A legjobb objektívek és gépbeállítások portréfotózáshoz (full-frame)

objektívek és beállítások portréfotózáshoz

Melyik a legjobb objektív és gépbeállítás portréfotózáshoz? A válasz igazán egyszerű: attól függ, hogy milyen hatást szeretnél elérni.

A videóban szereplő gyújtótávolságok full-frame kamerához vannak megadva, APS-C esetén ezeket oszd el kb. 1,5-lel. Tehát ha hasonló látószöget szeretnél elérni, mint a 85 mm-es a full frame vázon, akkor APS-C szenzor esetén válassz kb. 55 mm-es objektívet.

Vannak ugyan klasszikus portréobjektívek, de mindig legyen gyanús, ha valaki ezen a téren dogmákhoz ragaszkodik!

Ezt a videót most igyekeztem igazán röviden tartani, így nem tértem ki néhány olyan témára, amivel már más alkalommal foglalkoztam.

Ilyen például az a klasszikus szabály, hogy nyugodtan lehet elmosódott az egyik szem, de a kamerához közelebbi legyen az, ami éles.

A másik pedig, hogy válassz egypontos (vagy szemkövető) autófókuszt. Mozgó témához a folyamatos, álló témához az egyszeri fókusz ajánlott. 

Ha önálló gombra programozod a fókuszállítást (az exponáló gomb helyett), akkor a két fókuszmód előnyeit egyszerre használhatod ki. Ezt back button fókusznak szokták nevezni, és nagy előnye, hogy fókuszálhatsz egyszer a gomb lenyomásával, a nyomvatartásával pedig követő üzemmódban működik.

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A legjobb objektívek éps gépbeállítások portréfotózáshoz - A videóban elhangzó szöveg leirata:

Milyen objektívet válassz portréhoz és hogyan állítsd be a gépedet? Kiderül ebből a videóból.

Én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat!

Portréhoz általában a 85 milliméteres objektívet szokták ajánlani, ez a klasszikus portré objektív. Ennek elég kicsi a torzítása, úgyhogy közeli portrékra is lehet használni.

Van olyan, aki az ennél nagyobb gyújtótávokra esküszik, például 105 milliméterre, vagy akár 135 milliméterre. Ha klasszikus közelebbi, vagy mondjuk fél alakos portrét készítek, akkor én is ezeket a nagyobb teléket szeretem használni. Legalábbis akkor, hogyha az a célom, hogy minél kisebb legyen a torzítás.

Egész alakos képeket – bár azokat már kevésbé szokás portrénak nevezni – én nem szeretek ilyen nagy telékkel fotózni, mert nagyon-nagyon messzire kell menni, és kiabálni kell az alanyhoz, hogy tudd őt instruálni.

Egy nagyobb kivágásnál, tehát például egy fél alakos, egy egész alakos képnél használj nyugodtan 50 milliméteres vagy 35 milliméteres objektívet, nem fognak torzítani.

Én azt gondolom, hogy portrét bármilyen objektívvel lehet készíteni, akár olyan nagyobb látószögűekkel is, mint a 35 milliméteres, vagy akár még nagyobb, egyszerűen csak képben kell lenni a torzító hatásával, ami közelebb van a kamerához, az nagyobbnak tűnik.

Tehát például, hogyha egy 35 milliméteressel fotózol portrét, akkor egy picit torz lesz, de gyerekeknél szerintem kifejezetten aranyos hatást kelt.

Ezekkel a nagyobb látószögű objektívekkel kifejezetten izgalmas képeket is lehet készíteni erre a hatásra építve. Én simán fotózok embert, mondjuk egy 20 vagy egy 24 milliméteres objektívvel is.

Viszont az alapszabályokat érdemes megtanulni, hogy utána tudatosan tudd őket megszegni.

Ami pedig a beállításokat illeti, attól függ, hogy mit szeretnél látni a képen.

Hogyha elmosódott hátteret, kis mélységélességet szeretnél, akkor nagyobb telét érdemes választani, akár egy 85 milliméterest, vagy mondjuk egy 135 milliméterest, nyisd minél nagyobbra a rekeszt, tehát mondjuk f/1.8, f/1.4, amit tud az objektíved.

A mélységélességet még azzal is csökkentheted, ha egész egyszerűen közelebb mész a témához.

Hogyha túl kicsi a mélységélesség, akkor viszont az is előfordulhat, mondjuk egy közelebbi portrénál, hogy csak az írisz széles, és mondjuk a szempilla vagy az orr már nem. Nem véletlenül lehet állítani a rekeszt, nyugodtan lehet szűkíteni különösen egy közelebbi portrénál, hogyha mondjuk nagyobb telével dolgozol.

Hogyha egy nagyobb látószögű objektívvel fotózol, például egy 35 milliméteres gyújtótávolságúval, akkor ugyanazon a rekeszértéken kisebb lesz a háttérelmosódásnak a mértéke.

Az ilyen nagyobb látószögű objektívekkel egy picit nehezebb komponálni, hiszen több elemet kell elhelyezni a képen.

A zársebességed annyi legyen, hogy már ne mozduljon be a fotó, tehát ne remegjen be a kezed, vagy hogyha dinamikus mozgásról van szó, akkor az alany ne legyen bemozdult. Ez mondjuk egy gyerek esetében olyan 1/250, 1/320 másodperc.

De hogyha nagyon dinamikus mozgásról van szó, akkor akár ezredmásodperc is lehet.

Az ISO pedig annyi legyen, amennyi kell a megfelelő expozícióhoz az egyéb beállítások mellett.

Remélem, hogy tetszett ez a videó, és hasznosnak találtad, hogyha igen, akkor légy szíves, lájkold és ír kommentet, kövesd a csatornámat!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

karácsonyi portré készítése otthon - gyerekfotózás természetes fénnyel

Karácsonyi portréfotók készítése otthon

Hogyan lehet otthoni körülmények között szép karácsonyi fotókat készíteni? Kiderül a videóból! Felszerelés választása, gépbeállítások, a fények használata és sok-sok ötlet, hogy milyen képeket készíts. https://www.youtube.com/watch?v=-UyoAietpvIFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? Karácsonyi portréfotózás otthon, természetes fénnyel – A videóban elhangzó szöveg leirata Ezúttal otthoni körülmények között fogunk karácsonyi portrét készíteni. Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha

Tovább olvasom »
Photoshop tanfolyam fotósoknak

A legnagyobb hiba, amit a Photoshoppal elkövettem

Ha még nem kerültél szorosabb barátságba a Photoshoppal, nem vagy egyedül. Amikor egyetemistaként a 2000-es években elkezdtem használni ezt a programot, iszonyatosan sok bosszúságot okozott. Az a helyzet ugyanis, hogy a Photoshop egyáltalán nem felhasználóbarát program. Ha előzetes ismeretek nélkül kezded el használni, akkor nagyon nehéz átlátni a működését. Annak idején nem egyszer záram be

Tovább olvasom »
Ihász Ingrid: fotós marketing kézikönyv

Vallomás: Ezért született a könyvem (Marketingiránytű fotósoknak)

Végre elkészült a könyvem, már csak a nyomdára várunk. Tűkön ülök, hogy kézbe vehessem! A “marketingszöveg” fent van a könyv oldalán, itt most arról szeretnék írni egy kicsit, hogy miért is született meg. Bevallom, a végére már egyre többször kérdezgettem magamtól, hogy biztosan akartam-e ezt az egészet. Amikor az ezredik korrektúrát bogarásztam. Amikor a sokadik éjszaka

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top