Jártál már úgy, hogy tanácstalanul álltál egy helyen, hogy ott mégis hol és hogyan kellene fotózni? Itt ronda a háttér, ott a fények nem jók, amott meg nem lehet elférni. Ahogyan edződik a fotós szem, egyre inkább meglátja a lehetőséget az ilyen helyszíneken is.
A #kattanjki Mentorprogram egyik házi feladata pontosan arról szólt, hogy hogyan fotózzunk nem ideális helyszínen. Olyan helyen, ami nem kínálja tálcán a lehetőségeket, olyan helyen, amiből igazi kihívás bármit is kihozni.
Tippek ilyen helyszíneken való fotózáshoz és példák a beérkezett házi feladatokból, hogy mi mindent lát meg egy fotós!
Szeretnél értesülni róla, ha lesz hasonló lehetőség?
1. Használj kis mélységélességet!
A kis mélységélesség segít, hogy kevésbé látszódjon, pontosan mi van a háttérben! Bölcskei Katalin úgy fotózott ezen a helyszínen, hogy az életlenbe átmenő farakás dimenziót adjon a képnek. Ez a megoldás fasorral, fallal, kerítéssel stb. is nagyon jól használható.
Nagy-Velkei Adrienn is olyan helyszínen készített igazán hangulatos képet, ami mellett a legtöbben biztosan elmennének. A háttérelmosás érzetére és hangulatra pedig még utómunkában is rásegített.
2. Játssz a fényekkel!
Ha tudatosan használod a fényeket, kiemelheted, amit meg szeretnél mutatni és elrejtheted azt, amit nem. Ha az ablak mellett fotózol és az alanyt exponálod helyesen, akár ilyen helyen is készíthetsz ennyire izgalmas és látványos képeket, mint Tarsoly Ádám.
Ne feledd, a hátteret akár utómunkában is veheted sötétebbre vagy csökkentheted a szaturációját, hogy ne vonja el az alanyról a figyelmet.
3. A szűk kivágás a barátod!
Varsányi Izabella kifejezetten szűk kivágással készítette el ezt a képet, ami mindig nagy segítség, ha kevésbé találod ideálisnak a helyszínt. Az alanyt úgy fordította, hogy az arca tökéletes megvilágításban legyen.
Nagy-Milbich Krisztina fotója szintén szűk kivágással készült, de így is pontosan látszik, hogy hol játszódik a jelenet. A szűk kivágásnak sem kell tehát feltétlenül azt jelentenie, hogy a környezetet lehagyjuk a képről.
4. Teremts mélységet az előtérrel!
Stauth Edit úgy készítette el ezt a képet, hogy az előtérbe belekomponálta a növényeket. Az elmosódott előtér és háttér 3 dimenzióssá teszi a fotót. Ráadásul az előtéri elemekkel akár ki is takarhatsz nem kívánt részeket. A növényeket vagy egyéb tárgyakat akár a kezedből is belógathatod a képre.
Palotás Péter pedig tényleg csak egy talpalatnyi helyet használt fel kreatív módon. Sokan nem is gondolják, hogy egy út menti kis bokorral is lehet látványos képeket alkotni.
5. Fotózz felülről!
Schellenbach-Sikó Dóra azt a megoldást választotta, hogy felülről fotózott, így nem kellett a korántsem ideális helyszín egyéb jellemzőivel foglalkoznia. Arra is figyelt, hogy teljesen árnyékos területet válasszon, így alanyán nincsenek fényfoltok.
6. Építsd be a helyszínt a koncepcióba!
Ha Makai Marianna egy frissen festett fal előtt készítette volna el ezt a képet, sokkal kevésbé lenne érdekes. A texturált fal izgalmassabb hátteret ad és illik az alany stílusához is.
Burai Krisztina pedig indusztriális helyszínt választott, ahol egészen egyszerűen az ismétlődő “minta” elé állította alanyát. Szintén hasonló az előző képhez, hogy kevés szín szerepel, ami letisztult hatást kelt.
7. Vigye az alany és a megörökített pillanat a képet!
Feiler Feri fotójában a gyerekkor minden gondja-baja benne van. Ráadásul szimmetrikus vezető vonalakkal keretezve.
Bízom benne, hogy inspiráló volt számodra ez a poszt és kedvet kaptál hozzá, hogy a kevésbé ideális helyszínekből is kihozd a legtöbbet!