Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás

Lr_Ai_újdonságok_borító

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis?

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás - A videóban elhangzó szöveg leirata:

 Előfordul veled, hogy szeretnél valamit utólag eltüntetni egy fotóról? Erre most már a Lightroomban is van lehetőség.

Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és hogyha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat és kapcsold be az értesítéseket.

Ha valamilyen zavaró elemet nem tudtál lehagyni a képről, vagy csak utólag vetted észre, hogy rákerült, akkor a Photoshop volt a legjobb megoldás erre.

A Lightroomban is volt olyan eszköz, a Healing, amivel hasonló dolgokat lehetett csinálni, de sokszor nem adott jó eredményt.

Az új generatív eltávolítás az Adobe Firefly technológiát használja, amiről már sokat beszéltem a mesterséges intelligenciával foglalkozó videóimban.

A korábbi Heal helyett most már a Remove eszköz látszik a Lightroomban Ez alatt található a Generative AI és az Object Aware funkció. A korábbi Remove, Heal és Clone eszköz ez alatt érhető el.

Hogyan működik a Generative Remove? A nem kívánt rész kijelölése után a Firefly felismeri azt az objektumot, amit el szeretnél távolítani a képről, és a kép többi része alapján kitölti a helyét. Ehhez nemcsak az adott képet használja, mint egy Content Aware Fill, hanem a tanulási adatbázisát is.

Nézzük meg a funkció használatát a gyakorlatban a Lightroomban.

Van például egy ilyen képünk, ahol a háttérben emberek sétálnak, és ezt a hagyományos eszközökkel eléggé nehéz kivenni. Úgyhogy nézzük meg, hogy mit tud ez az új funkció. A Develop modulban kiválasztom a Remove eszközt, itt volt ugye korábban a Heal, aminek egy ilyen kis sebtapasz volt az ikonja.

Ugye ezek a funkciók megtalálhatók továbbra is itt, tehát itt van a Remove, itt van a Heal és itt van a Clone, viszont megjelent ez a két új funkció, egyrészt a Generative AI, illetve az Object Aware.

Látszik, hogy a Generative AI Early Access-ben van, ami azt jelenti, hogy tulajdonképp béta a funkció, még nincs teljesen kész, és ilyenkor várja az Adobe a visszajelzéseket.

Nézzük meg először a hagyományos módon a Remove eszközzel, hogy el tudnánk-e távolítani a háttérből ezeket az embereket.

Látszik, hogy nem sikerült túlzottan jól ez a dolog, úgyhogy most be is fogom pipálni a Generative AI-t és megnézzük, hogy így milyen eredményt hoz.

Ez ugye azt jelenti, hogy fog oda generálni egy képet, ami figyelembe veszi a kép többi részét.

Itt ugye nincs olyan lehetőségünk, mint a Photoshopban, hogy megadjunk valamilyen parancsot, hanem csak a kép többi részét veszi figyelembe, és ugye azért Remove-nak hívják ezt az eszközt, mert arra szolgál, hogy eltávolítsunk vele dolgokat.

Ugyanúgy, mint a Photoshopban, itt is három variáció van, viszont ezeket ezzel a kis nyíllal lehet váltogatni. És ki tudjuk választani azt, amelyik a legjobban sikerült. Én úgy gondolom, hogy ég és föld a különbség az előzőekhez képest.

Az Object Aware az arra szolgál, ez a funkció, hogy megpróbálja felismerni a kijelölt területen az objektumot, amit szeretnénk kiválasztani. Ez kombinálva is használható természetesen az egyéb funkciókkal.

Itt látszik, hogy kihagytam a kijelölésnél egy darabot a lábából, viszont ő megtalálta a figurát, amit ki szeretnénk venni. Ugyanúgy, ahogy más ecseteknél, itt is változtathatjuk természetesen a méretet.

A kijelölést egyébként finomíthatjuk is. Tehát ha kiválasztott valami olyat, amit nem szeretnénk igazából eltüntetni, vagy kicserélni, vagy esetleg túl sokat választott ki, akkor ugye visszavehetünk ebből.

Vagy hozzáadhatunk.

Hogyha az Alt-ot lenyomva tartjuk, akkor rögtön ez a Subtract, az az elvétel lehetőség jön elő, úgyhogy nem feltétlenül kell ott váltogatnunk. Ha elengedjük az Alt-ot, akkor pedig újra ki tudunk jelölni. Hogyha megnyomom az Apply-t, akkor pedig ki fogja tölteni.

Meglehetősen vicces eredményt kaptunk… Nyilván, hogyha újra kijelölöm azt a területet, akkor el tudom tüntetni a kisembert is onnan.

Nem lett tökéletes az eredmény, például elkövettem azt a hibát, hogy itt az árnyékot nem jelöltem ki, és az rajta maradt a képen, de úgy gondolom, hogy ebből is látszik, hogy hogyan működik a funkció. Ilyen jellegű változtatásokra a Lightroomban korábban egyáltalán nem volt lehetőség.

Hogyha úgy gondolom, hogy mégsem kell ez a generátum, akkor itt ki tudom jelölni, és egész egyszerűen a Delete-tel kitörlöm, és akkor visszajön az eredeti rész.

Az opacitásnál ugye be lehet állítani, hogy mennyire tüntesse el ezt az adott dolgot. Ennek a gyakorlati hasznára még nem sikerült rájönnöm.

Egyébként, hogyha esetleg egyik sem felelt meg a variációk közül, akkor a Refresh segítségével kérhetünk további három variációt.

Ez lett a befutó. Hogyha szeretnénk megjeleníteni és eltüntetni azokat a részeket, ahol dolgoztunk, azt a H betű megnyomásával tudjuk megtenni.

Hogyha hasznosnak találod ezt a videót, akkor ne felejts el feliratkozni a csatornámra, és kapcsold be az értesítéseket is.

Az Object Aware csak a Remove esetében érhető el. Ez a funkció, hogyha átváltok ide a Heal-re vagy a Clone-ra, már nem jelenik meg.

Azt érdemes még megemlíteni, hogyha a generatív AI-t nem pipáljuk be itt, akkor egész egyszerűen a Content Aware Remove-ot használja, a hagyományos eszközt. Ha viszont bepipálom, akkor újra a generált részt fogjuk látni.

Egy korábbi videómban már mutattam a Lens Blur lehetőséget, ez akkor ugyanúgy Early Access-ben volt, mint most a generatív eltávolítás.

A Lightroom májusi frissítésével került ez ki a bétából. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy picit finomhangolták, javították a funkciót, és új dolgokkal is kiegészítették. Nézzük meg, hogy hogyan is működik.

Először is kielemzi a képet a mesterséges intelligencia segítségével és alkalmaz rá egy ilyen háttér és előtér elmosást.

Azért is hívják Lens Blurnek, mert próbálja azt a fajta elmosást imitálni, amit egy nagy fényerejű objektív tud. Itt tudjuk állítani azt, hogy mennyire legyen erős ez az utólagos elmosás.

Persze ez ilyen kicsiben jól néz ki, de hogyha belenagyítunk a képbe, akkor azért könnyen látszik, hogy kilóghat a lóláb, főleg olyan részeknél, mint mondjuk egy haj. Egy olyan határozottabb körvonalú részen, mint mondjuk egy ruha, sokkal jobban tud működni. Ugyanezt tapasztaljuk igazából a mobiltelefonok esetében is, amikor a portrémódot használjuk.

Amit még lehet itt csinálni, az az, hogy változtathatjuk, hogy milyen legyen ez a bokeh a háttérben. Különböző alakokat vehet föl. És hogyha ezt a Boostot is használjuk, akkor még növelhetjük azt a fajta hatást, amit itt kiválasztottunk. Maradhatunk ennél a hagyományosnál.

Ha ezt az opciót választjuk, akkor az alany alapján alakítja ki a mélységi térképet.

Ha viszont ezt a másik opciót választom, akkor kijelölhetem, hogy mit szeretnék élesre. Itt ugye a háttér lett éles, itt az előtér. Ebben nyilván van valamennyi korlát, tehát egy elmosódott hátteret nem fog tudni nekünk kiélesíteni, viszont látszik, hogy az alany teljesen elmosódott lett. Hogyha visszaállítom az alanyra, akkor ugye visszaáll a rend.

Tudom szűkíteni az élességnek a tartományát azzal, hogy ezt itt behúzom. Így látszik, hogy előbb elkezd elmosódni. Ezzel érdemes csínján bánni, mert hogyha túl szűkre vesszük ezt a területet, akkor elkezdenek elég furcsa dolgok is elmosódni.

Az automatikus kiválasztást pedig ezzel visszaállíthatjuk.

Hogyha úgy ítéltük meg, hogy nem jól találta meg ezt a mélységtérképet, akkor vizualizálhatjuk ezt a mélységet.

De ezt majd egy másik képen mutatom meg inkább. Ez a Lens Blur funkció egyébként támogatja az olyan képeket is, amikben már eleve van egy ilyen mélységtérkép, például mobilos fotókat.

Most átmegyek egy másik képre, és a fókusznak, meg a mélységnek a finomhangolását már ezen fogom megmutatni. Itt is benyomom azt, hogy Lens Blur / Apply.

Itt is jól felveszem a Blur Amountot, azaz az elmosásnak a mértékét, hogy jobban lássuk, hogy mit is csinálok. Itt ki fogom jelölni, hogy a galambot szeretném élesre, mert valami miatt nem őt választotta ki.

Nézzük meg a mélységi térképet. Látszik, hogy ugye ezt veszi élesre, amik itt vannak elől, és a hátteret mossa.

De mi van akkor, hogyha én tudom, hogy ez a rész közelebb volt hozzám, tehát ennek egy picit elmosódottabbnak kellene lennie, és csak ez a sík az, aminek fókuszban kell lennie. Tehát ugye elmosni szeretném ezt a részt, úgyhogy a Blur opciót fogom választani. Felveszem nagyobb méretűre az ecsetemet.

Hogyha ez az Auto Mask lehetőség ki van választva, akkor megpróbálja a tárgyat kijelölni.

És ugye a mellette lévő részt pedig elkerülni. Ez akkor lehet hasznos, hogyha tényleg szeretnénk arra figyelni, hogy csak az az adott objektum legyen elmosódva, vagy legyen más mélysége, és mondjuk nem szeretnénk, hogyha a mellette lévő dolgokat is ez érintené.

Ez az ecsetméret egyébként azért eléggé nagy ehhez az objektumhoz, érdemes kisebbet választani, és a Feather részét is érdemes lehet változtatni, ez ugye az ecset szélének az elmosását mutatja.

Hogyha nem kell nagyon precíznek lenned egy adott kijelölésben, akkor nem biztos, hogy érdemes lesz ezt az Auto Mask lehetőséget használni.

Tehát ugye ez az a rész, amit szeretnék jobban elmosni. Nézzük meg, hogy hogy néz ki. Eléggé elmosódott. Hogyha még feljebb vesszük, akkor még elmosódottabb lesz ez a rész.

Hogyha visszább vesszük, akkor pedig ugye élesedik.

Ugyanígy, hogyha azt tapasztaljuk, hogy valami nincs fókuszban, aminek fókuszban kellene lennie, akkor ezzel a lehetőséggel tudjuk finomhangolni.

Itt szerintem nem nagyon van olyan része, amit kellene, mert látszik, hogy a galambok teljesen fókuszban vannak. Ha mondjuk őt szeretnénk elmosottabbra, akkor pedig megint csak visszamegyünk a Blurhöz, és elkezdjük beszínezni ezt a területet.

Most ezzel nem vagyok annyira precíz, de nyilván el lehet vele pepecselni, belenagyítva, hogy pontos kijelöléseket kapjunk. És ugye a mértékét azt így tudjuk állítani. Ezt szeretném, hogyha el lenne mosódva, de nem annyira, mint az első oszlop.

Azáltal, hogy kikerült ez a funkció az Early Access-ből, elérhetővé vált a másolás, beillesztés és szinkronizáció is több képre.

Ez ugye azt jelenti, hogy ha egy sorozatban több hasonló kép van, amire ugyanazt az elmosást szeretném alkalmazni, akkor ezt meg tudom tenni.

Tehát ugye megnyomom a Ctrl+C-t, ami által feljönnek a választható lehetőségek. Most a Check None-nal az összes többinek a kijelölését kiveszem. És ahhoz, hogy ezt a dolgot tudjam átmásolni egy másik képre, értelemszerűen a Lens Blurt kell bepipálnom.

Kopizhatom, és egy másik képre beilleszthetem.

Ilyen volt előtte, és ilyen lett utána.

A Lens Blurt egyébként el lehet menteni Presetbe is. Ehhez ugye itt a Preseteknél megnyomom a plusz gombot, Create Preset, és ugye meggyőződöm róla, hogy csak a Lens Blur van itt bepipálva, és elnevezem mondjuk háttérelmosásnak.

Ezt most nem fogom létrehozni.

Érdemes még tudni, hogy egyébként csináltak Adaptive Preseteket is a Lens Blurhöz. Ezek az Adaptive / Blur Background alatt vannak.

Az adaptív preseteknek egyébként az a lényegük, hogy használnak valamilyen mesterséges intelligencia funkciót, tehát például kijelölnek egy tárgyat, vagy jelen esetben tárgy kijelölés és háttérálmosás is benne van a dologban, és ezt presetként mentik, tehát bármikor rá tudod rakni egy másik képre. Anélkül, hogy ott mondjuk az alanyt ismét ki kellene jelölnöd.

Látszik, hogy ahogy itt állítgatom, ezen az oldalon változnak például ezek a bokeh effektek.

Ugyanúgy, ahogy a többi preset esetében itt is, hogyha valamelyiket kiválasztjuk, akkor az Amount segítségével tudjuk állítani a hatásnak az erősségét.

Hogy tetszenek ezek az új funkciók, melyik a kedvenced? Írd meg létszik kommentben a videó alatt!

Ha szívesen néznél még hasonló videókat, akkor ne felejts el feliratkozni a csatornámra és kapcsold be az értesítéseket.

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

naplementés portréfotózás

Így fotózz a nappal szemben: 6 tipp naplementés portréfotózáshoz

Mi az a 6 dolog, amire figyelj, ha nappal szemben fotózol portrét? Ebben a videóban megmutatom lépésről lépésre, hogy hogyan fotózz naplementében. https://youtu.be/mtMgzIAjLn4?si=9i4aoP6F8jrLJYJzFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? A videóban elhangzó szöveg leirata: portréfotózás nappal szemben <p> Nappal szemben nem fotózunk! Vagy mégis?! Simán fotózunk nappal szemben, azaz ellenfényben. Sőt, sok esetben kifejezetten ezt a fényt keressük, mert

Tovább olvasom »

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a

Tovább olvasom »

Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés

Megmutatom, hogyan retusálj portrét egyszerűen a Lightroom és Photoshop segítségével. A képek a Kattanjki Klubtalálkozón készültek. Köszönet Mező Blanka és Jagasics Dóra klubtagunknak, hogy megosztották velem a fotójukat ehhez a videóhoz. https://youtu.be/ZCUa8I571A8 Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Photoshop portré retus egyszerűen – Kattanjki Klubtalálkozó képszerkesztés – A videóban elhangzó szöveg leirata:</h2> <p>Kíváncsi vagy, hogy készült ez

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top