Régóta várt újdonság érkezett a Lightroomba és az Adobe Camera Raw-ba! Már van lehetőség arra, hogy állítsd a presetek intenzitását. Emellett hasznos trükköket is mutatok, amikkel gyorsíthatsz a képsorozatok feldolgozásán.
- 0:37 Preset erősség állítása
- 1:36 Automatikus maszkok (tárgy, ill. ég kiválasztás) átvitele több képre
- 4:11 Adaptív presetek használata (téma és ég kiemelése)
Lightroom és Photoshop - presetek erősségének beállítása - A videóban elhangzó szöveg leirata:
Olyan újdonság érkezett most a Lightroomba és az Adobe Camera Raw-ba, amire nagyon sokan régóta vártunk.
Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat.
Az egyéni oktatásaimon szinte mindig előkerül az a kérdés, hogy lehet-e valahogy a preseteknek az erősségét, az intenzitását állítani. Erre nem volt eddig közvetlen módszer, bár nyilván különféle hackek azért léteztek. Most végre megérkezett ez a funkció mind a Lightroomba, mind a Photoshopba, az Adobe Camera Raw-ba. Ennek a működését fogom most bemutatni ebben a videóban.
Nézzük meg először a presetek erősségének a beállítását. Itt vagyok a Library modulban, a Lightroom-ban. Kiválasztok egy képet, ezzel fogok majd dolgozni, úgyhogy át is megyek a Developba.
Itt vannak oldalt a presetjeim, mind a Lightroomnak az előre beépítettjei, mind sajátok, mind pedig vásárolt presetek.
Kiválasztom mondjuk ezt. Ehhez ugye állítanom kell a képnek az expozícióját, mert láthatóan visszavette ez a preset, beállítás.
És ezután megnézem – itt az Amount csúszka segítségével, ami itt a presetek fölött jelent meg -, hogyha nem akarom ennyire intenzíven használni ezt a presetet, akkor hogyan fog festeni a fotó.
Itt nullától egészen 200-ig lehet állítani, tehát akár fel is erősíthetjük még pluszban annak a presetnek a hatását. Hogyha duplán kattintunk rá, akkor százra áll vissza, tehát ez a presetnek az alapállapota.
A másik újdonság az az, hogy az alany és az ég kiválasztását akár több képen is lehet alkalmazni, illetve lehet szinkronizálni a beállításokat a különböző képek között. Tehát, ha van mondjuk egy ilyen fotóm, és kiválasztom a Maskingnek a lehetőségét, akkor itt van ugye a Select Subject, az alany kiválasztása, vagy tárgy kiválasztása és a Select Sky lehetőség, hogyha van ég a képen. Itt most a Subjectet fogom választani, ami ki is fogja nekem jelölni ezt a dolgot.
Jött még egy olyan újdonság, hogy meg lehet fordítani ezt a maszkot itt az Invert lehetőséggel, így tehát a környezeten tudok dolgozni. Egy ilyen kép esetében – ugye ez fényfestéssel készült – előfordulhat, hogy mondjuk a környezet nem lett elegendően sötét, és ilyenkor például megtehetem azt, hogy lehúzom az árnyékokat jobban, esetleg az expozíciót is, hogyha arra van szükségem, és ezzel még jobban be tudtam sötétíteni a hátteret.
De csinálhatok megint csak egy másik maszkot, amivel kiválasztom ezt a tárgyat, és ezen is változtathatok, hogyha szeretnék. Húzhatom mondjuk a csúcsfényeket feljebb, vagy lejjebb, lehet mondjuk hozzáadni egy kis szaturációt még pluszba, hogyha szeretnék. És hogyha ugyanezt a beállítást szeretném alkalmazni ezekre a képekre is – itt ugye más alakú lesz a tárgyam -, akkor is tudni fogja ezeknek az okos maszkoknak a segítségével. Tehát itt például a Copy segítségével kijelölöm az összeset, ugye itt vannak a maszkok is. Ide beillesztem.
Lettek ugye maszkjaink, amik már ennek a tárgynak felelnek meg. De ez működik egyébként a szinkronizációval is.
Így már ezen a képen is létrejöttek a megfelelő maszkok.
Ez nagy segítség lehet nagyobb sorozatoknak az utómunkájánál, mert nem kell minden egyes képet külön egyesével szerkeszteni, vagy ezeket az okosmaszkokat létrehozni, hanem elég, hogyha egy képen megcsináljuk, és utána szinkronizálhatjuk, vagy másolhatjuk a többire.
Még érdemes azt is megemlíteni, hogy ezek a beállítások működnek a Lightroomnak a beépített ilyen adaptív presetjein.
Átmegyek egy másik képre, és megnézzük itt, hogy hogyan választja ki automatikusan az eget, és alkalmaz rá valamilyen előre beállított szűrőt.
Maga ez a funkció nem új egyébként, az újdonság, ami most jött ki, hogy ezt is lehet ugyanúgy több kép között szinkronizálni, mint az előbb mutatottakat.
Egyébként, hogyha kiválasztom mondjuk ezt a Blue Dramát, itt is van egy ilyen preset erősségállító csúszkám, és itt beállíthatom, hogyha esetleg túlzásnak találom ezt az eget, vagy még tovább tolhatom, hogyha kevés lett.
Magának ennek az égnek a beállításait egyébként itt a maszkon tudjuk megnézni, és nyilván itt is finomhangolhatjuk, hogyha szeretnénk. Sőt, itt is meg tudjuk csinálni ezeket az inverz beállításokat. Ebben az esetben ez nyilván nem fog annyira jól kinézni.
És hogyha ezt szeretném átvinni egy másik képre, ugyanúgy a másolás segítségével megtehetem, tehát ezt a Blue Dramát kellene kiválasztanom, és beillesztenem, vagy szinkronizálnom, vagy rányomni erre a Previous lehetőségre, ami az előző képnek a beállításait húzza át.
Ugyanez igaz arra is, amikor az alanyt választjuk ki automatikusan, és használjuk rá a Lightroomnak ezeket a szűrőit. Van ez a Pop, Warm Pop, Soft, satöbbi, satöbbi.
Ezek közül szerintem egyébként ez a Pop, ami leginkább használható. Ennek is a beállításait itt láthatjuk.
Ez olyan, minthogyha létrehoztunk volna itt egy ilyen Select Subjectes maszkot, és azon a maszkon alkalmaztuk volna azt a beállítást, hogy felemeljük az alanyon az expozíciót egy harmaddal, illetve adunk hozzá textúrát és Clyrity-t. Ha bármi mást még szeretnék itt változtatni, akár mondjuk még az árnyékokat vagy a fehéreket felhúzni, hogy még jobban kiemeljem az alanyt, vagy ha túl szaturáltnak találom, akkor esetleg visszavenni a szaturációjából, és így kiemeltem még jobban az alanyomat fény segítségével a képen, és ezt a beállítást a sorozat többi képére is át tudom így vinni.
Köszönöm szépen, hogy időt szántál erre a videóra, remélem, hogy hasznosnak találtad. Hogyha igen, akkor légyszi írd meg kommentben, illetve lájkold be. További szép napot kívánok és jó szerkesztést.