6 hetes online fotótanfolyam ingyen – 12. lecke

Ihász Ingrid

Ihász Ingrid

Fotózás, Lightroom és Photoshop online tanfolyamok fotósoknak, akik nem érik be az átlagossal.

A fotózás mint vállalkozás

Fontos változás 2021. szeptember 1-jétől, hogy a fotózás már nem végzettséghez kötött tevékenység, tehát nincsen szükséged hivatalos fotós képzés elvégzésére a vállalkozáshoz. Nem tudjuk, hogy ez tartósan így marad-e vagy újra bevezetnek majd ilyen követelményt, ezért ne bánd, ha esetleg emiatt szereztél “papírt”. Ez a változás sokak számára jó hír lehet, hiszen a legtöbben úgy kezdik a fotózást, hogy beleszeretnek hobbiként, majd egyszer csak felkérések érkeznek az ismeretségi körből. A fotózás sokszor “mellékesként” indul és később sem biztos, hogy főállássá válik. Vannak persze olyanok is, akik már vállalkozási céllal kezdik el a fotózás tanulását is, ők tudatosabban készülhetnek az üzleti vonatkozásokra is. Ha ennek ellenére is érdekel, hogyan szerezhetsz fotográfus végzettséget, olvasd el ezt a cikket!

A fotózás és a fotós vállalkozás két nagyon különböző dolog! Az utóbbi üzlet, amiben a fotózás már csak egy egészen kicsi szelet az összes többi feladat között. Vállalkozást kell indítanod, kialakítani a jogi és pénzügyi hátteret, üzleti tervet készítened, ügyfeleket szerezned és megtartanod. Ügyeket kell intézned, foglalkoznod kell a marketinggel, időnként talán szabadságra is mennél. Ha elkezdesz számolni, könnyen kiderül, hogy teljes állás esetén is nagyjából havi 80 órád jut tényleges fotós ügyfélmunkára, amiben nemcsak a fotózás és utómunka van benne, hanem az összes egyeztetés és adminisztráció is. Ebben a 80 órában kell annyit keresned, ami fedezi az összes vállalkozással kapcsolatos költségedet (alsó hangon is havi 100-200.000 Ft-ot) és ezen felül (!) még azt, amit fizetésként szeretnél látni. És akkor feltételeztük, hogy a munkaeszközeid már megvannak és csak időnként kell a felszerelést fejlesztened. Ezekkel tisztában kell lenned, ha vállalkozást indítasz és valaha is jövedelmezően szeretnéd működtetni!

Én meglehetősen későn, bőven 30 éves korom után kezdtem csak el vállalkozni. A vállalkozásom fotós irányának felépítését 2018 legvégén indítottam, akkor még azzal a szándékkal, hogy szakítok a marketinges múltammal és fotósként fogok dolgozni. Ebből a tapasztalatból elég sokat tanultam, ha vállalkozásra adnád a fejed, javaslom, hogy nézd meg itt!

A hivatásos fotósok számára az egyik legnagyobb kihívás az ügyfélszerzés és hogy megteremtsék az álomfizetésüket a fotózással. Ehhez el kell mélyülni olyan témákban is, amik sokaknak kifejezetten ijesztőek. Nekem úgymond szerencsém van, hiszen 2005 óta foglalkozom digitális kommunikációval és marketinggel. Persze azóta rengeteget változott minden és sokszor még mi, “régi motorosok” is csak kapkodjuk a fejünket. De: a marketing alapjai nem változtak! Ha azokat megérted, akkor “csak” bele kell illesztened az újabb eszközöket és módszereket és sikeres, jövedelmező vállalkozást építhetsz magadnak. De mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan kell kidolgozni egy marketing és kommunikációs stratégiát, ami mindennek az alapja?

Erről végtelen sokat tudok beszélni, akik előfizetnek nálam a Marketing kávéra, azok már megtapasztalták. Ennek egyszerűen az az oka, hogy vannak mélységei a témának és én szeretek belemenni, hogy tényleg a gyakorlatban használható tudást adjak. Egy gyostalpalót beleszuszakolok neked ebbe a levélbe, ha pedig továbblépnél, kérlek, csatlakozz a kurzushoz!

1. Miért létezik a vállalkozásom? A misszió meghatározása

Akármilyen elméletien hangzik is a dolog, azzal érdemes kezdeni, hogy megfogalmazod a missziódat, azaz azt, hogy miért létezik a vállalkozásod. Itt most nyilván nem arra gondolok, hogy legyen miből fizetni a számlákat, hanem arra, hogy mi az, amit te képviselsz, amit a vásárlóidnak nyújtasz. Ezt sokszor nem is annyira könnyű megfogalmazni, de érdemes végiggondolni, mert segít tervezni és a legfontosabb értékeket mindig szem előtt tartani.

2. Mit szeretnék elérni? A célok kitűzése

A következő lépés a célok meghatározása. Ha nem “hobbivállalkozásról” van szó, akkor bizonyára van a szemed előtt egy üzleti cél, amit szeretnél elérni. Ez jellemzően az, hogy mennyi maradjon a zsebedben havi vagy éves szinten, ahogyan arról feljebb már szó volt. Persze nemcsak üzleti célok léteznek, hanem marketing és kommunikációs (és egyéb) célok is, de ezekbe most inkább nem megyek bele.

3. Mások mit csinálnak? Piac- és versenytárs-elemzés

A termék- vagy szolgáltatás struktúra kialakításához és az árazáshoz is nélkülözhetetlen a kutatás, a piac és a versenytásak elemzése. Fel kell derítened a piacodat, illetve a konkurenciádat. Kik működnek? Milyen termékeket, szolgáltatásokat kínálnak? Milyen áron? Ki lehet a célcsoportjuk? Milyen erősségeik, gyengeségeik vannak?

Fontos azonban, hogy ne hagyd, hogy a konkurencia túlzott mértékben befolyásoljon. Nem tudhatod, hogy nekik milyen céljaik, milyen költségeik vannak, profitábilisan működnek-e.

Ne értékeld le a munkádat, azaz ne adj valamit az értékénél olcsóbban csak azért, mert úgy látod, hogy más ezt csinálja. Arról már nem is beszélve, hogy ha a béka feneke alatt van az árad, akkor nem fogsz tudni a csendesebb időszakokban sem kedvezményt adni, mert nincs miből. A tudatos marketing fog téged abban segíteni, hogy az értékének megfelelő áron adhasd el a termékedet, szolgáltatásodat.

4. Ki az ideális ügyfelem? A célközönség meghatározása

A célcsoport meghatározása egyáltalán nem könnyű feladat, de nagyon fontos! Ha jól határozod meg a célcsoportodat, neki kommunikálsz és a teljes elégedettségére törekszel, akkor nem lesz gondod azzal, hogy tisztességesen meg is fizessék a munkádat.

Hagyományosan demográfiai megközelítéssel szoktak kezdeni: nem, kor, lakóhely, iskolai végzettség, vagyoni helyzet stb. Például 25-55 éves nő, budapesti, diplomás, jómódú, 1-10 éves gyerekkel él egy háztartásban. Ezt érdemes még különböző attitűdökkel, érdeklődési körökkel szűkíteni. Például olyan anyukák, akik számára fontos a minőség, és hajlandók egy prémium termékért, szolgáltatásért a piaci átlagnál többet fizetni.

Érdemes még azt is végiggondolni és megkérdezni, hogy a célcsoportodnak milyen vágyai és problémái vannak, általánosan és az általad kínált termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódva. Ha az anyukáknál maradunk, sokszor marcangoljuk magunkat, hogy elég jó anyák vagyunk-e, de szeretnénk azért jó nők is maradni, folyton el vagyunk havazva. Mivel érezzük az idő gyors múlását, szeretnénk megőrizni a gyerekeinkkel a közös élményeket, valódi és meghitt pillanatokat látni a képeken stb.

Szintén fontos azt tudni, hogy miért lépnek be az emberek egy aktív, vásárlási szakaszba. A fotózásnál lehet ilyen egy alkalom közeledése (születésnap, karácsony stb.), valakinek az ajánlása, érzelmi okok… Ezeknek a végiggondolása segít abban, hogy megfelelő üzeneteket tudj megfogalmazni, és az üzeneteid, hirdetéseid tényleg a célcsoportodnak szóljanak.

Honnan lehet ezeket tudni? Régen a hagyományos kutatásokon kívül nem sok módszer volt. Ma már a legtöbb célcsoport esetében csak körbe kell nézni a megfelelő Facebook csoportokban, esetleg hagyományos fórumokban és máris látjuk, hogy hogyan vélekednek. Fontos azonban, hogy ezek a vélemények sokszor nem vetíthetők ki a teljes célcsoportra, hiszen a szélsőségek mindig aktívabbak és hangosabbak, de rengeteg hasznos információval lehetünk gazdagabbak.

Nagyon hasznosnak tartom a célcsoportokhoz kapcsolódóan a perszónák alkotását. A perszóna a célcsoportunk egy tipikus tagja, akinek van neve, neme, kora, attitűdjei, érdeklődési körei, vágyai és problémái. Ha előttünk van egy ilyen “személy”, akkor sokkal könnyebben tudunk hozzá szólni, neki kommunikálni. Ha egy tág, általános célcsoportod van (pl. 18-49 éves nő), akkor azt több szegmensre érdemes bontani (pl. kor, élethelyzet, attitűdök stb. alapján) és így ajánlott több perszónát is kialakítani.

5. Miben vagyok más, mint a többiek? Pozicionálás és megkülönböztetés

Ha mindezeket végiggondoltad, akkor már valószínűleg kirajzolódott a számodra, hogy miben is vagy más te, mint a többiek, akik hasonló terméket, szolgáltatást nyújtanak. Mi a terméked, szolgáltatásod egyedisége? Specialistája vagy egy adott területnek? Használsz valamilyen egyedi módszert, megoldást, anyagot, egyedi a munkafolyamatod? Ki tudsz szolgálni egy olyan célcsoportot, amit más nem vagy csak kevesen? Nyújtasz valamilyen extrát az ügyfélkapcsolatban? Te vagy a leggyorsabb? A legjobb árú? Egyedi garanciát adsz? Biztosan tudsz találni (vagy kitalálni!) olyat, amiben kimagasló vagy. Hová pozicionálod magad? Azaz mit szeretnél, hogy a (leendő) vevőd gondoljon rólad? Gondold végig, mondd ki, építsd be a kommunikációdba!

6. Hol szólítsam meg őket? Kommunikációs csatornák

Ma már hagyományosnak számít a saját-fizetett-szerzett média felosztás. A saját média az, amit te irányítasz, a fizetett média a hirdetések, a szerzett média pedig a mások által rólad előállított tartalom. Stratégiai szinten azt érdemes eldönteni, hogy ezeken belül mi az, amivel fogsz foglalkozni.

A saját médiába tartozhat például a weboldal, blog, hírlevél, Facebook oldal, csoport, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest oldal (digitális emberként nyilván digitális példákat írok, de lehetne ez brossúra, az üzleted és annak kialakítása, sajtóanyagok stb. is).

Sokszor merül fel az a kérdés, hogy melyikre van feltétlenül szükség, kell-e weboldal, vagy elég a Facebook, kell-e Instagram stb. Az alapelv az, hogy ott legyünk jelen, ahol a célcsoportunk. Számos olyan fotóst ismerek, aki csak Facebookon építette fel a vállalkozását, és köszöni szépen, remekül megél belőle. A személyes véleményem az, hogy nagyon veszélyes ebből a szempontból csak egy lábon állni. Sokan ráfáztak például az elmúlt évek Facebook algoritmus frissítéseire, felépítettek több tízezres követőbázist, ma pedig fizetett hirdetés nélkül már senkihez sem érnek el a posztjaik. De akik tudtak alkalmazkodni, azok is jellemzően sokkal kevesebb emberhez jutnak el, mint korábban.

A weboldalt azért tartom nagyon fontosnak, mert az az egyetlen olyan digitális felület, amit pontosan úgy alakíthatsz ki, ahogyan szeretnél, ami felett teljes kontrollt gyakorolhatsz. Sokan nem is veszik komolyan azokat a vállalkozásokat, amelyeknek nincsen weboldala. A belépési küszöb a weboldalnál ugyanakkor jóval magasabb, mint egy közösségi profil esetében, és ahogyan minden mással a marketingben, ezzel is csak akkor érdemes foglalkozni vele, ha tudod, hogy mi a célod vele. Az önmagában nem cél, hogy legyen.

7. Kinek mit mondjak? A vásárlási ciklus különböző szakaszai

Ha a termékedet, szolgáltatásokat szeretnéd értékesíteni, akkor figyelembe kell venned, hogy a potenciális vásárlód éppen milyen fázisban van:

  • Nem is tudja, hogy van olyan problémája, amire megoldást nyújtasz. Eszébe sem jut, hogy érdemes lenne fotózásra mennie. Szomorú, valahogy tudatosítani kellene benne, hogy miről marad így le!
  • Ismeri a problémát, de neki éppen nem aktuális. Évente egyszer, karácsonykor jár fotózásra, és most nincsen karácsony. Pech, rá kellene venni valahogy, hogy ne csak karácsonykor legyen fotózás!
  • Ismeri a problémát és éppen megoldásra lenne szüksége, de nem ismer téged. Azaz éppen fotóst keres, de rólad még életében nem hallott és rád sem talál. Na ebből nem lesz üzlet!
  • Ismeri a problémát, megoldásra lenne szüksége, nem ismer téged, de ajánlást kér a barátjától, aki történetesen téged javasol. Micsoda szerencse (akarom mondani kemény munka!), hogy ilyen elégedettek voltak veled korábban.
  • Ismeri a problémát, keresi a megoldást, ismer téged, de még másokat is, ezért gondolkodik, összehasonlít. Nézegeti a fotós csomagokat, árakat, ajánlatot kér be, tőled is. Kérdés, lesz-e belőle üzlet.
  • Lásd az eddigieket, és téged választ. Bejelentkezik fotózásra, ami csodálatos hír!
  • Ismer téged, mert már vásárolt tőled, de azért másokat is megnéz, és végül ismét melletted dönt. Visszatérő ügyfél, szuper! (Vagy nem, hát ez is előfordul.)
  • Ismer téged, mert már vásárolt tőled és eszébe sem jut mást választani. Ő a legjobb visszatérő ügyfeled, aki minden bizonnyal szívesen is ajánl téged másoknak.

Nyilván még egyéb kombinációk is elképzelhetők, de a lényeget szerintem jól szemlélteti. Magát a folyamatot általában egy tölcsérrel szokták ábrázolni, amelynek a legfelső, legszélesebb szelete az ismertség, ezt követi az értékelés, majd a vásárlás, és a meglévő ügyfelek felé a lojalitás építése.

Sales funnel

Nem nehéz belátni, hogy a különböző szakaszokban tartó felhasználóknak teljesen más típusú információra van szükségük. Aki még a problémát sem ismeri, abban tudatosítani kell a problémát, majd át kell mozdítani abba a szakaszba, hogy keressen megoldást. Építeni kell az ismertségedet, hogy amikor éppen aktuálissá válik a probléma, gondoljanak rád (is). Az aktív megoldást keresőknek olyan információkat kell adni, amik segítik őket a döntésben, természetesen melletted. A meglévő ügyfeleket pedig meg kell becsülni, sőt akár meg is jutalmazni, hogy újra visszatérjenek és ajánljanak másnak is.

Egyszerű, nem? Persze, elméletben, de mindezt felépíteni hosszú évek munkája is lehet. Tudatos tervezéssel és megvalósítással viszont felgyorsítható, ebben is segítek a Marketing kávé vagy akár egyéni tanácsadás keretében.

Ez még jól jöhet

Ebben a videóban megmutatom, hogy hogyan használd az egyik kedvenc alkalmazásomat, a Canvát a vállalkozásod marketingjében! Itt pedig mutatok még olyan mobil alkalmazásokat, amikre szükséged lehet a fotózástól a képszerkesztésen át egészen a marketingig.

Scroll to Top