Portré retusálás Lightroomban: teljes munkafolyamat

YouTube-video-thumbnail+blog-featured-image

Ismerd meg a portré retusálás teljes munkafolyamatát a Lightroomban lépésről lépésre! Megtanulhatod, hogyan használd a különböző eszközöket az arcbőr, szemek, ajkak és sok más terület utómunkájához. Bemutatom a különböző maszkolási lehetőségeket, a generatív mesterséges intelligenciát és adaptív preseteket, amelyekkel profi hatást érhetsz el. Akár a Photoshop használata nélkül is igényes portré retust végezhetsz.

Feliratkoztál már a YouTube csatornámra?

A videóban elhangzó szöveg leirata: portré retusálás Lightroomban

 Portréretusálás Lightroomban? Lehetséges! Ebben a videóban megmutatom neked lépésről lépésre, hogy milyen eszközöket használhatsz.

Én Ihász Ingrid vagyok, és ha érdekel a fotózás és az utómunka, akkor kövesd a csatornámat és kapcsold be az értesítéseket! A Lightroomba nagyon sok portré eszköz érkezett az utóbbi időben, talán már nem is látod át, hogy mi minden érhető el. Ha megnézed ezt a videót, még az is előfordulhat, hogy utána nem is kell a Photoshopba átmenned befejezni a portréretust.

Nézzük meg az első kép szerkesztését, hogy milyen eszközeink vannak. A Lightroomban itt vagyok a Develop modulban, és egy alap szerkesztést már elvégeztem a képen. Eljövök ide a Maskinghez, ahol kiválaszthatnám az alanyt teljes egészében, vagy már megjelenik itt a People lehetőség, ahol konkrétan az adott személyt tudom kiválasztani.

Hogyha többen szerepelnek a képen, akkor értelemszerűen több személy jelenik itt meg. Itt ugye ki tudnám választani a teljes személyt vagy a különböző részeit, az arcbőrét, a testén a bőrt, a szemöldökét, a szemfehérjét, az íriszt és pupillát, az ajkait, a haját vagy éppen a ruháját. Ezeket általában nem használom egyben, tehát nem akarom mondjuk az arcbőrt és a test bőrét egyben szerkeszteni, mert ahhoz ugye ugyanolyan változtatásokat tudok majd eszközölni mindegyiken, és ezt ritkán szeretném.

Ugyanígy mondjuk a szemfehérjét vagy az íriszt nem fogom tudni egyben szerkeszteni, mert teljesen más szeretnék csinálni a két területen. Úgyhogy én itt az arcbőrét fogom kiválasztani. És a Create Maskkel létre is hoztam a maszkot. Ez ugye itt a maszkok között megjelenik, ki-be lehet kapcsolgatni. Ezt az Overlay-t, ami jelöli, hogy hol érvényesül, ezt is lehet kapcsolgatni.

Bele fogok nagyítani a képbe. És megnézem, hogy mit érdemes csinálni az arcbőrrel itt, ugye meg is jelentek a maszkhoz tartozó beállítások. Hogyha ellenfényes szituáció van, akkor lehet, hogy érdemes lesz egy picit az expozíciót felhúzni – ugye nem volt derítőlappal vagy egyébbel derítve az arc. Hogyha szeretném egy picit kontrasztosabbá tenni, egy ilyen Dodge & Burn hatást elérni, akkor húzhatom feljebb a csúcsfényeket, és picit lejjebb az árnyékokat az arcon.

Itt ugye ki-be tudom kapcsolgatni, hogy milyen eredményt értem el. Egy picit én ezt soknak érzem, úgyhogy vissza fogok venni az expozícióból. Jó, csak egy picit világosítottam. Itt a teljes színhőmérsékletet tudom állítani a maszkon. Egy ilyen zöld környezetben látszik, hogy egy picit zöldes-szürkés az arc, úgyhogy én ezt egy kicsit melegebbé fogom tenni sárga és magenta hozzáadásával. Hogyha nem tudod olyan finoman szabályozni, akkor ugye belekattintasz, és a fel-le nyíllal egyet-egyet tudsz rajta változtatni és tudod nézni a hatást.

Itt megjelent ugye már a Point Color lehetőség is, amivel egy konkrét színt tudok választani, és mondjuk még jobban tudom finomhangolni a bőrszínt. Itt ugye tudom változtatni az árnyalatot, a szaturációt és a fényességet is. Hogyha még mindig picit zöldnek érzem, akkor például elkezdhetem a pirosasabb irányba húzni.

Szaturációt ugye tudnám növelni, ezt bőrszínnél általában nem akarom megtenni vagy csökkenteni, itt szerintem nincs rá szükség. Dupla kattintással visszaáll a csúszka az eredeti helyére. És itt pedig a fényességet lehet változtatni. Egy picit lehet, hogy fényesebbé szeretném tenni.

A görbéhez most nem fogok hozzányúlni, de itt is lenne lehetőségem, hogy például kontrasztot adjak csak arra a területre. A textúrát érdemes lehet egy picit csökkenteni. Ezzel ugye lehet finomítani a bőrt. A Clarity-nél nem szeretek változtatni, mert ennek ilyen nagyon elkent hatása van, nagyon természetellenes, mind a két irányba húzva.

Általában a textúrát sem akarja az ember feljebb húzni, mert egy ilyen furcsa hatással lesz Úgyhogy inkább egy picit enyhítjük, lágyítjuk a textúrát. A Grain is nagyon hasznos lehet, ami tulajdonképpen egy zaj jellegű dolog, csak éppen szép zajnak nevezhetnénk. Ez is egy picit segít egyenletesebb hatásúvá tenni a bőrt.

És hogyha szeretnénk egy picit visszahozni az elveszített textúránkat, akkor adhatunk rá egy kis élesítést is. Ezzel ugye azért másképp néz ki, mint hogyha nem nyúltunk volna a textúrához. Egyáltalán egy kiegyenlítettebb, szebb színű bőrt kaptunk.

Hogyha ezzel megvagyunk, akkor érdemes lehet a bőrhibákkal is kezdeni valamit. Szerencsére arra is van lehetőség a Lightroomban.

Itt van a Remove eszköz, ami alatt megtaláljuk a hagyományos Healt és Clone-t, illetve az újabb keletű Remove-ot, aminél most már a generatív mesterséges intelligenciát is lehet használni. Én ezt most bekapcsolva hagyom, mert vannak olyan komplexebb területek is, amik például haj alatt vannak, így hasznunkra lehet ez a funkció.

Ami a bőrhibákat illeti, olyanokat szoktam eltüntetni, amik átmenetiek, tehát mondjuk egy anyajegyet nem tüntetek el, egy pattanást pedig igen. Az Apply-jal tudjuk érvényesíteni és le fogja generálni nekünk azokat a területeket.

Jó ez nagyon szép lett, egyébként itt változtathatjuk ezt, tehát a generátumokat és megnézhetjük azt, hogy melyik sikerült a legjobban. Én most itt a másodikat fogom kiválasztani.

Szerintem nagyon szép lett a bőr, ahol még ezt érdemes lehet használni, az ez a hajgumi, amit elfelejtettünk a forgatás elején levenni, úgyhogy ezt is el fogjuk tüntetni a mesterséges intelligencia segítségével.

Jó, itt nem értette meg, hogy mit szeretnék, úgyhogy ki fogom törölni és újra próbálkozom egy nagyobb területet kijelölve.

Így már megértette, hogy mit szeretnék.

Ebből is kiválasztom a legjobb verziót, az egyest, és megoldottuk ezt a problémát a hajgumival.

Hogyha szeretném eltüntetni ezeket a bogyókat, azt a H betű segítségével tudom megtenni.

Így nagyobban megnézve azt látom, hogy az arcmaszk az egy picit erős lett. Szerencsére van egy ilyen Amount slider, amivel az egészet tudom szabályozni és akár egy kicsit visszavehetek az egésznek a hatásából.

És egy természetesebb, szebb eredményt érhetek el. Amit még egyébként érdemes kivenni, azok ezek a hajszálak.

Itt ugye kisebbre fogom venni az ecsetet, és szépen megrajzolom ezeket.

Nem lett igazán szép az eredmény, nézzük meg generálás nélkül. Valószínűleg itt is az lesz a megoldás, hogy megpróbálunk egy picit nagyobb területet kijelölni.

Jó ez már sokkal jobban néz ki. Menjünk még vissza az arcra, és nézzük meg a további retusálási lehetőségeket.

Ismét átmegyek a Maskingre, és új maszkot készítek. A Select People lehetőséget választottam és itt fogok válogatni.

Kiválasztom a szemfehérjét, és

egy picit felhúzom rajta az árnyékokat. Csak egy picit szeretném világosabbá tenni, ezért nem a highlightokat, a csúcsfényeket húzom fel, mert akkor sokkal erősebben érvényesülne ez a hatás. Csak egy nagyon picit szeretnék rajta világosítani. Ha sárgának találod például, akkor lehet, hogy egy pici szaturációt is érdemes levenni belőle, és csak egy nagyon picit világosítottunk rajta.

Új maszk.

Kiválasztjuk az íriszt, itt pedig elkezdjük az árnyékokat felemelni, ez ugye nagyon erős, de fogunk rátenni egy kis Clarity-t is, hogy

élesítsünk rajta, és ez ugye levett a fényességből. Akár textúrát is adhatunk még hozzá. Ezzel ugye sokkal hangsúlyosabbá tettük a szemet. Egyébként a színét is meg lehet itt változtatni, hogyha szeretnénk. Nyilván érdemes lenne valami természetesebb színt választani. Létrehozunk még egy maszkot.

És egy picit szaturáltabbá tesszük a szájat.

Egy picit változtattam a színén és lejjebb vettem a fényességéből.

Itt is egy picit hogyha húzom a csúcsfényeket, és az árnyékokat pedig visszaszedem, akkor egy kicsit kontrasztosabb lesz a hatás. Olyan mintha egy rúzst tettünk volna fel, de mégsem természetellenes hatású.

Hogyha kilépünk a maszkból, akkor meg tudjuk nézni előtte és utána.

De megnézhetjük csak a maszkunknak is a ki-be kapcsolgatását.

Ezzel a képpel alapvetően el is készülhettünk, talán még érdemes lenne a testbőrén is egy picit dolgozni, de ez már nem adna túl sokat hozzá a módszerekhez, amiket bemutattam.

Hogyha tetszik ez a videó, akkor ne felejtsd el lájkolni és követni a csatornámat.

Egy másik képen pedig nézzük meg azt, hogy milyen presetek vannak, amiket egyből be tudsz vetni.

Ezek ugye a Lightroomban alapból benne vannak. Itt lejjebb találhatók. Vannak külön portré presetek, én ezektől őszintén szólva nem vagyok elájulva, de ki lehet őket próbálni, hátha a te képeden éppen működnek.

A fekete-fehérek nem rosszak egyébként. Ezek profilokat is adnak a képhez és különböző csúszkákat is állítanak.

Ami ennél egyel érdekesebb azok az Adaptive Presetek. Az Adaptive Presetek használják a mesterséges intelligenciából a tárgyfelismerést. Tehát például ezek az Adaptive Subject nevű presetek azon alapszanak, hogy az alanyt, mint maszkot létrehozzák és azon dolgoznak tovább. Ez a Pop, ez például kiemeli az alanyt, van olyan, ami melegebbé teszi, és úgy emeli ki, van olyan, ami így lágyabbá teszi, ez szerintem nem néz ki túl jól, van olyan, ami hűvösebbé, élénkebb színűvé, vagy éppen ilyen fényessé.

Ezek önmagukban szerintem kevésbé jól használhatók, de érdemes tenni egy próbát. Amióta az alanynak a különböző részeit is fel lehet ismerni, megjelentek az Adaptive Portrait presetek is. Ezek kombinálják ezeket a különböző kiválasztásokat és úgy végzik el a portréretust azon az adott képen. Rányomok erre az Enhance Portrait-ra, és megnézzük, hogy miket hoz létre.

Ugye látszik, hogy van egy arcmaszkunk, amit létrehozott.

Itt levette a textúrát és a Clarity-t, tehát lágyabbá tette a bőrt. Ugye hogyha látjuk, hogy miket változtatott, akkor tudjuk finomhangolni. Ha úgy érezzük, hogy ez túl elkente mondjuk a bőrt, akkor a Clarity-t azt visszavesszük nulla felé. Van egy szemfehérjénk, ez is egy picit erős.

Itt ugye mehetünk lejjebb,

írisz és pupilla, ezt is megnézzük. Eléggé kivilágosítja, de nem annyira vészes. Fogmaszk, hát ez elég furcsán néz ki, olyan egész kékes lett tőle a fog, szerintem ez nagyon-nagyon természetellenes. Ez látszik, hogy nagyon sokat visszavett a szaturációból.

Tulajdonképpen mást nem is csinált. Úgyhogy valószínűleg, hogyha ezt elkezdjük visszahúzni, akkor nem lesz ennyire vészes a helyzet. És egy sokkal természetesebb hatást érhetünk el. Még az expozíció is egy picit följebb van emelve, ezen is finomhangolhatunk, hogyha túl erősnek érezzük. Ez tulajdonképpen azokat a lépéseket spórolja meg nekünk, vagy spórolhatja meg, amiket az előzőekben bemutattam.

És az egész el van mentve egy presetbe, amit alkalmaz a képen. Érdemes megnézegetni őket, hogy hogyan hatnak a fotóra, és melyik lehet az, amelyik egy jó kiindulási alapot ad a képednek. Vannak olyanok közöttük, amik az egész képet érintik, de vannak olyanok, amik csak bizonyos részeket. Nyilván egy szakáll sötétítés nem fog érvényesülni ezen a képen, hiszen nincs rajta szakáll, viszont egy Texture Hair, egy texturáltabb haj az érvényesülhet itt.

Szerintem egy ilyen hajnál nincs szükség textúra növelésre. De ilyen simításra sem feltétlenül. Van olyan lehetőség is, ami a ruhát javítja, de ebben az esetben egy fekete ruhánál ennek túl sok jelentősége nincsen.

Érdemes azt is tudni, hogyha kialakítottunk egy jó kis Portrait Presetet magunknak, amit úgy érezzük, hogy tudunk más képeken is használni, akár csak egy adott sorozaton belül vagy később más sorozatoknál, akkor érdemes lehet ezeket elmenteni.

Itt ugye tudunk Presetet menteni. Ami nagyon fontos, hogy ha csak ezeket szeretnénk elmenteni bele, tehát ezeket a Maskingben létrehozott különböző arcbőr, fog és egyéb maszkokat, akkor ugye meg kell győződnünk róla, hogy semmi mást nem változtatunk a képen, tehát ki kell vennünk az összes pipát. És meg kell győződnünk róla, hogy csak a Masking van bepipálva, és így tudunk létrehozni egy olyan presetet, ami semmi máshoz nem nyúl a képen, csakis ezekhez dolgokhoz, amiket itt kiválasztottunk.

Ezeket ugye el tudjuk nevezni saját portré preset neveken, és kiválaszthatunk csoportot, ahová el szeretnénk menteni, hogyha rendet szeretünk tartani a Lightroomunkban. És létrehozzuk a Create segítségével. Utána pedig meg fogjuk találni ebben az adott csoportban, ahogyan szerettük volna.

Remélem, hogy tetszett ez a videó és hogyha hasznosnak találtad, akkor kérlek, hagyj egy kommentet és kövesd a csatornámat!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél értesülni a hasonló anyagokról, akkor iratkozz fel az email értesítőre!

Oszd meg!

Ez is érdekelhet

naplementés portréfotózás

Így fotózz a nappal szemben: 6 tipp naplementés portréfotózáshoz

Mi az a 6 dolog, amire figyelj, ha nappal szemben fotózol portrét? Ebben a videóban megmutatom lépésről lépésre, hogy hogyan fotózz naplementében. https://youtu.be/mtMgzIAjLn4?si=9i4aoP6F8jrLJYJzFeliratkoztál már a YouTube csatornámra? A videóban elhangzó szöveg leirata: portréfotózás nappal szemben <p> Nappal szemben nem fotózunk! Vagy mégis?! Simán fotózunk nappal szemben, azaz ellenfényben. Sőt, sok esetben kifejezetten ezt a fényt keressük, mert

Tovább olvasom »

Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/smoNSwil_Mk Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Óriási Lightroom újdonság: generatív eltávolítás –

Tovább olvasom »

Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a fotózásban?

“Aki tud, az bármilyen eszközzel csodás képeket készít.” “Profi felszerelés nélkül nincs minőségi fotó.” Mi számít többet a fotózásban, a tudás vagy a felszerelés? Ezt az ősi dilemmát feszegetem ebben a videóban. Avagy: miért nem számít a profi fotós cucc és miért számít mégis? https://youtu.be/ze9xXz9dIcM Feliratkoztál már a YouTube csatornámra? <h2>Felszerelés vs. Tudás: Mi számít a

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!

Scroll to Top