annak idején kezdett.
A felhasználók az első néhány másodperc után döntik el, hogy továbbnézik-e a videót vagy reagálnak-e rá valamilyen formában (like, komment, megosztás stb.), ezért nagyon nem mindegy, hogy mivel kezdődik! Persze a folytatás is fontos, hiszen ez a “műfaj” meglehetősen pörgős, a megszerzett figyelmet fenn is kell tartani. Mivel egy-egy videó folyamatosan újraindul, az ideális TikTok videó úgy ér véget, hogy észrevétlenül tud újrakezdődni (loop).
A nézettségre és virálissá válásra ugyanakkor úgy tűnik, hogy nincsen garancia, hiszen simán előfordul, hogy “életed videóját” alig nézi meg valaki, míg egy másik, fél gőzzel elkészített meg szárnyra kap és virálissá válik.
Számít a minőség, a megfelelően világított, igényesen vágott videókkal ki lehet tűnni a többi közül. Ami az időtartamot illeti, véleményem szerint 15-30 másodperc között van az ideális.
Bár itt is lehet valamilyen szinten előre tervezni a tartalmakat, az aktuális trendek sokkal nagyobb szerepet játszanak, mint bármelyik másik közösségi média felületen. Emiatt ide eléggé korlátozott mértékben használhatók fel a más platformokra, például Instagram vagy Facebook story-hoz készített videók. Érdemes külön tartalmat gyártani ide, amit viszont – lehetőleg a TikTok logó nélkül – fel lehet használni máshol is, például a YouTube Shorts és az Instagram Reels (Magyarországon még nem elérhető) felületén. Én Instagram és Facebook story-ba is ki szoktam tenni a videóimat.
Érdemes lehet több részes videósorozatokban is gondolkodni, hiszen ezek visszakereshetők a profilon, így újabb tartalomfogyasztásra ösztönözhetik azt, akinek a sorozat egyik elemével már megszereztük a figyelmét. Ez segíthet újra belendíteni a régebbi videókat is.
Mit posztolnék akkor, ha nem a fotósok, hanem a fotózásra jelentkezők lennének a célcsoportom?
Semmiképpen sem olyan videókat, amiket csak más fotósok értenek, értékelnek vagy találnak viccesnek, illetve hasznosnak. Hiszen ilyen esetben nem a kollégáknak kommunikálunk! Hasonló tartalmi stratégiát követnék, mint amit az 5. Marketing kávén mutattam be, csak éppen “TikTokosítva”.
Néhány ötlet, amit megvalósíthatsz:
- Kulisszák mögötti tartalmak, hogyan zajlik egy fotózás nálad és milyen képek születnek belőle.
- Előkészületek fotózáshoz: milyen ruhát/sminket/frizurát érdemes választani.
- Kedvenc fotóhelyszínek/saját stúdió bemutatása képekkel, amik ott készültek.
- A választható termékek bemutatása valamilyen izgalmas, látványos formában.
- Amit egy amatőr lát vs. amit egy profi fotós.
- Saját fejlődési utad bemutatása képeken keresztül.
- Egy napod bemutatása felgyorsítva.
- 3 ok, ami miatt érdemes olyan fotókat készíttetni, amilyeneket te szoktál csinálni.
- 1 gyakori tévhit eloszlatása a te általad kínált fotózással kapcsolatban.
Hülyét kell-e csinálnod magadból? Nem kell, de a magam részéről mindig is azt vallottam, hogy nem kell saját magunkat annyira véresen komolyan venni. Ha valakinek nem tetszik a belülről jövő idétlenkedésem, akkor ő valószínűleg nekem nem ideális ügyfelem.
Foglalkozni kell vele, elég sokat...
Talán az eddigiekből is látszik, de muszáj kimondani: először rá kell szánni az időt és energiát, hogy az ember megismerje a platformot, megértse, hogy hogyan működik, milyen tartalmak mennek jól, mit csinálnak mások, köztük a legsikeresebb TikTokerek, illetve a versenytársak. Ráadásul a trendek jönnek-mennek TikTokon, érdemes velük folyamatosan képben lenni, hogy ki tudd használni. A számodra releváns trendekbe érdemes mielőbb bekapcsolódni.
Bevallom, én a nagy megfigyelés közepette meg is kedveltem ezt a platformot. Időnként ijesztően sokáig ott tudom felejteni magam és belefeledkezem a görgetésbe. Most már nem tudom azzal indokolni, hogy tanulok és megfigyelek, úgyhogy tudatosan kell kordában tartani, hogy ne töltsek el feleslegesen sok időt.
Kell egy jó TikTok munkafolyamat
Számomra az egyik legnagyobb akadálya az volt a TikTokozás elkezdésének, hogy nem volt rá bevált munkafolyamatom. Anélkül pedig a legegyszerűbb dolgokkal is végtelenül sok időt lehet eltölteni. A videókat nem szükséges profi kamerával felvenni, a mobilos videók tökéletesen használhatók erre a célra. A videókat értelemszerűen 9:16 vertikális formátumban érdemes elkészíteni, hiszen szinte kizárólag a mobil alkalmazásban nézik a felhasználók.
A videók felvételénél és utómunkájánál oda kell figyelni arra, hogy pontosan hogyan jelennek meg a Tiktokon. A videó alján van a leírás és a hastagek, jobb oldalon a követés és az egyéb gombok, felül pedig a Following és For You váltási lehetőség. A videókat úgy kell elkészíteni, hogy ezek alatt ne legyen hasznos tartalom vagy felirat!
A videókhoz jelenleg 150 karakternyi leírást lehet hozzáadni, ebbe kell beleférniük a hashtageknek is.
Frissítés (2023.04.): 2200 karakternyi szöveg hozzáadására van lehetőség.
A hashtageket a tartalomnak megfelelően érdemes megválasztani, ne adj hozzá egy nem releváns hashtaget a videódhoz csak azért, mert a Discover oldalon népszerűnek találtad. Bár a hashtagek segítenek kategorizálni a tartalmakat, vannak olyan virális, sokmilliós nézettségű videók, amiknél egyáltalán nincsen hashtag. Hasznos lehet, hogyha a videó thumbnailjéhez címet is adsz, mert így a profilodon is látszik a videó témája, illetve az, ha esetleg egy sorozat része.
Hasznos eszközök és alkalmazások TikTok videók készítéséhez
Érdemes kialakítani egy számodra kényelmes munkafolyamatot a videó felvételében és vágásában. Aminek hasznát veszem, az egy fotós állvány mobiltelefon tartóval, illetve a fotózáshoz is használt Nanlite led lámpáim. Beszereztem egy Rode Wireless Go II-t is, hogy jó minőségben tudjak hangot rögzíteni (ez nemcsak mobillal, hanem kamerával és számítógéppel is használható).
Nekem a TikTok alkalmazás felvételi és szerkesztési lehetőségei eléggé kényelmetlenek, így az Adobe Premiere Rush-t kezdtem el erre a célra használni (illetve bizonyos kreatív szerkesztésekre a VN-t). A mobilommal felvett videókból létrehozok egy projektet, amit szinkronizálok az Adobe Creative Cloudba, majd a számítógépemen befejeztem a szerkesztést a Rush asztali alkalmazásban (illetve bizonyos esetekben a Premiere Pro-ban). Számomra itt kényelmesebb a transitionöket, sebességet, feliratokat, hangokat szerkeszteni (beszéd javítása, effektek, zenék). Mivel ez szintén szinkronizál a felhőbe, a kész videót már a mobilomról exportálom és töltöm fel a TikTokra. Ott egyedül zenét adok hozzá, ha még nem tettem meg korábban. Ha egy TikTokos hangra szeretném összevágni a videót, akkor letöltök egy olyan videót a TikTokról, amiben használják és annak a hangsávját használom fel a vágáshoz.
Ha gondban vagy, hogy hogyan is kellene szerkeszteni a videókat a TikTokra, akkor ajánlom Valentina Vee ingyenesen elérhető videóit például a legutóbbi Adobe Max konferenciáról, illetve az Adobe Creative Cloud YouTube csatornájáról.
Frissítés (2023.04.): Jelenleg a CapCut videószerkesztőt használom, ami a TikTok hivatalos alkalmazása. Elérhető rajta keresztül a Tiktok zenei adatbázisa is. A feliratok hozzáadására a Descriptet használom. (A magyar nyelvet legjobban az Alrite leiratozza, ebben azonban – még a fizetős verzió esetében is – korlátozottak a lehetőségek a feliratok videóra égetésében.) A mobilom és asztali gépem közötti egyszerű fájlmegosztásra a Dropbox-ot használom.
Néhány személyes gondolat a TikTok marketing kísérlet kapcsán
Kicsit (?) öreg vagyok már hozzá. Ha szép lennék és fiatal, ezerszer könnyebb dolgom lenne a TikTokon. Könnyebben éreznék rá a trendekre vagy tudnék velük azonosulni és talán a tartalomgyártás is gördülékenyebben menne. A “mai fiatalok” már mindent mobilon csinálnak, én meg alig várom, hogy az asztali gépemhez menekülhessek, hogy ne a kis képernyőn kelljen nyomorogni.
Rólam azért lehet tudni, hogy imádok tartalmat gyártani. Fogok naponta videót posztolni a TikTokra? Nem valószínű, mert rengeteg időt és energiát követel. Az eredeti tervem az volt, hogy tömbösíteni fogom a videók felvételét és vágását, és előre elkészítek egy hétnyi, de legalább néhány napnyi videót. Ez sajnos nem igazán jött össze, egyszerűen nem tudtam annyi időt szánni rá egyben, mert mással is kellett foglalkoznom. Így viszont nem voltam hatékony, hiszen az előkészületekkel is újra és újra ment az időm. Bár nem tervezek kicsekkolni a TikTokról, inkább csak akkor fogok készíteni videót, ha van kedvem vagy megtetszik valamilyen trend vagy kihívás. Igyekszem azért bizonyos rendszerességgel jelentkezni.
Mennyi bevételem lett ebből a kis kísérletből? Semennyi, de nem is volt cél egyelőre. Meg akartam ismerni és ki akartam próbálni. Az én kurzus vásárlóim egyébként főleg a 25 és 35 feletti korosztályból kerülnek ki, amiben ugyan erősödik a TikTok, de még mindig inkább fiatalos. Szóval valószínűleg nem innen fog a legtöbb megrendelésem érkezni a közeljövőben, és ha priorizálnom kell a csatornák között, továbbra is az email marketing és a Facebook hirdetés marad a befutó. Ha van rá kapacitásod és a célcsoportod a 18-30 közötti korosztályba tartozik, akkor remek felület, ahol most még könnyű növekedni és a hirdetés is olcsó.
Ahogyan említettem, én most még személyes profillal vagyok jelen a TikTokon, tehát nem irányítok forgalmat a weboldalamra sem. Ez ilyen formában leginkább arra alkalmas, hogy eljussak új emberekhez, illetve megmutathassam a személyiségemnek azt a részét, amit máshol talán furcsa lenne. Egy következő felvonásban talán még pénzt is megpróbálok csinálni belőle. Stay tuned!