Az utóbbi hetekben több posztban is beszámoltam arról, hogy hogyan változtak a fotós vállalkozás létrehozásának feltételei. Ha “hivatalos” végzettségre nem is, de sok egyébre azért még mindig szükség van hozzá. Érkezett hozzám kifejezetten olyan kérdés, hogy mennyibe kerül elindítani egy fotós vállalkozást. Erre igyekszem választ adni és készítettem hozzá egy számolótáblát is, amit lemásolhatsz vagy letölthetsz magadnak.
Fotós vállalkozás indítása: nem mindegy, hogy mit fotózol...
Mi mindenre is van szükséged, ha fotós vállalkozást szeretnél indítani? A kérdés nem egyszerű, hiszen ahogyan arról már szó volt, a különböző fotós műfajokhoz különböző felszerelésre van szükség. Ha csak portrét és családot fotóz valaki, akár 1-2 fix objektívvel is elindulhat, de például eseményeknél már általában szükség van valamilyen zoom lencsére is. Az sem mindegy, hogy ki hova szeretné pozicionálni magát már a felszerelésével is. Illetve gondolkodik-e például stúdióeszközökben, esetleg ügyfél ruhatárban is és még sorolhatnám.
Mi mindenre lehet szükség a fényképezőgépen túl?
Egy fotós vállalkozás indításához messze nemcsak fotó- és stúdiófelszerelésre van szükség. Meg kell oldalni az utómunka és képtárolás számítástechnikai és szoftveres hátterét. Ki kell alakítani a pénzügyi és jogi alapokat a törvényes működéshez. Emellett felmerül számos marketinggel kapcsolatos költség is (például a fotós weboldal), nem beszélve a tudás folyamatos fejlesztéséről különböző fotós és utómunka tanfolyamok és workshopok által. A költségek egy része ráadásul folyamatosan, minden hónapban jelentkezik.
Készítettem neked egy számolótáblát a fotós vállalkozás induló költségeihez!
Ezt a táblázatot ITT éred el. Szerkeszteni nem tudod, de nyugodtan másold le vagy töltsd le magadnak. Ez a lista természetesen nem teljeskörű vagy támadhatatlan. Biztosan van olyan, aki szerint egyes tételek feleslegesek vagy pont hiányoznak, túl drágák vagy éppen túl olcsók és “hobbistáknak” valók. A táblázat célja leginkább az, hogy lásd, milyen jellegű kiadások merülhetnek fel és a saját igényeid szerint szűkíthesd, bővíthesd, alakíthasd a listát. (Az eléréshez nem kell regisztrálnod sem.)
Ugye tudod, hogy ez még csak a nulladik lépés?
A Marketing kávé tanfolyam legelső alkalma arról szólt (és az előfizetés keretében természetesen most is elérhető), hogy ki tudd számolni, mennyi bevételre van szükséged az elképzelt fizetésedhez. A költségekből és a különböző tevékenységek időigényéből kiindulva egy erre a célra készített táblázat pontosan kiadja neked, hogy mennyi bevételre lesz szükséged egy fotózásból ahhoz, hogy az álomfizetésedet tényleg meg is keresd.
Ennél már futó vállalkozással kalkuláltam, így a fenti színes táblát ennek kiegészítéseként használhatod. A Marketing kávé éves tervező táblája pedig abban segít, hogy a szezonalitással is tervezni tudj, hiszen nem ugyanannyit fogsz keresni februárban, mint novemberben a karácsonyi őrületben, vagy éppen az esküvőszezonban – attól függően, hogy milyen területeken dolgozol.
De ez nyilván csak a kezdet, hiszen a “számaidból” egy vonzó ajánlatot is össze kell rakni. Ehhez kell tudnod, hogy ki az ideális ügyfeled és mi különböztet meg téged a többi fotóstól. Ha ez is megvan, akkor pedig jöhet a neheze: ügyfeleket szerezni és megtartani… Mert a számolgatás vagy hivatalos nevén üzleti tervezés csak a nulladik lépés a sikeres, jövedelmező vállalkozáshoz. De ha ezt kihagyod, akkor esélyed sincsen rá! Ha szeretnéd tudatosan építeni a vállalkozásodat, várlak szeretettel a Marketing kávé tanfolyamon!