Múlt év végén söpört végig a fotós csoportokon a hír, hogy már nincsen szükség “hivatalos” fotográfus végzettségre a fotós vállalkozáshoz, azaz a fotózás (fényképészet) már nem képesítéshez kötött tevékenység. Igen, ez azt jelenti, hogy már nem szükséges sem a korábbi OKJ, sem az “új” szakmajegyzék szerint megszerzett fotográfus szakma, hogy például egyéni vállalkozóként felvedd ezt a tevékenységet és számlát tudj adni róla.
Az erről szóló cikket dr. Kása-Richlach Mónika írta, aki a fotójogi témák legnevesebb hazai szakértője és a Foto.jog című könyv szerzője, így nyugodt szívvel bízhatunk az információ helyességében. Az erről szóló írása itt található: Már nem képesítéshez kötött a fényképészeti tevékenység? (merosus.hu)
Abba a vitába nem szeretnék belemenni, hogy ez jó-e így vagy sem. Az biztos, hogy ha emiatt végeztem volna el drága pénzért a fotósiskolát, akkor most valószínűleg mérges lennék. A véleményem mindenesetre az, hogy nem a “papír” teszi a fotóst, de egy jó iskola adhat egy olyan alapot, amire jól lehet építkezni. A többit pedig olyanoktól tanulja az ember, akiknek nagyra becsüli a munkáját, és persze gyakorol sokat, hogy egyre jobb legyen.
Oké, végzettség nem kell a fotós vállalkozáshoz. De mi kell?!
A számodra lehető legkedvezőbb vállalkozási és adózási formáról érdemes könyvelővel egyeztetni, lehetőleg olyannal, akinek kifejezetten a kisebb vállalkozásokkal van tapasztalata.
A legtöbb fotós ismerősöm egyéni vállalkozóként végzi ezt a tevékenységet, KATA adózással, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy neked is biztosan ez lesz a legjobb megoldás. Az is lehet, hogy elérhető a számodra valamilyen vállalkozási támogatás vagy pályázat, amit kár lenne kihagynod. Ha valamilyen cégforma – például bt. vagy kft. – bejegyzése mellett döntesz, akkor ahhoz ügyvéd segítségére is szükséged lesz.
Mivel ezek közül egyik sem szakterületem, én inkább az egyéb szempontok átgondolásában szeretnék segíteni neked. Nézzük meg őket sorban!
1. Megfelelő fotós felszerelés
Sokan úgy gondolják, hogy csak a legprofibb felszereléssel érdemes elkezdeni egy fotós vállalkozást, és akinek (még?) nincsen ilyen, az jobb, ha elbújdokol és elkezd rá gyűjtögetni. Én ezzel szemben azt gondolom, hogy ez nagymértékben függ attól, hogy milyen jellegű fotós munkát szeretnél végezni és hova pozicionálod magad a piacon.
Vannak olyan műfajok, amiket el lehet kezdeni egy egyszerűbb felszereléssel is, és nem feltétlenül szükséges hozzájuk mondjuk full-frame gép vagy fényerős drága objektív. Ilyen lehet például a családi fotózás, (stúdiós) portré, vagy egyszerűbb tárgyfotó.
Az olyan műfajoknál viszont, ahol megismételhetetlen az esemény, gyengék a fényviszonyok, fontos a szupergyors és megbízható fókuszálás vagy a kifogástalan képminőség, ott bizony szükség van a profi felszerelésre. Azaz például esküvőknél, sporteseményeknél, profi céges reklámfotónál, magazin-szintű portrénál.
Ha a prémium szegmensbe szeretnéd pozicionálni magad és az átlagosnál magasabb árat kérni a fotózásaidért, megint csak szükséged lesz olyan felszerelésre, ami ezt támogatja. Nincs rá keret? Annál jobb, hiszen rá leszel kényszerítve, hogy a munkával szerzett bevételedet forgasd vissza és ne költs olyanra, amit jelenleg nem engedhetsz meg magadnak.
2. Magabiztos fotós tudás
Az, hogy nem szükséges fotós végzettség a vállalkozáshoz, nyilván nem jelenti azt, hogy tudás sem. Ez talán az egyik legnehezebb kezdőként, hogy vajon van-e az ember már olyan szinten, hogy pénzt kérjen a munkájáért. Sokan még ott sem tartanak, hogy lássák, hogy a képeik nem ütik meg a szintet, míg mások úgy vannak zavarban, hogy valójában ámulatba ejtő fotósorozatokat tesznek le az asztalra.
Amit szerintem érdemes átgondolni:
- Adott (vagy hasonló) műfajban túl vagy-e már legalább 10-15 fotózáson?
- Van legalább 5-10 db jól sikerült referenciaképed adott műfajban, amit nem oktatás keretében, hanem magad készítettél?
- Ha nem úgy sikerült a fotód, ahogyan szeretted volna, pontosan tudod-e, hogy mi volt az oka? (Kamerabeállítások, fények, instruálás, komponálás stb.)
- Tudsz-e már minden (!) fotózásodon egy elfogadható szintet hozni?
- Tudsz-e tudatosan utómunkázni és van-e már egy kialakított munkafolyamatod?
- Ha te lennél az ügyfél, örülnél a fotóidnak?
Ha ezekre őszintén igennel tudsz felelni, akkor már – tudás szempontjából – valószínűleg készen állsz arra, hogy pénzt kérj a munkádért. Ha nem, akkor még a portfólióépítő fotózásoknak van itt az ideje. Úgy gondolom, hogy egy fél éves kitartó munkával már egészen korrekt fotós portfóliót tudsz építeni.
Ha bizonytalan vagy, akkor konzultálj erről egy olyan mentorral, akinek adsz a véleményére. A család és a barátok visszajelzése többnyire nem mérvadó, ahogyan a fotós csoportok “megmondóembereinek” véleménye sem.
Ha tőlem szeretnél tanulni, akkor ajánlom a Fotózz tudatosan! ebookot, a #kattanjki tanfolyamokat, illetve az egyéni oktatásokat, tanácsadásokat.
3. Tudatos fotós marketing
Ha fotós vállalkozáson töröd a fejed, valószínűleg már észrevetted, hogy hatalmas a konkurencia. Így van ez minden olyan piacon, ahol van kereslet és viszonylag alacsony a belépési küszöb. Ráadásul ez utóbbi tovább csökkent azzal, hogy már nincsen szükség a hivatalos végzettségre sem. (Hozzáteszem, nem kevés a szürke/fekete “vállalkozás” sem.)
Akármilyen tudásod vagy felszerelésed van is, önmagában a munka színvonala ma már édeskevés ahhoz, hogy sikeres, jövedelmező vállalkozást építhess fel. Tudatos marketing nélkül nem tudod felépíteni a márkádat és nem fogsz tudni eljutni az emberekhez, nem fogják megismerni a munkádat.
Tudom, hogy a fotósok nagy részét kiveri a víz már csak marketing szó hallatán is, és egyből valamilyen gátlástalan önpromóra és ocsmány nyomulásra gondolnak, ami nekik aztán tuti nem fog menni… A marketingnek nem kell ilyennek lennie. Bízom benne, hogy az, amit képviselek, bizonyíték arra, hogy létezik értékteremtő marketing, ami üzletileg is jövedelmező tud lenni. Nekem több, mint 16 év munkám van benne, és ezt adom át a Marketing kávé kurzusomban egy havi közös kávézás áráért.
4. Vállalkozói hozzáállás
A saját vállalkozás sokak számára a “szabadság” miatt vonzó: rugalmas az időbeosztás és végre a saját szekeredet tolod, nem valaki másét. Fontos azonban látni, hogy vannak árnyoldalak is: nincsen fix fizetés, ügyfeleket kell szerezni és megtartani…
Egy csomó olyan dologgal kell foglalkozni, aminek semmi köze sincsen a fotózáshoz: üzleti és marketing tervezés, jogi és pénzügyi háttér megteremtése, szervezés, adminisztráció, folyamatos marketing, posztolás… Ha elkezdesz utánaszámolni, egy átlagos hónapban jó ha 80 órád jut az ügyfélmunkára, ami nemcsak a fotózást, de az ügyféllel való minden egyeztetést és utómunkát is magában foglalja.
Ha ebből szeretnél megélni és nincsen megtakarításod vagy támogatód sem, akkor kezdettől fogva kőkeményen számolnod kell. A vállalkozás indítása és felfuttatása baromi sok munka, sokkal-sokkal többet kell beletenni, mint az alkalmazotti állásba. Ráadásul a szeretett hobbiból munka lesz, ami megölheti a szenvedélyt. Sokszor nem azt fogod fotózni, amihez kedved van, hanem amiért fizetnek.
Nem, a világért sem szeretném a kedvedet elvenni tőle, egyszerűen csak hiszek benne, hogy ezeket tudnod kell, hogy felelős döntést hozhass arról, hogy neked való-e a fotós vállalkozás. A saját tapasztalataimról itt írtam részletesen, nem fogod megbánni, ha időt szánsz az elolvasására.
5. Szolgáltatói szemlélet
Ha valamit megtanultam az eddigi munkám során, az a szolgáltatói szemlélet. Arra törekszem, hogy az ügyfeleim a lehető legjobb kiszolgálást kapják és mindig el legyenek látva a számukra szükséges információkkal.
Igyekszem mindenkinek megadni azt a tiszteletet és bánásmódot, aminek én is örülnék saját magammal szemben. Ha valamit megígérek, azt be is tartom. Nem táncolok ki egy megállapodásból, akár van róla szerződés, akár nincs.
Ez alap? Igen, én is így gondolom, és meglepődve tapasztalom, hogy mennyi helyen mégsem az. A vállalkozói létem fontos tanulsága, hogy már azzal ki lehet tűnni, hogy az ember kiemelten figyel az ügyfélkommunikációra és megbízhatóan dolgozik!
Akár hiszed, akár nem, a vállalkozás sikerében az ügyfélélménynek nagyobb szerepe van, mint a fotós munka színvonalának! Lehet, hogy a képeid alapján választanak, de a profi ügyfél kiszolgálásod alapján fognak visszajönni és másoknak ajánlani! Ennél hatékonyabb marketing eszközt pedig még nem találtak fel.
Bízom benne, hogy hasznosnak találtad ezt a posztot. Ha a vállalkozás mellett döntesz és szeretnéd a lehető legrövidebb idő alatt felfuttatni, akkor csatlakozz a Marketing kávéhoz! Nemcsak a havi élő workshopokon vehetsz részt, de azonnal hozzáférsz a korábbi alkalmak videós és letölthető anyagaihoz is. 2022. január 21. 20:00 óráig van lehetőséged éves előfizetésre, amihez most egy órás, egyéni marketing tanácsadást adok ajándékba. Várlak szeretettel!