Miért van a nálad bénább fotósoknak több ügyfelük?

ügyfélszerzés fotósoknak

Sokszor azt látom, hogy a legtehetségesebb fotósoknak van a legkevesebb önbizalmuk. Ők kételkednek folyamatosan magukban, hogy elég jók-e. Ők nem merik elkérni a munkájuk “rendes” árát, mert félnek a visszautasítástól, hogy “nem érnek annyit”. Mindeközben számos középszerű alak meg vígan megél a fotózásból. Hogy is van ez?

Ez a poszt kizárólag a személyes véleményemet tükrözi, akit érdekel, olvassa bátran, akit nem, nyugodtan görgessen tovább.

Sokszor kifejtettem már, többek között a Marketingiránytű fotósoknak című könyvemben is, hogy hiszek abban, hogy akkor lehet igazán kiváló dolgokat létrehozni, ha valaki szenvedélyből csinálja. Amikor szeretsz valamit annyira, hogy látod és élvezed a mélységeit és fejlődni akarsz. Feszegeted a határaidat. Nem azért tanulsz, mert “muszáj”, hanem azért, mert tényleg érdekel, amit csinálsz.

És egyre kiválóbb vagy benne, néha már-már magad is elhiszed, hogy “elég jó” vagy. Aztán jön az elégedetlen ügyfél, elpárolgó ajánlatkérő, horror áraktól ájuldozó olcsójános. Lenullázza az önbizalmadat.

Miközben a középszerű kollégád hasít és tele van ügyfelekkel. Pedig úgy fotóz, ahogy már 20 éve is kellemetlen lett volna. Piacrombolóan alacsony árakon, netán ingyen dolgozik, lenyúlja az ügyfeleket. Fényezi magát, pedig a fele sem igaz az egésznek. Sőt már megint ellopta a legjobb ötletedet, amin rengeteget agyaltál.

Próbálod magadat összevakarni a semmiből. Hol több, hol kevesebb sikerrel.

Sajnos a helyzet az, hogy az, hogy mennyire vagy kiváló fotós és hogy hogyan boldogulsz vállalkozóként, nem sok összefüggésben van egymással. Ez az elsődleges oka annak, hogy nálad rosszabb fotósoknak simán lehet sikeresebb vállalkozásuk.

Ilyenkor persze lehet hozni a sértett művészt, aki azon kesereg, hogy régen minden jobb volt és “senkiháziak kezébe került a popszakma”. Vagy hogy ma nem lehet boldogulni, mert XYZ már 20 éve bebetonozta magát. Vagy azon lihegni, hogy hogyan is kellene azt a másikat a folyamatos lopásban megakadályozni. Esetleg valami szakszervezetet alapítani, hogy senki se dolgozzon áron alul. B-tervként meg visszamenni szenet lapátolni a multiba.

VAGY: elfogadod, hogy ha vállalkozóként szeretnél boldogulni, az másfajta szemléletet követel. Olyan képességek fejlesztését is igényelheti, amelyekre magához a fotózáshoz nincs szükség. A konkurenciádat pedig legfeljebb figyeled, de nem hagyod, hogy meghatározzon.

A vállalkozáshoz meg kell tanulni egy másik gondolkodásmódot, ami ugyanúgy fejleszthető, mint a fotós képesség és látásmód. Ha valaki erre nem hajlandó, annak az a rossz hírem van, hogy akkor nem lesz belőle eredményes vállalkozó. Fotózzon inkább hobbiból és élvezze az alkotói folyamatot!

Szóval a válasz a címben feltett kérdésre az, hogy azért mehet egy nálad rosszabb fotósnak jobban a szekér, mert a vállalkozásban ügyesebb. Mindegy, hogy azért, mert jókor volt jó helyen (vagy nem). Vagy azért, mert a családi kapcsolatrendszerre épített (vagy nem). Vagy egyszerűen csak azért, mert kitartóan és következetesen dolgozott. Neked ezzel teljesen felesleges foglalkoznod.

Ha szeretnél abból élni, amit igazán szeretsz, inkább azon érdemes gondolkodnod, hogy te hogyan tudsz egyről a kettőre jutni.

Ha most kezdeném a vállalkozást, így állnék neki lépésről lépésre.

1. Milyen költségekkel fog járni a vállalkozás és hogyan kell áraznom, hogy ne kopjon fel az állam?

Kiszámolnám azt, hogy mennyibe kerül elindítani a vállalkozásomat, milyen havi költségeim várhatók és mennyi ideig tudok működni akár úgy is, hogy a bevételeim nem fedezik a kiadásaimat.

Ne várj csodát vagy isteni szerencsét! Ha nincs legalább 6 hónapnyi, de inkább 1 évnyi működési költség a zsebedben, akkor inkább mellékállásban gondolkodj vagy gyűjtögess addig, amíg ez már rendelkezésedre áll.

A fotós vállalkozás elindításának jelenleg nincsenek túl szigorú feltételei, ezekről itt tudsz tájékozódni.

Ha bizonytalan vagy, hogy milyen induló költségek merülhetnek fel, akkor ajánlom azt a posztot, amiben azzal foglalkozom, hogy mennyibe kerül elindítani egy fotós vállalkozást.

Ezután nézném át, hogy mennyi időt tudok szánni a vállalkozásra és mennyit szeretnék havi szinten keresni. Ebből már meg tudom határozni, hogy mennyi fotózást tudnék vállalni és mennyit kellene belőle átlagosan keresnem ahhoz, hogy elérjem az elvárt fizetést. Ebben lépésről lépésre segít a fotós árazás kalkulátor.

Ne feledd, hogy az ár mindig csak egy érzet, ami mindig csak az értékkel együtt értelmezhető. Nem attól lesz valami vonzó, hogy olcsó! Sőt akár hátrány is lehet azok számára, akik a minőséget keresik és ebben az ár az egyik tájékozódási pontjuk.

Mit csinálhat jobban a nálad bénább fotókat készítő versenytársad?

  • Elvégezte a fenti számításokat, tudja, mennyit ér az ideje és milyen áron kell(ene) adnia a szolgáltatását, hogy az neki is megérje. Ha éppen nem annyiért adja, azt is tudatosan teszi valamilyen egyéb értékért cserébe.
  • Ügyesebben gazdálkodik, arra költ, amire tényleg érdemes és amiből bevételt tud termelni. Például új objektív vásárlása helyett inkább tanul vagy hatékony hirdetéseket futtat.

2. Mik az erősségeim, amikre tudok építeni a vállalkozásban?

Igyekeznék minél előbb felismerni, hogy mik azok az erősségeim, amik segítenek a vállalkozásban és mik azok a képességek, amiket mihamarabb fejlesztenem kell ennek érdekében.

Sokan azt remélik, hogy van valamiféle mágikus formula, ami működik az ügyfélszerzésben. Esetleg megpróbálják másolni azt, akinek – szerintük – jól megy. Ennek sokszor csalódás a vége, önigazolással fűszerezve, hogy nekik könnyű, mert jókor voltak jó helyen vagy ügyesen házasodtak.

Sajnos az igazság az, hogy mindenkinek a saját útját kell megtalálnia, ami csakis a saját erősségeken alapulhat. A jó hír az, hogy ezek az “erősségek” is fejleszthetők, és ha most esetleg még nincs ilyened, akkor is elkezdhetsz tenni érte, hogy hamarosan legyen.

Ha pedig van, akkor ismerd fel és használd ki! Bár nem vagyok sem coach, sem pszichológus, sokszor már egy rövid beszélgetésből is kiderül, hogy mi az illető erőssége. Képvisel egy egyedi, felismerhető stílust. Komoly szakmai teljesítmény áll mögötte. Elbűvöli az embereket. Jól ismer egy iparágat, van egy híres barátja, beszél egy “egzotikus” nyelvet és még sorolhatnám.

Annyi a baj csupán, hogy ezekről egy szó sem esik sehol, például a weboldalán vagy a közösségi felületein. Pedig nagyon is lehetne rájuk építeni!

Ha érdekel részletesebben is ez a téma, akkor ajánlom a 9 dolog, amit a fotós vállalkozásból tanultam című cikket, ahol a saját utamról írok részletesebben. Az 5 fotós marketing hiba pedig arra világít rá, hogy mik azok a gyakori buktatók, amiknek az elkerülésére már kezdettől fogva törekedhetsz, hogy megspórolhasd a felesleges köröket.

Mit csinálhat jobban a nálad bénább fotókat készítő versenytársad?

  • Tudja, hogy mi az erőssége és épít is rá, ha úgy tetszik, kihasználja.
  • Nem azzal foglalkozik, hogy mások mit csinálnak, mit és mennyiért adnak, mert pontosan tudja, hogy erre nincs ráhatása.
  • Megy előre a maga útján akkor is, ha a környezete károg körülötte.
  • Nem adja fel akkor sem, ha elsőre nem sikerül, hanem azon jár az agya, hogy mi csúszhatott el és hogyan tudná legközelebb jobban csinálni.

3. Ki az az ügyfél, akinek a legjobbat tudom nyújtani? Hogyan ismerhetem meg annyira, hogy a fejébe lássak?

Az erősségek kiaknázása mellett a másik rettentő nagy falat a célcsoport avagy ideális ügyfél megtalálása. Minél hamarabb tudod ezt pontosan meghatározni, annál hamarabb érhetsz el valós eredményeket a vállalkozásodban.

Ha nem vagy marketinges aggyal megáldva, ez az alapján fog összeállni, hogy fotózol. Elkezded látni, hogy kik azok, akikkel jó együtt dolgozni, akiknél azt érzed, bárcsak ilyen lenne az összes ügyfeled. Lesznek közös jellemzőik, hasonló kérdéseik, vágyaik, problémáik.

Ennek nem az a célja, hogy legyen egy ilyen sablon a fiókodban, hanem hogy használd nap mint nap. Akkor tudod megszólítani és megnyerni az ideális ügyfeledet, ha úgy érzi, a fejébe látsz, hogy olyan kérdésekre válaszolsz, amiket feltenne vagy esetleg még eszébe sem jutottak.

Ez nem megy anélkül, hogy ott lennél, ahol a célcsoportod és figyelnél. Legyen ez Facebook csoport, baráti beszélgetés vagy szakmai rendezvény. Jegyezz le minden olyan infót magadnak, ami később még jól jöhet, legyen az akár probléma, vágy, tévhit vagy kifogás.

Az indulásnál szinte biztosan “ingyen” fogsz fotózni. Ha okosan csinálod, abból is rengeteget hozhatsz ki, nem csupán egy képanyagot, amit kiteszel a weboldaladra vagy a közösségi médiába. Ezzel a Fotózzak ingyen? című cikkben foglalkoztam részletesen.

Mit csinálhat jobban a nálad bénább fotókat készítő versenytársad?

  • Nem próbál mindenkinek megfelelni, pontosan meghatározta az ideális ügyfélkörét. Tudja, hogy a “menyasszonyok” nem egy célcsoport, hiszen abba a 4 fős miniesküvőtől a többszázfős nemzetközi luxusesküvőig minden beletartozhat.
  • Tisztában van vele, hogy az, hogy valaki mire mennyit költ, nemcsak attól függ, hogy mennyi pénze van, hanem hogy minek mekkora értéket tulajdonít és azon dolgozik, hogy az ő szolgáltatása kellően értékesnek is látszódjon.
  • Ha valaki nem akarja megfizetni a munkáját, akkor nem a kardjába dől, hanem levonja a megfelelő következtetéseket: például nem tartozott az illető a célcsoportjába vagy éppen a saját ajánlatát kellene máshogy csomagolnia ahhoz, hogy vonzóbb legyen.
  • Amikor kommunikál, nem magáról beszél, hanem az ideális ügyfeléről. Nem arra fókuszál, hogy ő mit akar elmondani, hanem hogy az ideális ügyfele mit szeretne hallani. És ezt megbízhatóan nyújtja is neki.

4. Honnan fogja megtudni ez az ügyfél, hogy létezem?

Avagy hol kell lenni, mi működik ma a marketingben? Tudom, hogy sokaknak van kész válaszuk erre, mert szerintük az Instagram / TikTok / email marketing stb. a szent grál. Az a megoldás, amit ők árulnak.

Ezzel szemben sajnos az a helyzet, hogy teljes egészében az előző pontoktól függ, hogy hol kell lenned és mit kell csinálnod. Nem mindegy, hogy mik az erősségeid, miben mozogsz otthonosan vagy miben mennyire tudsz fejlődni. Még ennél is fontosabb, hogy ki az, akit meg akarsz szólítani. Őt hol és mivel tudod elérni.

Általánosan igaz, hogy a személyes kapcsolatok és az ajánlás a legerősebb marketingeszköz. Azt érdemes kielemezni, hogy hol van a metszete a kapcsolataidnak és annak, amit igazán szeretsz csinálni. Ha úgy érzed, neked aztán semmilyen kapcsolataid sincsenek, akkor a jó hír az, hogy ez jó eséllyel nem így van, illetve hogy lehet őket tudatosan építeni.

Amikor annak idején külföldi családokat szerettem volna fotózni, egész egyszerűen beléptem a számukra létrehozott csoportokba és becsatlakoztam a személyes találkozókba, illetve TFCD fotózást is ebben a körben hirdettem meg. Néhány hónap alatt már az ajánlás is beindult. A kapcsolatépítés sokszor egyszerűbb, mint gondolnád, még ha nem is vagy egy extrán barátkozós típus (én sem vagyok az).

Ami a többi marketingeszközt illeti, ami biztos, hogy nem érdemes csak egyetlen felületre támaszkodni, mert rettentő kiszolgáltatottá tesz. Tehát ha például csak egy Facebook oldaltól vagy Instagram profiltól függsz, akkor kezdhetsz aggódni.

Ha kényszerítenének, hogy de igenis mondjak valamit, akkor a legáltalánosabban érvényes válaszom ez lenne: weboldal, email lista, Google/Meta hirdetés. Következő lépésként pedig 1-2 jól pörgő közösségi csatorna, ahol a célcsoportod nagy számban és arányban képviselteti magát.

fotós weboldalról szintén írtam már korábban, érdemes vetni rá egy pillantást, ha szeretnéd, hogy üzleti szempontból is működjön a dolog.

Mit csinálhat jobban a nálad bénább fotókat készítő versenytársad?

  • Tudja, hogy a legkönnyebben kapcsolatokon keresztül lehet érvényesülni, ezért minden lehetőséget megragad, hogy megszerezze ezeket a kapcsolatokat. Ott van a releváns csoportokban, elmegy a személyes eseményekre, nyitva tartja a szemét.
  • Nem próbál minden közösségi felületen jelen lenni, hanem csak néhány csatornára fókuszál, ahol a célcsoportját elérheti, és legfeljebb akkor nyit újak felé, amikor a meglévőket már kimaxolta.
  • Tartja a kapcsolatot a meglévő ügyfeleivel és email listát épít.
  • Van stratégiája, tudja, hogy kinek és mit akar mondani, nem ötletszerűen és ad hoc jelleggel kommunikál.
  • Profibb a kommunikációja, nem magának tákolta össze tudás nélkül a weboldalát.
  • Olyan hirdetéseket futtat, amik valós eredményekez hoznak.
  • Tudja, hogy állandóan az ideális ügyfele fejében kell maradnia és ez csakis úgy lehetséges, ha újra és újra eléri a mondanivalójával. A következetes jelenlétével felépített egy közönséget.

5. Hogyan kápráztatom el ezt az ügyfelet annyira, hogy visszajöjjön máskor és ajánljon másoknak is?

A szent grál keresése közepette az ügyfélélményről kevés szó esik. Pedig ez a sikeres üzlet kulcsa, hiszen az elégedett ügyfél visszatér és ajánl másoknak.

Erről is írtam már korábban a fotós vállalkozás tapasztalatairól szóló cikkemben. Ha nem jön belülről ez a szemlélet, akkor csak gondold át: mi az, ami elfogadhatatlan egy szolgáltatól és mi az a minimum, amit elvársz? Mi az az extra figyelmesség, ami már túlmutat ezen és annyira megfogott, hogy másoknak is meséltél róla?

Magunkat mindig nehéz elemezni, hiszen elfogultak vagyunk. Tudunk kifogást találni, hogy mi miért úgy volt. Mert rossz napod volt, 10x keltél éjszaka, hetek óta beteg a gyerkőc. Ha viszont más szolgáltatókon keresztül gondolod ezt végig, sokkal tárgyilagosabb tudsz lenni.

Szóval: mi az, ami elfogadhatatlan? Számomra például az, ha valaki nem teljesíti az ígéretét, például nem tartja be a határidőt és nem is szól róla. Mi az, ami minimálisan elvárható? Kapjam meg a megfelelő tájékoztatást, érezzem úgy, hogy jó kezekben vagyok. Mi az, ami már extra? Egy átlagosnál komolyabb tájékoztató anyag vagy apró ajándék, amire nem számítottam.

Amikor te fotózol, mit teljesítesz? Vannak olyan extrák, amikkel elbűvölöd az ügyfelet? Egy olyan telített piacon, mint a fotózás, a közepes nem elég, kiválónak kell lenni. Mármint az ügyfélkapcsolatban! A fotózásban pedig az ideális ügyfeled számára pont “elég jónak”.

Ezeken felül pedig csakis azon múlik a vállalkozásod sikere, hogy elég kitartó vagy-e. A legtöbben ott buknak el, hogy néhány hónap után már csodát várnak. Vagy ha valami nem sikerül, akkor nem próbálják meg másképpen újra.

Mit csinálhat jobban a nálad bénább fotókat készítő versenytársad?

  • Egyszerűen ügyesebben bánik az emberekkel. Ha nem jön neki belülről, akkor kialakít olyan szokásokat, amik segítik abban, hogy jobb benyomást tegyen.
  • Folyton azon jár az esze, hogy hogyan nyújthatja a lehető legjobbat az ügyfelének.
  • Az igények, tapasztalatok és visszajelzések mentén finomítja az ajánlatát, hogy az még jobban megfeleljen az ideális ügyfele igényeinek.
  • Nem panaszkodik az ügyfeleire, főleg nem nyilvánosan.

Szóval összefoglalva: egy nálad rosszabb fotósnak azért lehet több ügyfele, mert a fentiek valamelyikét vagy akár mindegyikét jobban csinálja. Vagy legalább csinálja.

Kezdd el akkor is, ha nem tökéletes és dolgozz tudatosan és kitartóan, hogy sikerre vihesd a vállalkozásodat!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

virágfotózás trükkök

A legjobb tippek virágfotózáshoz kezdő fotósoknak

A szebbnél szebb virágok meghozták a kedvedet a fotózáshoz? Íme pár hasznos tipp, hogy még szebb képeket készíthess teljesen kezdőként is. Gépbeállítás, fények, kompozíciós tanácsok. Akár akkor is hasznát veheted, ha mobillal fotózol! https://youtu.be/EhvDiLqSxrE?si=0sWJmQFQpiWzp0Tp Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Hasznos trükkök és tanácsok a virágok fotózásához – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p> Itt vagyunk a Margit-szigeten

Tovább olvasom »
mesterséges intelligencia photoshop

Teljes útmutató a képgenerátorok használatához (Midjourney, DALL-E 3, Playground AI, Adobe Firefly)

Minden, amit a képgenerálásról tudni érdemes egyetlen, magyar nyelvű tutorial videóban! Milyen megoldások vannak, melyiket mire és hogyan tudod használni? Működés, jogi és etikai kérdések, útmutató lépésről lépésre a hatékony parancsok adásához és a felületek használatához. https://youtu.be/afzVwYVsZZE Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Szeretnéd megtanulni a képgenerátorok használatát? Rengeteg kérdés érkezik hozzám

Tovább olvasom »
Exif

Milyen beállításokkal készült ez a fotó? Avagy: mire jó az EXIF és mire nem (VIDEO)

A kezdő fotósok egyik leggyakoribb kérdése, hogy milyen felszereléssel és beállításokkal készült egy fénykép. Sokszor pedzegettem már, hogy ez nem a legfontosabb kérdés egy fotóval kapcsolatban, de érdemes megnézni, hogy honnan tudhatók meg ezek az adatok, mire jók és mire nem. https://www.youtube.com/watch?v=dEWt6-XXsFEFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? Milyen beállításokkal készült ez a fotó? Avagy: mire jó az

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top