Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

mennyit számít a technika-borító

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis?

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban? - A videóban elhangzó szöveg leirata:

 ”Ez úgy a… ez úgy a minimum felszerelés, amivel elindulnék egy fotózásra.”

“Ha valaki tud fotózni, akkor ezzel is tökéletes képeket csinál.”

Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés?

Szia, Ihász Ingrid vagyok, és ebben a videóban ezt az ősi kérdést fogom feszegetni. Ha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat és kapcsold be az értesítéseket.

Számos példát láttam már arra, hogy valaki vett egy profi felszerelést és utána vállalhatatlan képeket készített. Szóval a drága felszereléstől önmagában nem leszel jobb fotós.

Szerintem a fotós látásmódja az, ami igazán egyedivé tud tenni egy képet. Ezt az is bizonyítja, hogy ugyanazt a helyet vagy témát teljesen másképp látják a különböző emberek, és máshogy is örökítik meg. Vannak, akik meglátnak olyat, amit senki más sem, és egy egyedi kompozícióban is elhelyezik.

Arról már nem is beszélve, hogy nem lehet mindenhova profi felszerelést vinni, hiszen lehet, hogy az időjárás, a helyszín vagy egyéb körülmények nem teszik lehetővé.

Emellett pedig ugye az utómunkának is nagy szerepe van abban, hogy mit is fogunk a végén kihozni.

Az igazán erős képek szerintem megfogják, bevonják a nézőt, még akkor is, hogyha esetleg technikailag tökéletlenek.

Egy jó kép elkészítéséhez mindenképpen szükség van fotós tudásra. Ennek egyébként öt összetevője van, amiről van egy külön videóm is.

Ebből az első a technika. Minimálisan az, hogy helyes legyen az expozíció és elég éles legyen a kép.

A második az, hogy használjunk valamilyen kompozíciós szabályt a mondandónknak a kiemelésére.

A harmadik a fények tudatos használata. A fényektől függ az, hogy milyen hangulata van egy képnek, sokszor az is, hogy milyen minőségű.

A negyedik tényező az a pillanat, ami egyrészt az előkészítésben rejlik, másrészt abban, hogy hogyan is viselkedsz a fotózáson, hogyan kommunikálsz, hogyan instruálod az alanyodat.

Az ötödik pedig az utómunka tudás, hogy a lehető legjobbat hozd ki a nyers képből.

A Kattanjki Klubban ezeket lépésről lépésre fejlesztheted. Akár teljesen kezdő vagy, aki a fotózás alapjait tanulná, akár haladó, aki végre a Photoshoppal is szeretne barátságba kerülni, akár profi, aki a vállalkozását szeretné felpörgetni, várunk szeretettel! A további részleteket megtalálod a videó alatt.

A felszerelés korlátozottsága kreatívvá tehet, viszont bizonyos szituációkban kifejezetten akadályozhat.

Szóval a minőségi felszerelésnek tagadhatatlan előnyei vannak.

Egy nagyobb méretű, jobb minőségű szenzornak elsősorban akkor látod hasznát, hogyha nagyobb felbontású képeket szeretnél, illetve rossz fényviszonyok között kell fotóznod. Nem is beszélve a nagyobb dinamikai tartományról, amikor a fényes és az árnyékos részek között nagy a különbség.

A profi kamerákban az autófókusz sokkal gyorsabban, pontosabban működhet, és jobban kihasználhatja a mesterséges intelligencia előnyeit is. Ilyen például egy témafelismerés, egy szemkövetés.

A profi felszereléssel általában gyorsabb sorozatfelvételeket tudsz készíteni, így mondjuk egy dinamikus mozgást is sokkal jobban meg tudsz örökíteni. Fontos azonban tudni, hogy ehhez jó memóriakártyára is szükség van, mert egyébként nem fogja tudni felírni a képeket.

A profi felszerelések általában sokkal jobban tűrik a szélsőséges időjárási körülményeket, legyen az mondjuk hideg, vagy eső, vagy egyéb nehezítő tényező.

Ami nálam elég sokat szokott nyomni a latban, az az, hogy a profi kamerákon több gomb és több kontroll van, és ezzel nekem sokkal egyszerűbb fotózni, mint egy kezdőbb kamerával.

Igaz, hogy egy korlátozottabb felszereléssel, nagyobb kreativitásra vagy kényszerítve, viszont a profi cuccokkal sokkal nagyobb tered van a kreativitásra, sokkal többféle dolgot valósíthatsz meg.

Rengeteg objektívből választhatsz a nagylátószögtől egészen a telékig. Használhatsz különböző szűrőket, kiegészítőket.

Szinte minden műfajnak megvannak az egyedi felszerelései. Gondolhatunk például a makrózásra vagy az épületfotózásra.

Lényeg a lényeg, hogy ha a profi felszereléseid vannak, akkor sokkal nagyobb tered van a kreativitásra, hogy meg is tudd csinálni azt, amit kitaláltál.

Profi munkát nehezen lehet elképzelni megbízható minőség nélkül. A profi felszerelés teljesen kiszámíthatóvá teszi a teljesítményt, és a különböző helyzetekben tudod ugyanazt a magas szintű eredményt produkálni.

És bizony nagyon sok műfajban magas minőségi követelmények is vannak. Ezeket pedig csak profi felszereléssel tudod hozni. Így a legváltozatosabb helyszíneken és fényviszonyok között is tudsz fotózni.

Arról már nem is beszélve, hogy sokszor sokkal hatékonyabban és egyszerűbben tudsz dolgokat megcsinálni.

Egy bizonyos pontig egy kezdő felszerelés segít a fejlődésben, hiszen rákényszerít a kreativitásra és a különböző ötletekre. Egy bizonyos pont után viszont már gátja lehet a fejlődésnek.

A profi kamerákban található haladó funkciók és beállítások új kreatív lehetőséget is nyitnak. Emiatt esetleg elvállalsz olyan projekteket is, amiket korábban nem mertél. A sport és a természetfotózás például tipikusan olyan műfajok, ahol szükség van egy fejlett autófókuszra, és mondjuk a gyors sorozat felvételekre.

Hogyha éjszaka fotózol, vagy mondjuk olyan rendezvényeken, ahol kevés fény van, akkor biztosan szükséged lesz valamilyen fényerős objektívre, meg egy olyan szenzorra a gépben, ami tűri ezeket a körülményeket.

De egyébként még egy portréfotózásnál is jól jöhet például egy szemkövetés, hiszen sokkal jobban tudsz az alannyal való kapcsolatra fókuszálni, ahelyett, hogy a technikai beállításokat nézegetnéd.

Szóval mi számít többet, a tudás vagy a felszerelés? Mind a kettőnek van jelentősége, de míg tudás mindig kell, profi felszerelés nem feltétlenül.

Egy jó fotós akár mobiltelefonnal vagy kit objektívvel is szuper képeket tud készíteni, viszont nem fog tudni minden körülmények között jó képeket lőni.

Ha választanod kell, hogy a tudásodat vagy a felszerelésedet fejleszd, akkor a legtöbb esetben az előbbi lesz a jó választás.

Ehhez ajánlom a Kattanjki Klubot, ahol előre rögzített videós tanfolyamokkal, támogató közösséggel és olyan Fotoplus kedvezményekkel várunk, amik akár önmagukban is visszahozhatják az előfizetésed árát.

Köszönöm, hogy megnézted ezt a videót, kíváncsi vagyok a véleményedre, kérlek, írd meg kommentben.

Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés

Megmutatom, hogyan retusálj portrét egyszerűen a Lightroom és Photoshop segítségével. A képek a Kattanjki Klubtalálkozón készültek. Köszönet Mező Blanka és Jagasics Dóra klubtagunknak, hogy megosztották velem a fotójukat ehhez a videóhoz. https://youtu.be/ZCUa8I571A8 Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Kíváncsi vagy, hogy készült ez

Tovább olvasom »

5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani

5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani a Photoshop helyett. Ha nem szeretnél sokat pepecselni az utómunkával, neked szól ez a videó tippekkel és trükkökkel! https://youtu.be/u7XBQHCPQAI Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>5 dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz oldani – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Öt dolog, amit a Lightroomban is meg tudsz

Tovább olvasom »
virágfotózás trükkök

A legjobb tippek virágfotózáshoz kezdő fotósoknak

A szebbnél szebb virágok meghozták a kedvedet a fotózáshoz? Íme pár hasznos tipp, hogy még szebb képeket készíthess teljesen kezdőként is. Gépbeállítás, fények, kompozíciós tanácsok. Akár akkor is hasznát veheted, ha mobillal fotózol! https://youtu.be/EhvDiLqSxrE?si=0sWJmQFQpiWzp0Tp Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Hasznos trükkök és tanácsok a virágok fotózásához – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p> Itt vagyunk a Margit-szigeten