Photoshop alapok, amiket minden fotósnak tudnia kell (VIDEÓ)

Photoshop alapjai fotósoknak

Nagyjából 20 éve találkoztam először a Photoshoppal, még egyetemista koromban. Emlékszem, hogy hatalmas anyázások közepette zártam be a programot, hogy na ebben aztán az életben nem fogok kigazodni.

Aztán szép lassan megbarátkoztam vele, ma meg már kurzusaim vannak róla… Készítettem egy videót, amiben elmondom azokat az alapokat, amiket jó lett volna, ha akkor és ott nekem is elmagyaráz valaki. Rengeteg fejfájást és felesleges kört spórolhattam volna meg magamnak.

Mit tanulhatsz meg a magyar nyelvű Photoshop tutorial videóból?

  • 0:14 Az 1. alapelv + A Photoshop nyelvének beállítása
  • 1:18 A 2. alapelv + A rétegek és rétegmaszkok használata
  • 6:28 A 3. alapelv + Zavaró elemek eltüntetése a képről (középhaladóknak is ajánlott!)

A videóban elhangzó szöveg leirata:

Szeretnéd megtanulni a Photoshop használatát? Neked szól ez a videó. Én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat. 

Az első dolog, hogy a Photoshopot angolul érdemes használni, mégpedig azért, mert a legtöbb segédanyag is ezen a nyelven érhető el hozzá. Ha bármilyen problémába belefutsz, mindig könnyebb angolról magyarra fordítani, mint magyarról angolra. Meg is mutatom, hogy hol tudod ezt beállítani.

Ez az alkalmazás szolgál az Adobe programoknak a telepítésére. Elmegyek a fájl menübe, és kiválasztom a Preferences-t, azaz a beállításokat. Itt van az App lehetőség, és itt tudom kiválasztani azt, hogy mi legyen az installációnak az alapértelmezett nyelve. Nekem ugye az angol van kiválasztva. Hogyha korábban magyarul volt a Photoshop, akkor újra kell majd telepítened. Van egy nagyon részletes cikkem arról, hogy miért érdemes angolul használni a Photoshopot, és van benne egy nagyon jó kis szótár is, amiben összeszedtem a leghasznosabb eszközöket, illetve funkciókat a Photoshop-ban, amiket érdemes ismerned.

Légyszi, írd meg kommentben, hogy te milyen nyelven használod a Photoshopot. 

A második dolog, ami nagyon fontos, hogy ne roncsold az eredeti képet, ezt szokták non-destruktív szerkesztésnek is nevezni. És hogy ezt milyen módon tudod megvalósítani? Mutatom a Photoshopban.

A legfontosabb dolog, hogy rétegeket használunk, ezek itt láthatók oldalt. Hogyha megnyitsz egy fotót a Photoshop-ban, akkor egyetlen réteged lesz, ez a Background réteg. Tehát amikor hozzányúlunk a képhez, nem ezt fogjuk módosítani, hanem külön rétegeken fogunk dolgozni, hogy ezt az eredeti réteget ne roncsoljuk. 

A rétegeknek többfajta típusa is létezik, a legfontosabb azok a képi rétegek, amilyen ez a Background image is, a másik típus pedig a korrekciós rétegek, avagy adjustment rétegek, amik például itt láthatók. Ezek tulajdonképpen olyanok, mint valamilyen szűrő vagy napszemüveg, ezen keresztül látjuk az alatta lévő képet. Itt láthatóan módosult a kontraszt, illetve a színek.

Új réteget egyébként ezzel az ikonnal tudok létrehozni. Meg is jelent itt. Korrekciós réteget pedig ezzel – sok lehetőség közül lehet választani, néhány példa itt látható feljebb. Tehát ez a két fő típus, amit érdemes ismerni, de vannak egyébként még más fajták is. 

A retust mindig külön rétegen végezzük. Itt mutatom, hogy például a Frequency Seaparationt, amiről van egy külön videóm, elvégeztem külön rétegen. 

Amit még érdemes első körben tudni a rétegekről, az az, hogy rétegmaszkok kapcsolódhatnak hozzájuk. Most bekapcsolgatom ezeket a rétegeket sorban egymás után, és elérünk az első olyanhoz, aminek nem fehér a rétegmaszkja. Ugye a rétegmaszkok úgy működnek, hogy a fehér átereszt, a fekete pedig eltakar. Tehát, hogyha feketére váltjuk ezt a maszkot, jelen esetben a Ctrl+I segítségével, akkor egyáltalán nem érvényesül a hatása.

A rétegmaszkokra az ecset segítségével tudunk festeni, fehérrel, illetve feketével, ezeket az X segítségével cserélgethetjük. És ezeknek a rétegeknek a hatása ott fog látszani, ahol fehér a rétegmaszk. Ha bekapcsolom ezt a réteget is, akkor látszik, hogy ez a piros hatás a szájon van érvényesítve. Ha Shift+klikkel kikapcsolom ezt a rétegmaszkot, akkor látszik, hogy ilyen lenne, hogyha az egész képen érvényesülne, tehát így nézne ki, hogyha fehér lenne a rétegmaszkom. Így viszont ugye fekete, és csak ezen a kis részen látszik ennek a hatása. 

Ami még fontos a rétegekkel kapcsolatban, hogy érdemes őket elnevezni, hogy tudjuk, hogy miért hoztuk létre őket. Egy ilyen komplex Photoshop fájlnál, mint ez, ez már hasznos. Nyilván, hogyha csak egy-két-három réteged van, akkor nem muszáj ezzel szórakozni. Ami még nagyon hasznos funkció a Photoshopban – most kapcsolgatom be a többi réteget is -, hogy lehet úgynevezett okos (intelligens) objektumokat vagy Smart Objecteket létrehozni. Ez arra jó, hogy úgy tudunk különböző szűrőket alkalmazni a képen, hogy azokat utólag is ki tudjuk kapcsolgatni, vagy az értékeit meg tudjuk változtatni. Képi rétegekből úgy hozhatunk létre Smart Objecteket, hogy elmegyünk ide a Filter vagy szűrő menübe, és a Convert for Smart Filters lehetőséget választjuk. Ez most ugye azért nem aktív, mert ez a réteg már egy Smart Object. 

Szintén az alapokhoz tartozik a rétegekkel kapcsolatban, hogy lehet opacitásuk. Tehát az átlátszóságukat lehet csökkenteni. Ilyenkor ugye átsejlik az alatta lévő réteg. Ezt olyan esetben használjuk, ha például bőrt simítottunk, és nem akarjuk, hogy annyira erős legyen a hatás. Egy ilyennél, mint ez a Liquify, ahol megváltoztattuk a hajnak a méretét, nyilván nem jó használni, hiszen bután néz ki, viszont ezzel jobban meg tudtam mutatni, hogy miről is van szó. Természetesen nemcsak a képi rétegeknek lehet opacitása, hanem ezeknek a korrekciós rétegeknek is, és úgy változtathatjuk a hatásukat. Bekapcsolom a maradék rétegeket is.

Azért jó, hogy ennyi rétegem van, mert így pontosan tudom, hogy mikor mit módosítottam, és adott esetben vissza tudok térni korábbi lépésekhez is.

Ha szeretnéd megtanulni a Photoshop használatát lépésről lépésre az alapoktól, akkor neked szól a Photoshop Mastery tanfolyam

A harmadik, hogy egy dolgot többféleképpen is meg lehet csinálni a Photoshoppal, tehát nincsen egy darab szent módszer, hanem többféleképpen is meg lehet oldani a problémákat. Erre mutatok most két példát.

Tegyük fel, hogy szeretnénk bizonyos dolgokat eltüntetni erről a képről. Létrehozok ezért egy új réteget, és kiválasztom a Spot Healing Brush-t, aminek a segítségével ezeket a kis foltokat eltüntetem innen. Ha az eszköz nem csinál semmit, akkor az azért lehet, mert a Sample All Layers nincsen bepipálva. Ugye üres rétegen nem tudnék miről mintát venni. Erre azért van szükség, hogy a háttérrétegről is mintát tudjak venni. Ez akár ilyen helyeken is működhet, mint ez a villanykapcsoló. Viszont vannak más módszerek is erre, a Ctrl+Z-vel visszamegyek. 

Ehhez viszont arra lesz szükségem, hogy duplikáljam a háttérréteget, mert nem tudom üres rétegen megcsinálni. És kiválasztok mondjuk egy lasszó eszközt, kijelölöm a területet, nyomok rajta egy jobb klikket, kitöltés, avagy Fill, Content Aware, tartalomérzékeny kitöltés. És máris eltüntettem a villanykapcsolót egy másik módszerrel. 

Vannak egyébként olyan területek, ahol kombinálni kell a különböző módszereket, mert például valószínűleg ezt nem fogom tudni olyan nagyon szépen kivenni, ha csak ennyit csinálok. Fill, Content Aware. Ugye látszik, hogy nem igazán hozott jó eredményt.

Ilyenkor azt kell csinálnom, hogy elválasztom ezt a területet egymástól, ehhez egy klónozó bélyegzőt fogok használni. Ennek a flow értéke alacsonyabban van, nem 100 százalékon, úgyhogy erre majd figyelnem kell. Alt-tal veszek egy mintát, és elkezdek ide színezgetni, hogy elválasszam a fejét ettől a dologtól, amit ki szeretnék szedni. Azért nem vagyok száz százalékos flow-n, hogy ne keletkezzenek itt nekem ilyen nagyon éles vonalak. És ha ezzel a módszerrel sikerült elválasztanom, akkor már ki fogom tudni tölteni. Fill, Content Aware. Ha bármi nem tetszik, akkor nyilván még visszamehetek a klónozó eszközzel, de szerintem egész jó munkát végzett.

Alt+klikkel meg tudjuk nézni, hogy milyen volt előtte és milyen lett utána.

Köszönöm, hogy megnézted ezt a videót, hogyha tetszett, akkor ne felejtsd el lájkolni és követni a csatornámat.

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

NAS munkafolyamat fotósoknak

NAS munkafolyamat fotósoknak: A képek tárolása, rendszerezése és megosztása (QNAP TVS-675)(VIDEO)

Fotósként hogyan tárold, rendszerezd és oszd meg a fényképeket az ügyfelekkel? Ebben a videóban megmutatom, hogy milyen munkafolyamatot alakítottunk ki a NAS-sal. https://youtu.be/OGHhyviXkZQFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? NAS munkafolyamat fotósoknak: A képek tárolása, rendszerezése és megosztása (QNAP TVS-675) – A videóban elhangzó szöveg leirata <p>Fejfájást okoz a fotóid tárolása, rendszerezése és megosztása másokkal? Megmutatom, hogy milyen

Tovább olvasom »
mesterséges intelligencia photoshop

A legnagyobb újdonság a Photoshopban: képgenerálás mesterséges intelligenciával (VIDEÓ)

Kiterjesztenéd vagy megváltoztatnád a fotóidat néhány kattintással? Megérkezett a mesterséges intelligencia alapú képgenerálás Photoshopba! Megmutatom a használatát lépésről lépésre. https://youtu.be/u2WfV_u4YYoFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? A legnagyobb újdonság a Photoshopban: képgenerálás mesterséges intelligenciával – A videóban elhangzó szöveg leirata: <p>Kiterjesztenéd vagy megváltoztatnád a fotódat néhány kattintással? Megérkezett a mesterséges intelligencia alapú képgenerálás a Photoshopba. Szia, én Ihász

Tovább olvasom »
Lightroom, photoshop, adobe camera raw újdonságok

Lightroom és Photoshop újdonságok – AI zajszűrés és még jobb maszkolás (VIDEÓ)

Mindig izgatottan várom a Lightroom és Photoshop frissítéseket, mert az új funkciókkal általában azonnal könnyebbé és gyorsabbá válik az utómunka. Most is nagyon hasznos újdonságok érkeztek! Megmutatom, hogyan távolítsd el a zajt a fotóidról az új, mesterséges intelligencia alapú Denoise segítségével, és bemutatom a maszkolási fejlesztéseket, mint például a görbék lokális alkalmazása és az új

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top