Lightroom és Photoshop újdonságok, amikről fotósként tudnod kell! Háttér elmosása utólag, illetve a képek javítása, átalakítása néhány kattintással a mesterséges intelligencia segítségével! A Lens Blur és Point Color használata Lighroomban és a Generative Fill és Expand alkalmazása Photoshopban. Mit szólsz ezekhez a funkciókhoz?
Képgenerálás Photoshopban és háttérelmosás Lightroomban a videóban elhangzó szöveg leirata
Képgenerálás a Photoshopban és háttérelmosás a Lightroom segítségével.
Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és ha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat és kapcsold be az értesítéseket.
Az Adobe Max konferencián mindig nagyon izgalmas újdonságokat jelentenek be akár a Photoshoppal, akár a Lightroommal kapcsolatban.
Az idei legnagyobb dobás talán az, hogy a képgenerálás végre bekerült a Photoshopba, tehát már nem csak bétában érhető el.
A másik pedig, hogy lehet háttérelmosást végezni a Lightroom segítségével. Ez eddig csak Photoshopban volt lehetséges egy picit bonyolultabb módon.
És persze ezen kívül is érkezett még néhány újdonság, de nézzük meg a gyakorlatban.
Az új háttérelmosás funkció itt található a Lightroomban, a Develop modulban, Lense Blur néven. Hogyha szeretnénk használni, akkor itt az Apply-t be kell pipálni.
Ez ugye automatikusan létrehoz egy ilyen mélységi térképet az alapján, hogy kielemzi a képnek a tartalmát és bizonyos mértékű elmosást érvényesít rajta.
Az, hogy mi éles és mi van elmosva, azt kétféleképpen is meghatározhatjuk. Az egyik az, hogy az alanyt választja ki, vagy a tárgyat, illetve azt, hogy megjelölünk valamit a képen. Általában ez az alany megoldás jobb eredményt hoz.
Hogyha kiválasztom ezt a másik lehetőséget, akkor ugye rá tudok valamire kattintani a képen, és kiválasztani, hogy azt szeretném, hogy éles legyen. És akkor ugye más lesz az, ami el lesz mosódva.
Hogyha visszamegyek ide az alanyra, akkor megint csak az alanyom lesz, meg az előtér, ami élesen marad.
Érdemes megnézni, hogy itt van ez a térkép tulajdonképpen, ahol értelmezi, hogy mi van az előtérben, illetve mi van a háttérben, és hogy hol van a fő témánk.
Hogyha ezt így kiterjesztem végig, akkor nem fog csinálni semmit a képpel, tehát nem fog rárakni plusz elmosást. Ahogy ezt így húzom vissza, így fogja rárakni a különböző mélységekre az elmosást.
Ezt egyébként lehet vizualizálni is azzal, hogy ezt bepipáljuk. És akkor ugye látjuk, hogy ami a sárga, az van az előtérben, és ezek vannak egyre inkább a háttérben.
Elég jó kiválasztást csinált, de hogyha mégsem sikerült, akkor finomhangolhatjuk ezt a maszkot azzal, hogy akár fókuszban lévő dolgot festünk rá, akár elmosódott dolgot festünk rá. Tehát ha mondjuk valami itt lenne elől, amit nem szeretnénk, hogy éles legyen, akkor azt kiválaszthatnánk, hogy mossa el. Tehát lehet finomhangolni ezt.
Itt van ez az Auto Mask lehetőség, ami ugyanúgy működik, mint az összes többi ecset esetében, hogy figyelembe veszi a témának vagy más dolognak a körvonalait, ahol valószínűleg véget ér. Tehát, hogyha valami miatt azt akarnám, hogy ez is itt fókuszban legyen, akkor egész egyszerűen ráfesthetnék.
Nyilván azt nem fogja tudni megcsinálni, hogy ami eleve életlen volt a képen, azt kiélesítse, így csak azt tudjuk kiválasztani, hogy mi az, amit élesen hagyjon, tehát abban a maximális élességben, ahogyan eredetileg rajta volt a képen.
Hogyha ezt áttolom ide, akkor pedig az előteret fogja nekünk elmosni és a háttér lesz olyan élességű, amilyen a képen. Jó, ezt visszahúzom, mert nyilván az alanyunk az, amit élesen szeretnénk tudni.
Az elmosásnak a mértékét itt tudjuk állítani, szokás szerint a kevesebb több.
És lehet választani azt is, hogy milyen legyen a háttérelmosás, akár más alakú is lehet a boké. Ez nyilván inkább akkor érdekes, ha ilyen fényeink vannak a háttérben, ebben az esetben nagy különbséget nem fog okozni.
Érdemes azt is megnézni, hogy egy komplexebb háttér esetén mit tud vele kezdeni. Hogyha valaki azt reméli, hogy mondjuk egy ilyen kép esetén el tudja mosni utólag könnyedén a hátteret ezzel, az valószínűleg csalódni fog.
Ugye itt látjuk azt, hogy mi az, ahogy felrajzolta ezt az élességi térképet, és mik azok a dolgok, amik az előtérben vannak, és mik azok, amik már a háttérben is élesek.
Ha ezt áthúzom ide, akkor nyilván ezt az elejét próbálja meg élesen tartani, és minden mást bemos a háttérben. Ugye itt van egy olyan probléma, hogy az alanyunkat valahogy ebbe a háttérbe beszámolja, és itt valahogy azzal tudnánk kísérletezni, hogy megpróbáljuk megtalálni azt, hogy az alanyunkat hova helyezte el élességben, vagy megpróbáljuk az ecsettel őt visszahozni a fókuszba.
Mivel nem voltam túl precíz a kiválasztásnál, ezért ez annyira nem adott jó eredményt. Nyilván el lehetne vele pepecselni, de pont az lenne ennek a megoldásnak a lényege, hogy ezt könnyedén meg lehessen tenni.
Érdemes inkább olyan esetekben használni ezt az eszközt, ahol már egyébként is van egy háttérelmosásunk, és erre szeretnénk ráerősíteni. Egy ilyen komplex háttér előtt nem fog olyan jó eredményeket hozni.
Nézzük meg itt is ezeket a boké különbségeket, látható, hogy a fények más alakúak lettek a háttérben. A legtöbb esetben ez az első megoldás, ez bőven jó lesz. Itt ugye tudjuk fokozni ezt a hatást.
A másik újdonság, amiről érdemes beszélni a Lens Blur mellett, az a Color Mixerbe érkezett. Itt ugye megvan a hagyományos mixerünk, ahol a színeknek a három tulajdonságát tudjuk állítani, az árnyalatot, a szaturációt és a fényességet.
A Point Color lehetőséggel vehetünk egy konkrét mintát a képről, és egy bizonyos színt tudunk így állítani. Ez nagyon hasonló ugye, mint a másik mixer, csak itt pontosabban tudjuk kiválasztani, hogy mit szeretnénk. És ugye akár itt beállíthatjuk, hogy milyen legyen az az árnyalat, amit kiválasztottunk, vagy akár itt a csúszkák segítségével. Itt ugye az árnyalatot választhatjuk ki, hogy milyen legyen. Itt a szaturációt, itt pedig a fényességet. És pontosan látszik, hogy mi is történik itt a képen.
Ha vizualizáljuk ezt a tartományt, akkor meg fogja nekünk mutatni, hogy hol találta meg ezt a színt. A kabát mellett megtalálta az égben is.
Ugye ez megint csak egy globális módosítási lehetőség, és ezekre mindig figyelnünk kell, hogy hogyan befolyásolják a kép többi részét. A jó hír az, hogy egyébként ez kijelölésen is működik. Tehát, ha például létrehozunk egy új maszkot és kiválasztjuk az alany ruháját, akkor van lehetőségünk ezen belül venni ugye egy mintát. És ugye amit itt fogunk állítani, az már csak a maszkunkon belül fog hatást gyakorolni. És nem fogja az eget elszínezni. Ez jó lehet akkor is, hogyha például az alanynak a bőrszínét akarjuk finomhangolni.
A Photoshop Generative Fillel kapcsolatban érdemes tudni azt, hogy nemcsak kikerült a bétából, hanem azáltal, hogy bekerült a Photoshopba, kereskedelmi célra is használható lett. Ez azt jelenti, hogy ha generálsz vele valamit, azt nyugodtan felhasználhatod az ügyfélmunkádban is.
Emellett pedig kivezetik az ingyenességet, lesznek úgynevezett generative creditek, és ezeket tudod felhasználni a különböző generálásokhoz, illetve lehet majd újakat vásárolni. Az Adobe honlapja szerint ez majd novemberben fog bekerülni az előfizetésekbe.
Nem teljesen egyértelmű, hogy a fotós előfizetéshez hány ilyen kredit fog tartozni, illetve, hogy melyik művelet pontosan mennyi kreditet igényel, de ez majd később biztos nyilvánvalóbb lesz. A lényeg az, hogy megszűnik ennek az ingyenessége, és csak bizonyos számú generátum tartozik majd a különböző előfizetésekhez.
Nézzük meg a gyakorlatban a használatát. Tegyük fel, hogy ebből a képből szükségem van a közösségi médiába egy 9:16-os verzióra, és ezt ugye nem nagyon tudom ilyenre kivágni anélkül, hogy az autót elveszíteném. Jó tehát 9:16-ra lesz szükségem, és mondjuk egy ilyen kompozícióra.
A vágóeszköznél megjelent egy olyan lehetőség, hogy már nemcsak Content Aware Fill, tehát nemcsak a kép tulajdonságai és tartalma alapján lehet kitölteni, csak ezt a képet felhasználva, hanem a képgenerálás eszközével is, ami ugye a felhőben történik. Ha a Generative Expandet választom, akkor ezzel a módszerrel fogja kitölteni a hiányzó részeket. Hogyha nem írok be semmit, akkor a környezet alapján próbálja meg kitalálni, hogy mi is legyen ott.
Ugye itt feljönnek a lehetőségek a variációkra, amik közül lehet akár választani. A kőnek a kitöltése nem sikerült annyira jól, de ezt végül is el is tudjuk engedni.
Kicsit belenagyítok a képbe és fogok egy kiválasztó eszközt, amivel kiválasztom a tárgyat a képen. Hogyha valamit kihagyott belőle, akkor természetesen hozzá is tudom adni, az Alt segítségével elveszek, a Shift segítségével hozzáadok a kiválasztáshoz.
Hogyha nagyjából elégedett vagyok vele, akkor ugye megfordíthatom a kiválasztást és máris a háttér van kiválasztva. Ezt pedig akár át is helyezhetem máshova, hogyha zavar, és megjelölhetem, hogy ide szeretném tűzni. És akkor nem fogja mindig utánam hozni.
Ugye itt el tudjuk dönteni, hogy hova szeretnénk áthelyezni ezt az autót, és most már nem csak angolul adhatunk parancsot, hanem száz nyelven, köztük magyarul is. Nyilván jobban járunk, ha angolul próbálkozunk, de próbálkozhatunk akár magyarul is. Nézzük meg. Szeretnénk egy a hegyek közé egy útra elhelyezni.
Hát nem tudta olyan jól értelmezni, amit szeretnék, fogok angolul próbálkozni, hátha közelebb áll ahhoz, amit elképzeltem.
Na, ez már sokkal inkább az, amire gondoltam. Érdemes mindig végignézni a különböző verziókat, hogy melyik tetszik a legjobban. Ha egyik sem tetszik, akkor pedig akár újat is generálhatunk.
Érdemes arra figyelni, hogy a különböző generátumok helyet foglalnak, tehát amit biztosan nem fogunk használni, azt akár érdemes is kitörölni, hogy ne növelje a fájlméretet.
Jó, mondjuk tegyük fel, hogy ez tetszik ez a verzió, szeretnénk még mást is csinálni a képen. Mondjuk ide szeretnék tenni egy tócsát, amin visszaverődik az autónak a képe.
Egész jó eredményeket hozott, talán ez az, ami a legjobban tetszik nekem. Nyilván adhatunk még mást is a képhez.
Érdemes megfigyelni, hogy nem csak az autó verődik vissza itt a pocsolyában, hanem a hegy is. Na jó, ezeket lehet, hogy nem tenném rá a képre.
Érdemes azt is tudni, hogy automatikusan beleírja a Photoshop a fájlba azt, hogy mesterséges intelligencia volt használva, így jelölve a képet.
A Generative Fillt tehát több dologra is tudjuk használni. Akár arra, hogy új elemet generáljunk a képre, akár eltüntessünk valamit róla, vagy akár kitöltsünk valamit, kicseréljük a hátteret, vagy kiterjesszük a hátteret. Nagyon sok felhasználása van, érdemes tudni róla és akár használni is, hiszen már kereskedelmi célra is alkalmazható.
Amire érdemes figyelni például, hogy mekkora területet jelölünk ki, mert az nem mindegy, oda fogja nekünk elhelyezni a generátumot.
Itt is igaz az, hogy minél nagyobb területet jelölünk ki, annál rosszabb lesz a minőség. Tehát, hogyha szeretnénk jó minőségű képeket csinálni, akkor inkább kisebb területekre generáljunk, mert nagyobb területen is ugyanolyan felbontást tud csak létrehozni.
Illetve szintén fontos tudnivaló, hogy ahhoz, hogy használjuk ezt a megoldást, mindig az internetre kell csatlakoznunk, hiszen ez a művelet a felhőben történik, nem a saját gépen.
Hogyha szeretnénk valamit eltávolítani egy képről, akkor nem kell odaírnunk semmit, tehát nem kell azt odaírnunk, hogy ne legyen rajta, vagy hogy remove, vagy bármi ilyesmit, hanem egész egyszerűen csak üresen hagyjuk a dobozt.
Látszik az is, hogy sokkal egyszerűbb parancsok is működnek, mint egy nulláról történő képgenerálás esetében, aminek az az oka, hogy a Photoshop már figyelembe veszi a kontextust, tehát azt, hogy mi van eredetileg a képen.
Hogy tetszenek ezek az új funkciók, melyik a kedvenced? Írd meg kommentben a videó alatt.
Ha pedig érdekelnek a hasonló témák, akkor ne felejtsd el lájkolni a videót és követni a csatornámat!