Így fotózz a nappal szemben: 6 tipp naplementés portréfotózáshoz

naplementés portréfotózás

Mi az a 6 dolog, amire figyelj, ha nappal szemben fotózol portrét? Ebben a videóban megmutatom lépésről lépésre, hogy hogyan fotózz naplementében.

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban elhangzó szöveg leirata: portréfotózás nappal szemben

 Nappal szemben nem fotózunk! Vagy mégis?!

Simán fotózunk nappal szemben, azaz ellenfényben. Sőt, sok esetben kifejezetten ezt a fényt keressük, mert a direkt fény előnytelen lenne a modellnek az arcán, kemény árnyékok lennének rajta, rosszabb esetben könnyezne és hunyorogna is.

Szia, én Ihász Ingrid vagyok, és ebben a videóban Flóra segítségével fogjuk bemutatni, hogy hogyan érdemes ellenfényben fotózni.

Ha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat és kapcsold be az értesítéseket!

Ellenfényben csodás képek készíthetők, mert a fény körbeöleli a témánkat és izgalmas becsillanásokat is eredményezhet. Meleg, meghitt, izgalmas hatása lesz a képnek. 

Mire figyelj egy ilyen fotózásnál?

Az első az időpont. A legkedvezőbb időszak az ilyen fotózásra a napfelkelte utáni vagy a naplemente előtti időszak az úgynevezett aranyóra. A legszebb fények sokszor csak 20-30 percig vannak.

A második a helyszín. Érdemes olyat választani, ahol vannak fák vagy bokrok vagy akár épületek, amik legalább részben kitakarják a napot. 

A harmadik a nap helye a képen. Hogyha a nap közvetlenül belesüt az objektívbe, az becsillanást és fátyolos hatást eredményez. Ezen úgy tudsz segíteni, hogy mondjuk fák vagy épületek mögött helyezed el a napot, vagy egész egyszerűen kikomponálod a képről. 

A becsillanásnak és fátyolnak a mértéke attól függ, hogy a nap éppen mennyire süt bele a lencsébe. Lehet vele játszani, hogy elérd a kívánt hatást. A legtöbb esetben nem szerencsés, hogyha közvetlenül a modell mögött van a nap, inkább valamilyen szögből legyen. De a fény még inkább hátulról és ne oldalról érkezzen. Tedd fel az objektívre a nap ellenzőt. 

A negyedik az alany. Hogyha erősebb ellenfényben fotózol, akkor kifejezetten jó, hogyha mondjuk oldalról, profilból, vagy akár hátulról van az alany. Hogyha ilyenkor belenéz a kamerába, akkor akár teljesen sötét lehet az arca.

Az ötödik a derítés. Hogyha a környezet nem derít vissza megfelelő mértékben, akkor érdemes derítőlapot vagy akár vakut használni. Ilyen esetben én jobban szeretek inkább fentről deríteni, mint mondjuk alulról, vagy teljesen szemből, mert természetesebb hatású. Megszoktuk, hogy a fény iránya felülről jön. 

Derítőlapnál legtöbbször az ezüst felületet használom, de hogyha közel tudsz menni a modelledhez, akkor bátran válaszd a fehéret. Hogyha nincs lehetőséged a helyszínen deríteni, például nem hoztál magaddal derítőlapot, vagy egy izgő-mozgó gyereket fotózol, és nem tudod lekövetni ezt egy derítőlap segítségével, akkor arra is van lehetőség, hogy utómunkában derítsd az arcot az árnyékok felemelésével.

A hatodik a helyes beállítások. Ellenfényben könnyen előfordulhat, hogy a csúcsfények kiégnek, ezért érdemes lehet egy picit alulexponálni, de mindenképpen figyelni arra, hogy az expozíció ne legyen túl sok. Kerüld a túlzott alulexponálást is, mert ilyen esetben zajos lehet a kép, és ha utómunkában később felhúzod, akkor sem lesz olyan az eredmény, mintha helyesen exponáltál volna.

Az úgy nagyon jó, ha nézel egy picit oldalra. Ú, nagyon szép! Picit át tudsz fordulni és úgy visszanézni. Hú, de szép!

Igyekszem úgy pozícionálni az arcát, hogy ne legyen fényfoltos, viszont a haján még meg legyen ez a hajfény. Ezért kértem meg, hogy jöjjön kijjebb, mert ott már ugye eltűnt a fény. Itt viszont megvan, hogyha így van az arca, – ezt meg is csinálom, ezt a képet, nézz velem szembe légyszi, Flóra – így ugye van egy ilyen fényfolt az arcán, ami nem feltétlenül lesz annyira szép. Ha egy picit arra fordul az arcával és úgy néz vissza rám, akkor viszont nem lesz rajta az a fényfolt már az arcán. Ugye mindig utána kell állítanom a  beállításokat, mert változnak a fények, és egy picit ki van így égve a haja. Inkább egy picit alulexponálok, hogy ne égjen ki a haja. Egyébként 150 mm-en vagyok, tehát egy ilyen szép telés hatást igyekszem elérni.

Jaj, nagyon szép! Ú, de szép! Picit fejebb az állad! Aha, jaj, de szép! Kezedet néha így kilendíthed oldalra, mint hogyha így meg akarnál érinteni mondjuk egy ilyen füvet vagy ilyesmit. Nézegess hol egyik, hol másik oldalra, és akkor elvileg a hajad is majd repül erre-arra egy kicsit. Nagyon nagy különbség van a fényes és az árnyékos részek között, úgyhogy akkor fog látszani igazából, amikor majd kiér a megfelelő fénybe.

A naplementés fotózásoknál érdemes olyan helyszínt választani, ahol van egy direkt égboltunk, tehát nem árnyékolják be mondjuk fák a helyszínt, viszont a másik oldalon, ahonnan jön a nap, ott viszont vannak fák, bokrok, amikkel legalább részben ki lehet takarni.

Nagyon szép Flórának a haján a fény. Viszont így, hogy oldalról van, ugye a körvonalak nagyon szépen kirajzolódnak a fény által. És tudjuk használni az itt lévő ilyen füveket rétegként a képen.

Szeretem megmutatni a képeket, mert akkor a modell is megnyugszik, hogy születtek róla jó fotók.

Most így ez a direkt nappal szembefordulás is működik, mert egy picit eltakarták a felhők, egyéb esetben nagyon fátyolós lenne a kép, így is hogyha mozgatom a kamerát, akkor különböző becsillanásokat tudok elérni.

Ilyenkor teljesen fátyolós lesz a kép, hogyha nagyon erősen belesüt az objektívbe. És hogyha ezt el szeretnénk kerülni, akkor kell keresni olyan helyet, ahol a napot jobban kitakarja egy fa. Hogyha átjövünk ide, ahol közvetlenül belesüt az objektívbe, akkor pedig ilyen teljesen fátyolos képet kapunk, ahol egyébként nem is nagyon talál már élességet a fényképezőgépünk.

Hú, nagyon szép, Flóra.  Aha, mehet egész följebb, így keresztbe is akár. Aha, nagyon szép. Az arcodat azt inkább próbáld profilban tartani, jó? Aha.  Aha, jó. Ez nagyon szép lesz.  És profilba az arcodat, jó? A másik profilba, aha. Arra úgy, aha. Szuper! Mert itt, hogyha szembefordulna velem Flóra, akkor semmi nem látszik az arcából.

Így viszont nagyon szép, ahogy kirajzolódik oldalról a formája. Azzal játszom, hogy hova helyezem el a fényt. Itt a rétegekkel olyan, mintha így belesnénk egy ilyen jelenetbe. Jó, egy kicsit leveszed a kalapot és… Ó, de jó! Szuper! Jó, a másik kezedet is felhozhatod egy picit előre. Gyönyörű!  Nagyon jó! Jó, egy picit kinézel a kalap mögül? 

Jó, most is lehet játszani a becsillanásokkal. Aha, másik irányba fordítsd légyszi a fejed. Kicsit följebb az állad. Aha, nagyon szép. Picit följebb. Aha, nagyon szép.  Nagyon jó. Álladat egy picit följebb. Aha, gyönyörű.  Azért kérem egyébként, hogy emelje följebb az állát, hogy ne legyen árnyékban a szeme. Másik irányba az arcodat, légyszi egy picit a fény érje, jó, vissza rám, nagyon szép, tökéletes, picit, aha, úgy csinálhatod a ruháddal, aha. Jó, lejössz onnan úgy, hogy a ruhádat így rázogatod, leveheted a kalapot, aha, és így, aha, ez az, nagyon jó, ez tök jó volt, nagyon ügyes vagy, Flóra, ú, de szép.

Kicsit oldalra, oldalt, aha, másik irány, aha, szuper, hú de szép.  Ez a lány, ez egy őstehetség.  

Itt most egy nagyobb látószöget fogok használni, mert olyan szép ez a kompozíció ezzel a fával. Hú nagyon jó, szuper, ez nagyon szép. Jó, most a másik irányba fordítsd légyszi a fejed, aha, azaz. Igen, direkt fényben is lehet fotózni, csak oda kell figyelni, hogy hogy esik az arcára a fény. És lehet ilyen klasszikus megvilágításokat is keresni. Picit igazgatod a kalapodat?  Azt a kezedet inkább egy picit befelé hozd. Aha, de így is jó, így is jó, szuper. 

Jó, és most vissza rám.  Nagyon szép. Jó, jössz egy picit felém? Aha! Nagyon szuper!  

Az ilyen helyeket, mint például ez, ahol foltokban éri a fény az alanyt, az ilyeneket érdemes elkerülni, mert ezt utómunkában is nagyon nehéz javítani, ha nem lehetetlen. Ilyenkor vannak komolyan mondom a legszebb fények.  Úristen, de szép!  De jó, és átsüt a Flóra ruháján, hát ez megőrülés, megzavarodás.

Aha, egy picit ott felhúzod oda.  Úristen, hogy lehet valaki ilyen szép? Ú, de szép fények vannak. A másik kezedet is behúzod, vagy a testedhez veszed? Ú, de szép. Azt, hogy a gyönyörű, úristen. Másik kezedet felhozod a tested elé?  Egy picit ide nézel?  Úristen, de szép! 

Azt is lehet egyébként, hogy egy ilyen lendületeset fordulsz vissza, és úgy nézel. 

Az olyan jó volt, ahogy úgy fordultál, hogy a hajad egy picit bejött az arcod elé. Ó, de szép! Úristen, hogy lehet így kinézni? Nagyon szép!

Köszönöm, hogy megnézted ezt a videót, hogyha tetszett, akkor légyszíves, írd meg kommentben! 

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

Portré retusálás Lightroomban: teljes munkafolyamat

Ismerd meg a portré retusálás teljes munkafolyamatát a Lightroomban lépésről lépésre! Megtanulhatod, hogyan használd a különböző eszközöket az arcbőr, szemek, ajkak és sok más terület utómunkájához. Bemutatom a különböző maszkolási lehetőségeket, a generatív mesterséges intelligenciát és adaptív preseteket, amelyekkel profi hatást érhetsz el. Akár a Photoshop használata nélkül is igényes portré retust végezhetsz. https://youtu.be/44oZfDwmQbIFeliratkoztál már

Tovább olvasom »

Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/smoNSwil_Mk Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás –

Tovább olvasom »

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top