Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés

YouTube-video-thumbnail+blog-featured-image

Megmutatom, hogyan retusálj portrét egyszerűen a Lightroom és Photoshop segítségével. A képek a Kattanjki Klubtalálkozón készültek. Köszönet Mező Blanka és Jagasics Dóra klubtagunknak, hogy megosztották velem a fotójukat ehhez a videóhoz.

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés - A videóban elhangzó szöveg leirata:

Kíváncsi vagy, hogy készült ez a két kép? Megmutatom lépésről lépésre.

Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat, és kapcsold be az értesítéseket.

Ez a két kép a Kattanjki Klubtalálkozón készült. Köszönöm szépen Mező Blankának és Jagasics Dórának, hogy megosztotta velem ezeket, és meg tudom nektek mutatni rajtuk a szerkesztést. Ez a második kép, ugye ez az, amit Dóra készített, és ez pedig Blankának a fotója. 

Sokszor kérdezitek tőlem, hogy miért van az, hogy amikor egy RAW képet, egy nyers képet betöltötök a Lightroomba, akkor elveszíti azokat a szerkesztéseket, azt a kinézetet, amilyen a gép hátulján volt. Úgyhogy erre azt ajánlom, hogy az Edit menüben, a Preferences alatt van egy olyan lehetőség, hogy Presets, és hogyha itt a Globalnál megtartod a Camera Settings-t, akkor azokkal a beállításokkal hozza be neked a képet a Lightroomba, ahogy a kamerán volt.

Nem lesz teljesen ugyanolyan, viszont sokkal jobban fog hozzá közelíteni. Ezt a képet például Blanka a Monochrome profillal készítette a kamerájában, és így a Lightroomba betöltve ugyanúgy Monochrome maradt.

Az lesz az első lépés, hogy ezt most meg fogom változtatni, mert én színesben szeretném megszerkeszteni ezt a képet. Itt a profilok között ki fogom választani a Camera Matching profilok közül az egyiket. Ezek ugye azok a profilok a Lightroomban, amik megpróbálják imitálni azokat a beállításokat, amiket te tettél a kamerában, azokat a RAW profilokat. És akár egy Neutral, akár egy Portrait, az jó lehet erre a célra. Én most a Neutralt választottam ki.

Egy picit alexpós a kép, úgyhogy feljebb fogom húzni az expozícióját, úgy jobban látom a színeket is. Alapvetően jó szerintem az, ahogy le lett fényképezve, az a fehéregyensúly. Megpróbálhatjuk az automatát, hát ez határozottan rosszabb lett, úgyhogy ezt vissza fogom csinálni. Egy picit talán túl sárga a kép, úgyhogy a kék irányába fogom elhúzni, és kiveszek belőle egy pici magentát. És így már nagyjából olyan színe van, ami szerintem jó alap a szerkesztéshez.

Az expo még mindig egy picit alacsony, úgyhogy azt egy picit még feljebb húzom, viszont így már látszik, hogy a csúcsfények eléggé kiemelkednek, úgyhogy a Highlights-ból visszaveszek. Mivel a modell fekete ruhát viselt, ezért eléggé eltűntek benne a részletek, úgyhogy a Shadows-t felhúzva vissza tudjuk hozni a ruhában a részleteket. Ugye, hogyha az expozíciót húzzuk még tovább, akkor a teljes kép világosodik, hogyha a Shadows-t emeljük, akkor viszont csak a sötét részekben hozza vissza a részleteket.

Ez a kép szerintem egy picit túl kontrasztos, úgyhogy ebben az esetben vissza fogok venni a kontrasztból, ami ugye csökkenti a sötét és a világos részek közötti különbséget. Egyéb általános változtatást most itt nem fogok tenni.

A Color Mixer az arra való, hogy a színeknek a három tulajdonságát be tudjuk állítani. Az egyik ilyen az árnyalat, a másik a szaturáció, a harmadik pedig a Luminance, azaz a fényesség. Ezen a képen nincsen túl sok szín.

Alapvetően a narancssárga dominál, ugye ez a bőrszín elsősorban a képen. Ezen kívül még főleg sárgát láthatunk, van benne valamennyi piros, meg ugye itt a nadrágban kék.

A kékhez nem fogok hozzányúlni, viszont a narancssárgát egy picit világosítani fogom. Ezzel ugye látszik, hogy változik a bőrszín, világosabbá válik. Egy picit följebb húzom a pirosat is, de ugye nem érdemes teljesen felhúzni, mert az mondjuk a száját eléggé megváltoztatná. A sárgánál is így nézem, hogy tetszik jobban a kép, az első sorban ugye a hátteret befolyásolja.

Ezt egy picit lejjebb fogom húzni, hogy sötétebb legyen a háttér. A következő résznél, itt a Color Gradingnél van arra lehetőség, hogy megszínezzük a csúcsfényeket, azaz a legvilágosabb részeket a képen, az árnyékokat és a középtónusokat. Én itt egy picit csak a csúcsfényeket fogom megszínezni egy ilyen melegebb árnyalattal.

A Shifttel tudom rögzíteni ezt a kis bogyót, és akkor nem fogja eltolni nekem máshová a szint, miközben próbálom ugye itt a szaturációt változtatni. Nem kell ilyen nagyon sok, itt körülbelül egy ennyi elég is lesz. Ez minimális változtatást jelent a képen. Egy picit megszínezi nekünk a csúcsfényeket egy melegebb színre.

Mivel ez egy elég karakteres világítással készült kép, ez eléggé kihozza az ilyen különböző bőrtökéletlenségeket, vagy adott esetben bőrhibákat. Hogyha a modellünk szemből lenne megvilágítva, akkor ezek a bőrhibák egyáltalán nem látszanának, viszont mivel szögből érkezik a világítás, látszik egyébként ez a Rembrandt háromszög is itt a modellnek az arcán, ezért ugye kiemelkednek ezek a bőrhibák.

Ezeket egyébként itt a Lightroomban is el lehet tüntetni. Van ez a Healing lehetőség, és azon belül is a Content Aware Remove, vagy akár a Heal, amit érdemes lehet erre használni. 

Hogyha nem megyek át szerkeszteni a Photoshopba, akkor meg szoktam csinálni ezt a Lightroomban, de hogyha egyébként a Photoshopban is szerkesztek, akkor nem szoktam vele itt kínlódni, mert a másik programban azért ezt szebben meg lehet csinálni.

Most csak így az egyszerűség kedvéért néhány ilyen bőrhibát eltüntetek. Amihez nem nyúlnék hozzá, az például ez itt, ugyanis ez egy állandó jegye a modellnek, és nem pedig egy bőrhiba, ami átmenetileg jelentkezett rajta, úgyhogy én ehhez nem nyúlnék hozzá. 

Amit még ezen a képen érdemes lehet megcsinálni így általánosságban, az a maszkolás. Például rögtön ki is fogom választani a hátteret ezzel a Masking Background kiválasztási lehetőséggel, és itt lejjebb fogom húzni a csúcsfényeket, illetve egy picit a szaturációt is, ugyanis nekem nem tetszik ez a sárgás háttér. Itt egyébként tudom változtatni akár a színét is. Picit egy ilyen barnásabb irányba elhúzom. Akár az expóból is levehetek valamennyit. Hogyha behúzom még az árnyékokat, akkor megint csak egy picit sötétebbé válik ez a háttér.

Amit még érdemes lehet megcsinálni ezen a képen, hogy ugye azt szeretnénk, hogy a legfeltűnőbb dolog az a modellnek az arca legyen. Van itt egy kezünk, amire elég sok fény esik, és ezért elvonja a figyelmet az arcról, úgyhogy érdemes lehet ennek a fényességéből lejjebb venni.

Itt a tárgykiválasztást fogom választani, és nagy vonalakban itt körbefestem ezt a kézrészt. És ugye a mesterséges intelligencia segítségével kiválasztja nekem a kezet. Itt csak a csúcsfényekből fogok visszavenni, és már is nem vonja el a keze az arcáról a figyelmet. 

Csinálunk az alanyunkból is egy maszkot. És itt még egy picit fel fogom emelni az árnyékokat, hogy visszajöjjenek a ruhában a részletek. Lehet, hogy még egy pici expót is rakok hozzá.

Visszaveszek a csúcsfényekből. Amit még érdemes lehet megcsinálni itt a Lightroomban, az például az, hogy a szemen egy picit világosítunk. Ehhez bele fogok nagyítani a képbe. És egész egyszerűen ecsettel fogok erre a részre felfesteni, és elkezdem felhúzni az árnyékokat. Akár egy pici expót is adhatok hozzá. Nem érdemes túlvilágosítani a szemet, mert az eléggé természetellenesen néz ki, de ennyi világosítás pont ráfért a képre. Nézzük meg, hogy milyen volt előtte, és milyen lett utána.

Még egy picit finomhangolom itt a képet, az alapján, hogy ránézek. Egy picit úgy találtam, hogy még egy pici sárgát érdemes hozzáadni.

Lightroomban elkészült a kép, úgyhogy mehetünk át a Photoshopba. Jobb klikk, Edit in, Adobe Photoshop. 

Érdemes akkor az apró bőrhibáknak az eltávolításával kezdeni, amihez ugye a Spot Healing Brush-t fogom használni. Belenagyítok a képbe. Ezeket a változtatásokat egy új rétegen csinálom, aminek az az oka, hogy nem akarom roncsolni az eredeti réteget. Fontos odafigyelni arra, hogy a Sample All Layers ilyenkor legyen bepipálva, különben nem csinál semmit egy üres rétegen.

Amit még érdemes megcsinálni ebben a körben, az az, hogyha valami rossz helyre lóg be hajszál például itt a szembe, akkor azokat is könnyen ki lehet szedni ezzel a módszerrel. Nem fogom az összes hajszálat kiszedni, csak azt, amik éppen zavaróak, vagy éppen fény esik rájuk, és emiatt jobban látszanak.

Hogyha elvégeztük ezt az alapvető tisztítást, akkor érdemes ráküldeni egy Portraiture-t, ami egy kifejezetten bőrretusálásra való plugin. Ehhez először a Ctrl+Alt+Shift+E segítségével létrehozok egy új réteget, ami egyesíti az alatta lévőket.

Filter, Imagenomic Portraiture és a 4-est fogom használni.

Ehhez is érdemes belenagyítani a képbe, hogy jobban lássuk a bőrnek a textúráját. Amire szoktam figyelni ennek a pluginnek a beállításainál, az az, hogy a Fine detail, tehát ezeket az apróbb részleteket ne kezdjük el elmosni, hanem inkább a közepes és a nagyobb részleteket, ezzel simítjuk a bőrt. Hogyha így ráteszem az egeret, akkor látszik, hogy kisimítja a bőrnek az egyenetlenségeit. Hogyha azt tapasztalod, hogy túlzottan elmossa a bőrt, akkor azon a Sharpness-szel lehet segíteni. Hogyha ez nem lenne, akkor egy eléggé ilyen maszk jellegű bőrt kapnánk. Ez az a beállítás, amivel ugye visszaadhatjuk neki ezt a texturáltságot.

És hogyha elégedettek vagyunk az eredménnyel, akkor leokézzuk.  Egy új rétegre fogom létrehozni, maszk formájában.

Itt még, hogyha úgy ítélem meg, hogy javítani kell a bőrnek a textúráján, akkor megtehetem akár külön rétegen is. És az egyszerűség kedvéért csak itt fogom megcsinálni.

Ami még egy picit zavar, az a szem alatti karika. Azzal egy nagyon egyszerű dolgot fogok csinálni, egy ilyen baltás módszert nagyjából. Itt kijelölöm ezt a részt. És egész egyszerűen ezzel a Patch Toollal kicserélem. Nem akarom az egészet eltüntetni, úgyhogy ide megyek az Editre, Fade Patch Selection, és visszamegyek egy olyan szintig, ami még természetesnek hat.

Ugyanezt megcsinálom a másik oldalon is. Jó, és megnézem, hogy milyen volt előtte, és milyen lett utána. Így tulajdonképpen el is készültünk a szerkesztéssel.

Nézzük meg a másik képet is. Az egyszerűség kedvéért itt Preseteket fogok használni, hogyha valakinek éves előfizetése van a Kattanki Klubban, akkor eléri ezeket a Preseteket. Ezek alapvetően nyers képekhez lettek kitalálva, de használhatók JPG képeknél is, mint amilyen ez. Megmutatom gyorsan, hogy milyenek vannak.

Vannak fekete-fehérek, illetve színesek. Hogyha JPG képen használod ezeket a Preseteket, akkor valószínűleg érdemes lesz visszavenni egy picit a szaturációból, mert ez már túlszaturált lenne ebben az esetben.

És látszik, hogy igazából egy kattintással ezekkel a Presetekkel már nagyon jó kis eredményt tudunk elérni. Én ezen már nem is szerkesztenék feltétlenül itt a Lightroomban, hanem ezzel a képpel át tudunk menni a Photoshopba. Jobb klikk, Edit in Adobe Photoshop, és azt a képet fogjuk kiválasztani, amire már rátettük ezeket a változtatásokat a Lightroomban.

Itt is érdemes lesz belenagyítani a képbe, és megcsinálhatjuk azt az egyszerű módszert, amit mutattam az előbb, hogy kivesszük ezt a szem alatti karika részt. Jó, a másik oldalon nem is nagyon kell hozzányúlni.

Itt is kiválasztom a Spot Healing Brush Toolt, és akár egy külön rétegen, most az egyszerűség kedvéért az eredeti rétegen fogom megcsinálni. Egy olyan méretre kell beállítani az eszközt, ami nagyjából lefedi azt a területet, amit javítani szeretnénk.

Egy picit narancssárgának látom a bőrt, ezen később fogunk még módosítani, akár a Portraiture segítségével.

Megnézzük, hogy az előzőleg használt beállítások mennyire működnek jól ezen a fotón. Jó, igazából teljesen jól működik, úgyhogy le fogom okézni. Egy picit visszavettem egyébként a bőrnek a melegségéből, hogy ne legyen annyira sárga a fotó. 

Meg is vagyunk ezzel a szerkesztéssel, nézzük meg, hogy milyen volt előtte, és milyen lett utána.

Remélem, hogy tetszett ez a videó, és hogyha igen, akkor ne felejtsd el lájkolni, és követni a csatornámat!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a

Tovább olvasom »

5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani

5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani a Photoshop helyett. Ha nem szeretnél sokat pepecselni az utómunkával, neked szól ez a videó tippekkel és trükkökkel! https://youtu.be/u7XBQHCPQAI Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Öt dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz

Tovább olvasom »
virágfotózás trükkök

A legjobb tippek virágfotózáshoz kezdő fotósoknak

A szebbnél szebb virágok meghozták a kedvedet a fotózáshoz? Íme pár hasznos tipp, hogy még szebb képeket készíthess teljesen kezdőként is. Gépbeállítás, fények, kompozíciós tanácsok. Akár akkor is hasznát veheted, ha mobillal fotózol! https://youtu.be/EhvDiLqSxrE?si=0sWJmQFQpiWzp0Tp Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Hasznos trükkök és tanácsok a virágok fotózásához – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p> Itt vagyunk a Margit-szigeten

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top