Rendesen ránk járt a rúd az utóbbi években: vírus, háború, infláció… A jelenlegi gazdasági helyzet, illetve a KATA adózás átalakulása miatt szinte mindenkinek az újratervezésen kell gondokodnia. Ha bizonytalan vagy, hogy hogyan tovább fotós vállalkozóként, akkor neked szól ez a bejegyzés.
Változó adózási környezet: nem a fényképészet a legnagyobb vesztes
Az előző bejegyzésemben két adótanácsadó közreműködésével részletesen foglalkoztam vele, hogy mit jelent a KATA adózás változása fotós szemmel.
A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján a fotós vállalkozás még mindig azok közé tartozik, amelyek a legkedvezőbb feltételekkel lesznek üzemeltethetők. (Abban az esetben, ha valaki csak fényképészettel foglalkozik, pl. oktatással vagy stúdió bérbeadással nem.)
- Mellékállású átalányadózó fotós egyéni vállalkozóként 6 millió Ft-os éves bevételig nem szükséges további adót fizetni. (De: kötelező adminisztratív teendők azért vannak, amiben könyvelő tud segíteni!)
- Főállású átalányadózó fotós egyéni vállalkozóként 6 millió Ft-os éves bevételig csak a minimálbér után fizetendő társasalombiztosítási járulékkal és szociális hozzájárulási adóval kell számolni. (Hiszen a fényképészet esetében 80%-os költséghányad alkalmazható, ill. jelenleg nem szükséges hozzá képesítés.)
- Főállású egyéni vállalkozóként, csak magánszemélyeknek szolgáltatva továbbra is a KATA adózás lehet a legelőnyösebb adózási forma.
Kezdő fotós vállalkozóknak elsősorban ezek a lehetőségek jöhetnek számításba, de természetesen érdemes könyvelővel, adótanácsadóval egyeztetni az egyéni körülményekről, amik befolyásolhatják a vállalkozási és adózási forma kiválasztását.
Most akkor mindenki legyen fotós?
Az adózási feltételek ugyan kifejezetten kedvezőek számos más szakmához viszonyítva, ez azonban nem jelenti azt, hogy ma Magyarországon éppen fotósnak lenne érdemes állni. Mivel a belépési küszöb egyre alacsonyabb (jelenleg még végzettség sem szükséges), gombamódra szaporodnak a “photography-k”.
A Kereskedelmi és Iparkamara nyilvántartása alapján jelenleg több, mint 7000 olyan vállalkozás van Magyarországon, amelynek a tevékenységi körei között szerepel a fényképészet.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ezek közül biztosan mindegyik ténylegesen foglalkozik is fotózással. De ami ennél fontosabb: ebben nincsenek benne azok a tömegek, akik szürkén vagy feketén fotóznak! Az ő számukat szinte lehetetlen megbecsülni.
Ha csak 7000 fotós vállalkozással számolunk, az is azt jelenti, hogy nagyjából minden 500 fizetőképes emberre jut egy fotós. A valós helyzet pedig még ennél is kevésbé rózsás. (A nehéz gazdasági körülmények ráadásul még inkább helyzetbe hozzák azokat, akik adót kerülnek, így olcsóbban tudják adni a szolgáltatásaikat, mint a becsületesen adózó társaik.)
Igen, ez azt jelenti, hogy igencsak fel kell kötnöd a gatyádat ahhoz, hogy téged válasszanak! És hogy miért választanának téged? Erre még visszatérek később.
Milyen helyzetben vannak ma a fotósok?
Ezzel kapcsolatban elsősorban a saját ismeretségi körömre, illetve tapasztalataimra tudok támaszkodni, továbbá nemzetközi kutatások eredményeire.
Frissítés: 2022.10.04.

Mit használnak és mennyit keresnek a hazai fotósok?
Milyen márkák és objektívek a legnépszerűbbek a hobbi, illetve profi fotósok körében? A fotósok mekkora része tért már át MILC-re, azaz tükör nélküli rendszerre? Milyen fotós műfajokat űznek a legtöbben, és mikkel lehet a legjobban keresni? Hasonló kérdésekre kerestük a választ 2022 augusztusában a @dreamworldphotohu, Fotoplus és Datalyze közös kutatásában. A hazai amatőr és profi fotósok helyzetét vizsgáló felmérés páratlan összefogással született
Nézzük meg, hogy milyen nemzetközi adatok állnak rendelkezésre!
A The State of Photography (2022) 87 országban zajló kutatásának adatai alapján:
- A vizuális média szektorban tapasztalható pénzügyi bizonytalanságot tovább mélyítette a virushelyzet.
- Nemcsak a bevételek csökkentek, de a személyes adósságállomány is emelkedett.
- Ezek a hatások a női fotósokat még erősebben sújtották, mint a férfiakat. A női fotósok átlagos éves bevétele kb. a fele volt a férfi fotósokénak.
- A főállású fotósoknak sok esetben ki kellett terjeszteniük a szolgáltatási körüket a megélhetéshez (pl. oktatás, gyártás, írás).
A konkrét számok talán itthon talán kevésbé relevánsak, de azt jól mutatják, hogy a fotósok többsége nincs különösebben jó anyagi helyzetben még az Egyesült Államokban sem.

Ami az itthoni számokat illeti, a KSH jövedelmekről szóló adatai között a fényképészek is szerepelnek, a 462 foglalkozás toplistájában a 248. helyen állva, átlagosan bruttó 400 ezer Ft körüli átlagkeresettel.
Egy másik, szintén friss kutatás (2022 State of the Photography Industry Report) arról számolt be, hogy a fotós élet már éppen kezdett visszatérni a rendes kerékvágásba.
Sajnos nálunk ez igencsak kevés ideig tartott és most legalább akkora kihívásokkal kell szembenézni, amilyen a vírus kitörése volt.
A jelenlegi helyzetben mindenkinek érdemes átgondolnia a működését és adott esetben átstrukturálnia a szolgáltatási palettáját. Ebben igyekszem segíteni ezzel a bejegyzéssel.
Kik azok ma Magyarországon, akiknek “van pénzük”, azaz akik lehetséges fotós ügyfélként egyáltalán számításba jöhetnek?
Érdemes megvizsgálni, hogy kik azok, akik ma Magyarországon olyan anyagi helyzetben vannak, hogy akár nehezebb gazdasági körülmények között is fotós szolgáltatást vegyenek igénybe.
Fontos látni azonban, hogy nemcsak az anyagi helyzettől függ, hogy ki mire költ, hanem attól is, hogy számára az az adott dolog milyen értéket képvisel.
Valakinek az otthon, másnak az autó vagy az utazás kiemelten fontos, de lehet prémium műszaki cikk (pl. iPhone) vagy más egyéb – akár a fotózás – is. Vannak olyanok, akik ezekre spórolnak vagy akár “erőn felül” is megvásárolják.
Gazdasági válságban szinte mindenki meghúzza a nadrágszíjat, igyekszik megszabadulni azoktól a kiadásoktól, amelyek nem feltétlenül szükségesek. Ilyen többek között a szórakozás vagy az utazás, de ide tartozhat a fotózás is, hiszen nem elemi szükséglet. (Jó lesz az a saját fotó is, majd megoldjuk “okosba”!)
Az anyagi lehetőségektől függ, hogy mennyi “keret” marad (ha marad), míg a személyes preferenciáktól az, hogy ezt mire fordítják. Ilyen módon szükségszerűen szűkül azoknak a köre, akik fotós ügyfélként egyáltalán számításba jöhetnek.
Na de nézzük meg, hogy kik azok, akik ma Magyarországon az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkeznek. Így adott esetben a fotózás is beleférhet.
Nem meglepően az egyszemélyes, a gyermektelen (legyenek akár különböző, akár egynemű párok), illetve az egy gyermekes háztartásokban élők esetében a legmagasabb az egy főre jutó éves bruttó jövedelem.

Forrás: KSH: A háztartások életszínvonala, 2020
Érdemes más bontásban is megvizsgálni az adatokat. Nem meglepően a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, illetve az 55-64 éves korosztály van ebből a szempontból a legjobb helyzetben. Mind a szolgáltatások kialakításánál, mind a célzások beállításánál érdemes ezt figyelembe venni.

Forrás: KSH: A háztartások életszínvonala, 2020
Az 55-64 éves korosztályba egyébként kb. 1,15 millió ember tartozik ma Magyarországon. Ők azok, akik jellemzően még aktívak (dolgoznak), de már nem tartanak el gyerekeket.

Forrás: KSH: Magyarország népességének száma nemek és életkor szerint (korfa), 2022
Ugyancsak érdekes lehet az az adat, hogy mivel foglalkoznak azok, akik jelenleg a legmagasabb bruttó átlagkeresettel rendelkeznek Magyarországon (forrás: KSH: Teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete foglalkozások szerint, 2021). Néhány példa:
- Szakorvosok
- Törvényhozásban tevékenykedők
- Sportolók
- Különböző területek vezetői (egészségügy, pénzintézet, HR, informatika, értékesítés, marketing stb.)
- Bírók, ügyészek
- Brókerek
- Mérnökök, szoftverfejlesztők
- Közgazdászok
- Adótanácsadók, könyvelők, könyvvizsgálók
- Jogászok
Ha már a – fotózás szempontjából is érdekes – népességgel kapcsolatos adatoknál tartunk, érdemes azt is megemlíteni, hogy az esküvők száma jelentősen emelkedett az elmúlt években. 2019-ben 65 ezer, 2020-ban 67ezer, 2021-ben pedig 72 ezer házasságkötés történt (forrás: KSH: A népesség, népmozgalom főbb mutatói). Bár önmagában a szám még sokat nem mond, hiszen a vírushelyzet miatt sok esetben csak kisebb esküvők tudtak megvalósulni, ami a fotózásra szánt összegeket is erősen érintette.
A születések száma pedig 90 ezer körül járt az elmúlt 3 évben, bár ezeknek nyilván csak töredékében jön számításba újszülött fotózás (a jómódú rétegben jellemzően kevesebb gyermek születik). Közülük is sokan érik be a kórházban készült képekkel.
Érdemes azonban ismerni ezeket az adatokat, hiszen mind az esküvő, mint a születés olyan esemény, ami nem ismételhető meg és felmerül(het) a profi fotózás igénye.
Nézzük meg a regionális adatokat is. Ha eddig országosan vagy bizonyos területeken szolgáltattál, érdemes lehet újragondolni. Akár Budapesten belül is csak bizonyos kerületekre koncentrálni (I., II., V., XI., XII. ker. stb.).

Forrás: KSH: Fókuszban a megyék – 2021. I–IV. negyedév
Gondold át, hogy a saját erősségeiddel, meglévő és kialakítható kapcsolataiddal, illetve jelenlegi kínálatoddal összevetve mindezek alapján milyen célcsoportoknak milyen szolgáltatást fogsz kínálni!
Milyen fogyasztási trendek erősödtek meg az elmúlt években?
Érdemes megemlíteni azt a trendet is, amit mind a vírushelyzet, mind a szomszédunkban zajló háború felerősített. A fogyasztás – ahogyan arról már szó volt – sokkal óvatosabb lett és jobban mérlegelik az emberek, hogy mire költenek. A pazarlás egyre inkább kezd “kimenni a divatból”.
Előtérbe kerültek a helyi szolgáltatók, illetve a minél kisebb ökológiai lábnyom. Fotósként akár ezekre a trendekre is reagálhatsz a kommunikációdban, hiszen a szolgáltatásod tökéletesen illeszkedik hozzá. Mind saját részre, mind ajándékozásnál szempont lehet, hogy a kínai tömegcikkek helyett ilyen élményben gondolkodjanak.
Arról már nem is beszélve, hogy ezek a hatások milyen mértékben gyorsították fel a digitalizációt az idősebb generációk körében is. Ha te magabiztosan használod a digitális marketing eszköztárát, az óriási előnyt jelent.
Mik azok a fotós szolgáltatások, amikre várhatóan lesz kereslet, akár lakossági, akár céges megrendelőktől?
A KATA adózás változásával sokak megélhetése kerül veszélybe. Akár főállásként, akár mellékállásként választották korábban ezt az adózási formát, elképzelhető, hogy ősszel állást fognak keresni. Éppen így a gazdasági nehézségek miatt elbocsátott alkalmazottak.
Talán még nem is tudják, hogy az önéletrajzukhoz mekkora szükségük van profi üzleti portré vagy headshot fotóra. A cégeknél pedig szintén felmerülhet az új munkatársak fotózása.
Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek túlélik ezt a helyzetet, szintén szükségük lesz profi képekre például a közösségi média posztokhoz, hirdetésekhez. Különösen ha szeretnék az áraikat a megnövekedett költségeikhez igazítani, és ahhoz mérten profi benyomást kelteni.
Bár biztosan lesz sok olyan, aki magának akarja ezt megoldani, igényes képeket kevesen fognak tudni készíteni, hiszen sem tudásuk, sem felszerelésük nincsen hozzá. Mivel azoknak a fotósoknak a száma biztosan csökkenni fog, akik tudnak céges számlát adni, így ha te tudsz, előnybe kerülhetsz (pl. átalányadózó egyéni vállalkozóként).
Ahogyan arról szó volt, az átlagosnál magasabb egy főre eső éves bruttó jövedelemmel rendelkeznek az egyszemélyes háztartások. Bár nem törvényszerű, hogy ők feltétlenül társat keresnek, de ha igen, ehhez is jól jöhet számukra egy minden szempontból előnyös, profi fotó.
Ha pedig eddig nem építetted tudatosan a kapcsolataidat, most éppen ideje. Több fotós kolléga már felajánlotta a szolgáltatásait akár teljesen ingyen is a bajba jutott vállalkozótársaknak. Ugye te sem vadidegenként akarsz majd bekopogtatni más vállalkozásokhoz, hogy válasszanak téged? És azt kitaláltad már, hogy a korábbi ügyfeleiddel, legyenek ők akár magánszemélyek, akár cégek, hogyan leszel jó fej?
Miért fognak fotósként téged választani?
1. A fotós munkád színvonala
Sokan azt hangoztatják, hogy csak a kapcsolatrendszer meg “marketing” számít és úgy bármit el lehet adni. Tény, hogy ezek sokat segíthetnek, de ha maga a termék nem elég jó, akkor kínszenvedés eladni.
És ha sikerül is, a vevő csalódott lesz, és sem ő maga nem jön vissza, sem ajánlani nem fog, sőt akár még meg is osztja a rossz tapasztalatát másokkal. (Ugyanez vonatkozik az olcsó és silány munkát végző fotósokra.)
A munka színvonalának éppen ezért “elég jónak” kell lennie. Ennek nincsen tárgyilagos meghatározása, hiszen a fotós műfajtól, ill. az ügyfél elvárásaitól függően ez eltérhet. (Más számít elég jónak a reklámfotózásban, mint mondjuk egy családi fotózásban.) A fotós munka minőségének el kell érnie egy olyan szintet, amivel már az adott ügyfél elégedett.
Emellett pedig aki igazán szereti a szakmáját, folyamatosan fejleszti magát, hogy egyre jobb lehessen. Nem azért (elsősorban), hogy többet keressen vele, hanem azért, mert örömét leli benne.
2. Személyes tapasztalat, ajánlás
Talán még a fotós munka színvonalánál is többet számít az, hogy milyen élménye van az ügyfélnek. Milyen kiszolgálást kap a fotózás előtt, alatt és után, hogyan érzi közben magát. Ez az élmény a leginkább meghatározó abban, hogy szívesen jön-e vissza hozzád és ajánl-e másoknak.
Igen, ezért van az, hogy olyan fotós is lehet üzletileg sikeres, akinek a képeiben (szerinted) semmi nagy szám nincsen. És ezért működhet neki az, hogy nem szakad meg a posztolásban, mégis van munkája.
Fotósként akkor tudsz üzleti áttörést elérni, ha kialakul a visszajáró és ajánló ügyfélköröd. Ha mindig új ügyfeleket próbálsz megnyerni, az fáradságos és igencsak drága mulatság lesz.
Arról, hogy hogyan tudsz olyan ügyfélélményt nyújtani, hogy visszatérjenek hozzád az ügyfeleid, részletesen volt szó a Marketing kávén.
3. Tudatos vállalkozásépítés és fotós marketing
A fotósokkal Dunát lehet rekeszteni, és arra ne számíts, hogy a gazdasági válságban eltűnik a konkurencia. Az erős versenytársaid talpon maradnak és azok is, akik alulról (értsd: alacsony árakkal, feketézve) próbálnak beleharapdálni a piacodba.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy tudatosan építsd a vállalkozásodat, legyenek pontos céljaid, célcsoportjaid és tudd, hogy mi különböztet meg téged a többi fotóstól. Legyen stratégiád, ami mentén haladsz és legyél képes ezt a napi teendők szintjére lebontani. Ezekben mind segít neked a Marketing kávé.
Ahogyan az előző posztomban már említettem, a számolással kell kezdened. A fizetési elvárásod, költségeid, illetve rendelkezésedre álló idő alapján összeállítani az üzleti tervedet, illetve fotós csomagjaidat. Ebben segít neked ez az ingyenes fotós árazás kalkulátor!
A költségeket és az egész stratégiádat illetően fontos döntés, hogy milyen vállalkozási és adózási forma mellett döntesz. Ha főállású katás egyéni vállalkozó maradsz vagy leszel, akkor csak a lakosságnak szolgáltathatsz. Kiesnek tehát azok a fotós műfajok, amiknél a céges megrendelések jellemzőek.
Ha mellékállású, vagy főállású átalányadozó egyéni vállalkozó vagy/leszel, esetleg más cégformát és adózást választasz, akkor gazdasági társaságoknak is szolgáltathatsz. Tehát olyan fotós műfajok is számításba jöhetnek, amelyeket jellemzően cégek vesznek igénybe.
Az általad kínált fotós szolgáltatásokról ennek fényében kell döntened. Ahogyan korábban már említettem, ne akarj mindent és mindenkinek csinálni, mert csak szétforgácsolódsz benne és egyébként sem szerencsés marketing szempontból. Válassz ki 2-3 fotós műfajt és legyél azoknak a specialistája.
Bízom benne, hogy ez a bejegyzés segít neked a fotós vállalkozásoddal kapcsolatos legfontosabb üzleti és marketing kérdések átgondolásában. Ha még több segítségre, gyakorlati útmutatóra van szükséged lépésről-lépésre, akkor neked szól a Marketing kávé!
Ez a bejegyzés nem minősül üzleti tanácsadásnak. A vállalkozási formákról ügyvéddel, az adózási lehetőségekről könyvelővel, adótanácsadóval konzultálj.