Van elegendő megrendelésed ahhoz, hogy meg tudj élni a fotózásból? Ha még nincs, könnyen lehet, hogy az alábbi hibákba futottál bele.
Milyen alapom osztom az észt? 2005 óta foglalkozom digitális marketinggel, 2017 óta vagyok vállalkozó. Marketingiránytű fotósoknak című nyomtatott könyvemmel, Marketing kávé online kurzusommal és egyéni tanácsadásaimmal már több, mint ezer fotósnak segítettem abban, hogy hatékonyabbá váljon a márkaépítésben és ügyfélszerzésben. Belefutottam számos nehézségbe és buktatóba az évek során, hogy neked már ne kelljen!
1. Mindenes próbálsz lenni
Szinte minden kezdő fotós vállalkozó beleesik abba a hibába, hogy “mindent” fotóz. Abban a reményben, hogy így majd több munkája lesz. A legtöbb fotós ügyfelem legalább 5-6 műfajt űz, amikor elkezdünk együtt dolgozni. Ez nagyon sok!
Egyrészt nem tudsz mindenben – portré, család, újszülött, gyerek, esküvő, rendezvény, tárgy, reklám, glamour stb. – igazán jó lenni, másrészt a fotózások célközönsége és akár stílusa is eltérő lehet.
Marketing szempontból az a legjobb, ha legfeljebb 1-3 műfajt választasz ki, aminek a kiváló szakértőjévé válsz. És természetesen azonos stílusban készíted a képeket, hogy azért válasszanak téged, amit te képviselsz a fotózásban.
Olyan műfajokat érdemes választanod, amiket a legjobban szeretsz, és amiket akár egy ügyfélnek is el tudnál adni különböző élethelyzeteiben. Például: portré – üzleti portré – brand fotózás, vagy esküvő – család – portré.
Természetesen egyéb fotózásokat is elvállalhatsz, de a portfóliódba csak olyan munkát tegyél ki, amilyenből többet szeretnél vállalni!
2. Hiányzik a saját stílusod
Az előző pontban már utaltam rá, hogy gyakori hiba a különböző fotós stílusok keveredése a portfólióban. Lifestyle vagy akár dokumentarista pillanatképek és gondosan beállított, több vakus világítások. Világos, légies képek és sötét, melankolikus alkotások…
A kezdő fotósok még keresik a saját hangjukat, teljesen természetes, hogy a legkülönfélébb stílusokban próbálják ki magukat. Ráadásul akár egy sorozaton belül is más és más a képek utómunkája. A workshop részvételek nyomán pedig jön az aktuális mester ideig-óráig tartó hatása.
Minél inkább egységes és egyedi stílust képviselsz, annál könnyebben lesz felismerhető a fotós munkád, és fognak kifejezetten azért választani az ügyfelek. (Mi segít a saját fotós stílus kialakításában? ITT megtalálod.)
Nyugodtan próbálkozz, kísérletezz, de a portfóliódba már csak olyan képeket válogass be, amik azonos stílusban készültek. Ha ránéz valaki, legyen egyértelmű, hogy az egyetlen fotós munkája!
(A kereskedelmi fotózásban természetesen vannak olyan fotósok, akik egyedi megrendelői igények alapján dolgoznak, így a fotóik is ezeket az elvárásokat tükrözik. Ez a pont természetesen nem erre az esetre vonatkozik.)
3. Nem tudod, kihez szólsz
Ha te is küzdöttél már azzal, hogy mit írj a fotóid mellé vagy a hirdetéseidbe, akkor nem vagy egyedül. A fotós ügyfeleim legnagyobb része ilyen kínnal érkezik.
A probléma gyökere, hogy nem tudod, hogy kihez szólj és így fogalmad sincs, mit is kellene neki mondani. Az üzleti tervezés mellett az egyik első dolog, amivel foglalkozni kell, az az ideális ügyfél profiljának megalkotása.
Ehhez meg kell ismerned a célcsoportodat, nemcsak azt, hogy hány éves, merre lakik és milyen iskolát végzett, vagy éppen milyen érdeklődési körei vannak. (Ezt azért nézd meg hozzá a jelenlegi gazdasági helyzetben!) Sokkal inkább azt, hogy milyen vágyai és problémái vannak, hogy azokra tudj megoldást adni!
Számos módszer létezik ennek a feltérképezésre, amiből talán a legegyszerűbb, ha csak figyelsz a tematikus csoportokban. Miről beszélgetnek? Mire keresnek megoldást? Hogyan tudsz te mindehhez kapcsolódni?
Ha ezeket összegyűjtöd magadnak, folyamatosan lesz mit mondanod! A Marketing kávé online kurzus lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton.
4. Idegeneknek próbálsz eladni
Mennyi olyan fotós hirdetését kapom meg, akiről még soha életemben nem hallottam!
Ha nem olyan célcsoportról van szó, amelyik az átlagnál lényegesen nyitottabb a fotózásra (pl. menyasszony, kismama), rettentően kevés esély van rá, hogy ezekből egyáltalán megkeresés legyen, nemhogy foglalás.
Éppen ezért az ilyen hirdetések jellemzően alacsony hatékonysággal futnak. (Tudtad, hogy hatszor többe kerül egy új ügyfelet megszerezni, mint egy korábbinak újra eladni?)
Sokkal nagyobb esély van arra, hogy téged válasszon valaki fotósként, ha már legalább ismeri a munkádat és téged. Akkor már nem egy idegen, hanem egy ismerős tartalmát és hirdetését fogja látni és jóval nagyobb valószínűséggel vásárol!
A marketingben az értékteremtésre, inspirációra és ügyfél edukációra is legalább akkora figyelmet érdemes fordítani, mint a fotózások értékesítésére! Így lesz egy olyan “előmelegített” bázisod, amelynek már hatékonyan tudsz eladni.
Ennek a rendszernek a felépítésében segít neked a Marketing kávé online kurzus.
5. Elengeded a korábbi ügyfeleid kezét
A saját fotós ügyfeleim körében végzett felmérés alapján a fotósok közel fele egyáltalán nem tartja a kapcsolatot a korábbi ügyfeleivel.
Pedig az ügyfél ajánlás a legfontosabb eszköz az ügyfélszerzésre, ahogyan az a hazai fotósok helyzetét vizsgáló kutatásunkból is kiderült.
Ahhoz, hogy egy korábbi ügyfél újra téged válasszon, vagy ajánljon másoknak, nemcsak “elég jó” fotós munkára van szükség. Többet nyom a latban az ügyfélélmény, hogy mennyire profik a folyamataid és hogyan érzi magát az ügyfél a veled való közös munka során.
Emellett folyamatosan ott kell lenned a fejében, hogy eszébe juss, amikor akár neki, akár az ismerősének fotós szolgáltatásra van szüksége. Ennek egyik legjobb eszköze az email marketing, amit a fotósok szinte egyáltalán nem használnak.
Ha éppen nincsen elegendő fotózásod, mindig arra gondolj először, hogy hogyan tudnád a meglévő ügyfeleidet aktivizálni! Ehhez és még sok máshoz rengeteg ötletet és konkrét segítséget kapsz a Marketing kávé online kurzusban, amely a Kattanjki Klubon belül érhető el.