A legjobb tippek virágfotózáshoz kezdő fotósoknak

virágfotózás trükkök

A szebbnél szebb virágok meghozták a kedvedet a fotózáshoz? Íme pár hasznos tipp, hogy még szebb képeket készíthess teljesen kezdőként is. Gépbeállítás, fények, kompozíciós tanácsok. Akár akkor is hasznát veheted, ha mobillal fotózol!

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

Hasznos trükkök és tanácsok a virágok fotózásához - A videóban elhangzó szöveg leirata:

 Itt vagyunk a Margit-szigeten a Japánkertben, és virágokat fogunk fotózni.

Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat, és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket.

Látszik, hogy a témáért nem kell feltétlenül messzire menni. A lényeg az, hogy figyeljünk rá, hogy viszonylag jó állapotban legyen az a virág, amit lefotózunk.

Ami a felszerelést illeti, a legjobb, hogyha van egy makróobjektíved. Nekem például nincs, úgyhogy egy sima zoom objektívvel fogok fotózni. A makró objektívnek az egyik előnye a nagyítása, a másik pedig az, hogy általában közelebb van a közelpontja, tehát sokkal közelebb tudsz menni a témához, és jobban ki tudod vele tölteni a teret.

Hogyha szerencséd van, akkor lehet, hogy elcsípsz a virágon valamilyen rovart és egy még érdekesebb képet tudsz úgy alkotni. A makróobjektíveknek általában 50 mm fölött van a gyújtótávolsága, a leggyakoribb az, hogy 90 vagy 100 mm-esek. Vannak egyéb eszközök is, amik segítik a makrózást, ilyen például a makróközgyűrű, de ezeknek mindig megvan a hátulütője, a képminőségnek, a fényerőnek a rovására mehetnek.

Ami még jól jöhet, hogyha nem akarsz kézből fotózni, az például egy állvány vagy egy babzsák, de akár úgy is leteheted a gépedet a földre, hogy mondjuk a pulóveredet összehajtogatod.

Hogyha szeretnél olyan hatást kelteni, mint a harmatos hajnalok, akkor vihetsz magaddal egy vízpermetezőt, és azzal befújhatod előtte őket.

Ami a kamerabeállítást illeti, a zársebességnél arra kell figyelni, hogy ne mozduljon be. Egyszerűbb dolgod van, hogyha állványról fotózol. Ha viszont kézből, akkor a reciprokszabályt érdemes követni, ami ugye 1 per gyújtótávolság. Fontos viszont arra figyelni, hogyha például fúj a szél, vagy egyéb ok miatt mozog a téma, akkor lehet, hogy nem lesz elég ez a zársebesség.

Én most egy nagyobb telével fotózok, ami ráadásul eléggé nehéz, úgyhogy a zársebességemet egy picit gyorsabbra fogom állítani, hogy ne mozduljon be. Az, hogy milyen mélységélességgel készíted el a képeket, az egyéni ízlés kérdése. Sokan szeretik a kis mélységélességgel készült virágfotókat, én is ilyeneket fogok készíteni, úgyhogy nagyjából a legnagyobb rekesszel, f/2.8-on fogok dolgozni.

Hogyha nagyon közeli képet készítesz, akkor viszont érdemes lehet szűkíteni a rekeszt, mert annyira pici lehet már a tárgytávolság miatt a mélységélesség, hogy szinte semmi nem éles a képen. Főleg, hogyha kezdő vagy, akkor ilyen esetben lehet, hogy rossz helyre teszed az élességet, vagy még rosszabb esetben gyakorlatilag semmi nem lesz éles a képen.

Ami a fények használatát illeti, sokszor mondtam már, hogy kezdőként az árnyékos területek a legkényelmesebbek. Viszont megvan az a hátulütője, hogy az árnyékban készült képek eléggé laposak lehetnek, tehát nem különösebben izgalmas. A direkt déli fényeket, tűző napot azért érdemes kerülni, mert a virágoknak sem áll jól, és előnytelen árnyékokat eredményezhet.

Ilyen esetben jól jöhet egy áteresztő derítőlap, ami megszűri a napnak a fényét. A legjobb időszakok a virágfotózáshoz is a napfelkelte és a naplemente lehetnek, hogyha szerencsénk van, akkor lesznek jó fényeink, hogyha kevésbé, akkor egy ilyen szürke időt fogunk kapni. Érdemes azzal kísérletezni, hogy a fény különböző irányait kihasználod.

Tehát például fotózol ellenfényben is, Illetve a fény irányából is. Hogyha olyan helyzet áll elő, hogy van mondjuk egy szép naplementéd, akkor érdemes lehet a sziluettekkel is kísérletezni. Ilyen esetben a témát szemből nem világítja meg semmi, egészen sötét vagy akár fekete lehet, és csak a körvonalai látszanak. Ez nyilván olyan témának áll jól, aminek látványos a formája.

Ami a kompozíciót illeti, érdemes változni a kameraállásokat, tehát felülről, alulról, középről is fotózni, és megkeresni azt a szöget, amelyik a legjobban áll a virágnak. Ugyanígy érdemes távolabbról és közelebbről, akár részleteket is fotózni.

Részleteket elsősorban akkor fogsz tudni fotózni, hogyha van makróobjektíved. Amit érdemes kerülni, azok a zavaró hátterek. Tehát ha bármi színes, fényes dolog van a háttérben, ami elvonja a figyelmet.

Amit nagyon szeretek használni a kompozícióban, azok a különböző ilyen belógó dolgok, akár legyenek füvek vagy egyéb virágok. Ezek dimenziót adnak a képnek és sokkal izgalmasabbá teszik a kompozíciót.

Kis mélységélességet fogok használni, hogy jól elmosódjon a háttér, és kiemeljem vele a virágokat. Fogok keresni olyat, amelyiknek tetszik a nézési iránya, és próbálom egy ilyen harmonikusabb kompozícióban elhelyezni őket.

Ugye, amikor az ég felé fotózunk, az könnyen be tudja csapni a gépnek a fénymérését, ezért ilyenkor azt mondja, hogy több mint eggyel felülexponált a fotó, de ez valójában nem igaz, mert látjuk rajta, hogy így is egy picit szürke, és itt nekem a zebra mutatja, hogy esetleg kiégne. De én ezt nem hiszem el neki, mert ez nem fog annyira kiégni, hogy utómunkában ne lehessen visszahozni.

A virágoknak is van egy nézési irányuk, tehát rájuk is igaz az iránytartási szabály, tehát, hogy arra hagyunk nagyobb teret, amerre a virág néz.

Csinálok álló és fekvő képeket is, most például olyat, ami kifejezetten ilyen ellenfényesebb szituációban van. Itt hagyok egy kis negatív teret, ahol jobban el van mosódva, ami azokat a virágokat még jobban kiemeli, amik fókuszban vannak itt a képnek a bal oldalán. Itt sokkal inkább szemből érkezik a fény, abból az irányból vagyunk, ahol le fog menni a nap majd.

A zársebességemet 1/320-adra állítottam be, hogyha teljesen statikus lenne a téma, akkor nem feltétlenül lenne ennyire szükség, viszont egy picit fúj a szél, illetve teleobjektívvel dolgozom, tehát 135 mm-en, és hogyha ennél lassabb lenne a zársebességem, akkor jó eséllyel bemozdulna a virág. Egy kicsit alsóbb kameraállásból veszem őket, mert lefelé néznek, és szeretném, hogyha mindegyik rajta lenne a képen, próbálom egy ilyen kiegyensúlyozottabb kompozícióban elhelyezni őket.

Ugye van egy ilyen kompozíciós szabály, amit úgy hívnak, hogy a páratlanság szabálya, tehát hogy páratlan számú téma az jobban néz ki a fotón. Itt ugye három virágot igyekszem elhelyezni a kompozícióban. Érdemes játszani a rétegekkel is, dimenziót ad a képnek, hogyha az előtérben is látszik valami. Ezt a virágot elhelyezem a harmadolóban, ő viszonylag egyedül áll ott, és az iránytartásnak megfelelően néz.

Itt is igyekszem a megfelelő helyre komponálni egy teljesen homogén zöld háttér elé. Hogyha változtatok a kameraálláson, akkor a háttérben lévő fényeket is be tudom tenni adott esetben a képre. Hogyha nincs kifejezett nézési iránya a virágnak, akkor akár azt is megtehetjük, hogy középre komponáljuk. Ha pedig több van, akkor igyekezzünk egy ilyen kiegyensúlyozottabb kompozícióban elhelyezni őket.

Itt is próbálok egy olyan kompozíciót keresni, hogy kiegyensúlyozott legyen. Figyelembe kell azt is vennem, hogy mi az a távolság, amiből még rá tudok élesíteni. Ugye ez nem egy makróobjektív, emiatt például innen már nem tudok ráélesíteni. Erre oda kell figyelnem, hogy biztosan éles képet tudjak kapni.

Lehet, hogy utólag kell vágnom rajta, hogy jobb legyen a kompozíció, mert már nem tudok onnan élesíteni, amilyen kivágást a gépben csinálnék. Ha van egy olyan águnk, ami fut, akkor kísérletezhetünk azzal, hogy létrehozunk vele egy ilyen átlósabb kompozíciót. Az kevésbé szokott jól kinézni, hogyha ilyen statikusan fut végig, viszont sarkokból van bevezetve és a sarkok felé tart, azzal érdekes hatásokat lehet elérni.

Érdemes olyan kameraállást választani, hogy minél szebb legyen a hátterünk. Itt például teljesen jól mutatnak ezek az elmosódó rózsaszín részek. Hogyha lentebbről fotózom, akkor viszont már egy teljesen más hatású kép keletkezik. Egy olyan kompozíciót csinálok, hogy a sarokból jön be az egyik virág, és a másik sarok felé folytatódik a másik.

Kipécézünk egy virágot, és igyekszünk élesre megfotózni. Nézzük azt is, hogy jó legyen mögötte a háttér. Itt is rétegeket fogok használni, az előtérben lévő füveket felhasználom, hogy dimenziót adjanak a képnek. Lehet, hogy egy picit szűkíteni fogom a rekeszemet, hogy több dolog legyen éles a képen. Hogy ne csak egy-egy virág legyen éles, hanem akár egy picit több dolog is.

Változtathatok úgy a kompozíción, hogy a háttérben is benne legyen a nárcisz, sőt akár arra is tehetem az élességet. Itt is az előtérbe be fogom komponálni a többi virágot, és egészen alulról fogok képet készíteni, így az ég is rajta lesz. Akár az apróbb virágokat is fotózhatjuk. Elkészíthetjük a képet fölülről is.

Ezek a virágok felülről fotózva nem mutatnak annyira jól, mert ugye ott van a föld körülöttük, és hogyha így fotóznám le, akkor az ugye nem lenne túl szép. Viszont kereshetünk egy olyan szöget, ahonnan ez a föld sokkal kevésbé látszik, és sokkal inkább a virágokon van a hangsúly. A háttérben pedig ugye elmosódva látszik a többi hasonló színű virág.

Csinálhatunk izgalmasabb képeket akár úgy is, hogy az egyéb színű virágokat komponáljuk a háttérbe. Azt is megtehetjük, hogy az előtérnek a legnagyobb része van elmosódva, és szinte a háttérbe tesszük azt, ami éles. Kereshetünk komplementer színpárokat. Itt is egy ilyen kiegyensúlyozottabb kompozíciót csinálunk, iránytartásnak megfelelően elhelyezzük a harmadolóra. Attól függően, hogy mi van a háttérben, teljesen más hatást érhetünk el, hogyha az ég felé fotózunk, akkor egy sokkal fehérebb hatásunk lesz.

Ugye itt azért nem kapunk sziluettet, mert eleve egy világos növényről van szó.

Akár a napot is rátehetjük a kompozícióra, és játszhatunk a lencsebecsillanásával is.

Játszhatunk a szögekkel, hogy rátesszük az eget vagy sem, engem nem zavar a fényforrás, ott lesz egy kis kiégésünk. Ha közelebb megyünk, akkor kikomponáljuk a napot, és máris sokkal kevésbé izgalmas a kompozíció. Ha egy picit belesüt a lencsébe, az előnyös lehet, viszont legyen fönt mindig napellenző.

Sokkal látványosabb képeket tudunk készíteni, ha a nap utolsó sugarait is rákomponáljuk a képre. Ha nagyon betoljuk az égbe, akkor nem fog belőle túl sok minden látszani. A virágnál is érdemes figyelni arra, hogy hol vágja el a horizont. Kirajzolhatunk egy mintát is a többi virágból. A széleket használhatjuk vezető vonalnak.

Ha szeretnél megtanulni tudatosan fotózni és feltalálni magadat szinte bármilyen szituációban, bármilyen témával, akkor ajánlom a Kattanjki Klubot. Hogyha nem vagyunk nyitva, akkor is a várólistára fel tudsz iratkozni.

Remélem, hogy tetszett ez a videó, hogyha hasznosnak találtad, akkor ne felejtsd el lájkolni és feliratkozni a csatornámra.

naplementés portréfotózás

Így fotózz a nappal szemben: 6 tipp naplementés portréfotózáshoz

Mi az a 6 dolog, amire figyelj, ha nappal szemben fotózol portrét? Ebben a videóban megmutatom lépésről lépésre, hogy hogyan fotózz naplementében. https://youtu.be/mtMgzIAjLn4?si=9i4aoP6F8jrLJYJzFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? A videóban elhangzó szöveg leirata: portréfotózás nappal szemben <p> Nappal szemben nem fotózunk! Vagy mégis?! Simán fotózunk nappal szemben, azaz ellenfényben. Sőt, sok esetben kifejezetten ezt a fényt keressük, mert

Tovább olvasom »

Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/smoNSwil_Mk Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás –

Tovább olvasom »

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a