6 hetes online fotótanfolyam ingyen – 5. lecke

Ihász Ingrid

Ihász Ingrid

Fotózás, Lightroom és Photoshop online tanfolyamok fotósoknak, akik nem érik be az átlagossal.

Az egyik legfontosabb dolog a fényképezésben: a fény!

A fényképezést nem véletlenül hívják így, hiszen az egyik legfontosabb eleme a fény.

Ha a fényt tudatosan használod, akkor egy óriási lépést teszel a sokkal jobb fényképek irányába. Talán még nagyobbat, mint az előző levelemben bemutatott kompozíciós szabályokkal.

A fények lehetnek természetesek vagy mesterségesek, előbbire tipikus példa a nap és az égbolt, míg az utóbbira a különböző lámpák és vakuk. Ebben a leckében a természetes fényről lesz szó.

Jellegét tekintve a fény lehet kemény, ilyen például a nap közvetlen fénye, ami éles árnyékokat eredményez, illetve lehet lágy, finomabb árnyékokkal, ilyen például az égbolt szórt fénye.

Minél nagyobb felületről érkezik a fény és minél közelebb van az alanyhoz, annál lágyabb lesz.

Sokszor hallom, hogy milyen szépen süt a nap, pont ideális a fényképezéshez. Ennek pontosan az ellenkezője igaz, és bár tűző déli napon is lehet fényképezni megfelelő tudással és felszereléssel, ezt inkább hagyd meg annak, aki szereti az efféle kihívásokat.

Kemény fényben, különösen a déli napon kezdőként jó eséllyel nem fogsz tudni értékelhető képet készíteni, főleg ha ember is szerepel rajtuk. Ilyen esetben a modelled várhatóan úgy fog kinézni a képen, mint egy panda, a hunyorgásról, könnyezésről és grimaszról már nem is beszélve. 

Ha kezdő vagy a fotózásban, akkor a természetes és lágy fény a legjobb barátod, a felhős idő vagy napos időben az árnyékos terület!

Lehetőleg kerüld az olyan helyeket is, ahol sötét árnyékos és erősen napos területek találkoznak, mert a kép legalább egyik része nem lesz megfelelő, a sötét rész bebukhat (túl sötét, fekete lesz), a világos kiéghet (túl világos, fehér lesz).

Különösen figyelj a fényfoltokra, mert tönkretehetik a fotódat! A legrosszabb, amit történhet, hogy az arc (nem szándékosan) fényfoltos lesz, de az sem mutat túl jól, ha a testen vagy a háttérben vannak fényfoltok. Ezeket nagyon macerás utómunkában javítani, sőt az is előfordulhat, hogy nem is sikerül.

Erős fényben lehetőleg ne a fák árnyékát keresd, mert rettenetesen zöldek lesznek a fotóid és utómunkában is sokszor csak korlátozottan, sok pepecselés árán javíthatók. Arra általánosan érdemes figyelni, hogy valamilyen élénk színes felület, például téglafal vagy ruhadarab ne vessen előnytelen színfoltokat arra, amit vagy akit fényképezel.

Hogyan használjam a fényeket kültéren?

Ha kültéren szeretnél képeket készíteni, akkor a legideálisabb a napfelkelte utáni és a sötétedés előtti kb. 1 óra (arany óra), és bár időjárástól, évszaktól is függ, általánosságban a 10.00-15.00 óra közötti időszakot érdemes kerülni. Ez nemcsak portréra igaz, hanem bármilyen fotótémára.

Az említett reggeli és esti időszakokban a nap már nem felülről süt, így lehet okosan használni a fényét. Általánosan azt a “szabályt” követem, hogyha látszik a nap az égen, akkor ellenfényként használom (1), ha pedig nem látszik (felhős időben), akkor direkt fényként (2). Ha nem látod a napot az égen, segíthet ha feltartod a kezedet és figyeled, hogy melyik oldala fényes.

Fotózás nappal szemben, árrnyékban

Még mindig tartja magát az a régi vélekedés, hogy ellenfényben, azaz “nappal szemben nem fotózunk”. Ez természetesen nincsen így. 

Amire érdemes odafigyelni, hogy a nap ne süssön bele közvetlenül az objektívbe. Azaz takarja el valami a környezetből, vagy egyszerűen csak komponáld ki a képről. Ha más lehetőséged nincsen, akkor takard ki a napot a kezeddel, az objektívre pedig érdemes feltenni a napellenzőt.

Ha a nap közvetlenül belesüt az objektívbe, akkor egy fényes fátyol borítja majd a képet, ami egyébként utómunkában valamilyen szinten korrigálható (dehaze). Ha a nap csak részben süt az objektívbe (mert a kép szélén van vagy valami részben takarja), akkor azzal érdekes fényhatásokat, lencsebecsillanásokat lehet elérni, érdemes ezzel is kísérletezni.

Igyekezz a kamerában megalkotni a képet és akkor nem kell utómunkában “felturbózni”. Ha kifejezetten sziluettet szeretnél fotózni, akkor a fényt komponáld az alany mögé, mögötte pedig az ég legyen, azaz alsó kameraállásból kell majd fotóznod.

Ha portrét fotózol ellenfényben, akkor érdemes lehet a modelled arcát deríteni, amit a profik derítőlappal vagy vakuval szoktak megtenni, de akár egy nagy fehér felület, pl. hungarocell csomagolóanyag vagy lepedő is bevethető. A szemből érkező fénynek erről az arcra kell visszaverődnie.

Ha erre valami miatt erre nincsen lehetőség, akkor az alany arca “deríthető” még az utómunka során is. Én egyébként sokszor egyáltalán nem használok derítést, mert nincsen segítőm (vagy egyszerűen megzavarná a fotózás menetét), illetve a környezet megfelelő mértékben visszaderít nekem.

Még több tippet találsz arany órás, illetve esti (kék órás) fotózáshoz ebben az ingyenes ebook csomagban.

Pro tipp: Figyeld a becsillanást a szemben!

Fotózás - becsillanás a szemben

Amikor a fényeket tanulmányozom egy képen, mindig azt figyelem, hogy hol van a becsillanás a szemben és milyen alakú. A klasszikus világítási mintákról a következő leckében lesz szó.

Addig is amire érdemes figyelned, hogy a becsillanás lehetőleg az irisz felső részén látszódjon. Ha nincsen becsillanás a szemben, akkor “élettelennek” fogjuk érezni a képet, még ha nem tudjuk is esetleg megmondani, hogy miért.

A fenti képeken bal oldalon természetes fényt, jobb oldalon pedig mesterséges fényt és fényformálókat láthatsz.

Hogyan használjam a természetes fényt beltéren?

Fotózás - fények használata beltéren

A beltéri fényképezés talán még több kihívást tartogat, mint a kültéri, elsősorban azért, mert gyakran nincsen elegendő fény. Ilyenkor előfordulhat, hogy bemozdult, életlen lesz a kép (a túl hosszú záridő miatt) vagy túl zajos lesz (a túl magas ISO miatt), ahogyan arról már korábban szó volt.

Beltéren abban az esetben fogsz csak tudni értékelhető képet készíteni (komolyabb felszerelés és fotós tudás nélkül), ha okosan használod az ablakot és – például enteriőr vagy tárgyfotóhoz – akár állványt is használsz.

Az, hogy mennyi fény áll rendelkezésedre, függ az ablak méretétől, fekvésétől, az évszaktól és napszaktól is, és itt is igaz, hogy ha közvetlenül süt be a nap, akkor érdemes kimozdulni a sugarakból. Minél kisebb az ablak vagy minél távolabbról érkezik a fénye, annál keményebb (kontrasztosabb) lesz.

Beltéren nagyon szeretek közvetlenül az ablak mellett fotózni, amit úgy használok, mint egy méretes fényformálót (ezekről a következő leckében lesz szó). Beltéren is gondolj nyugodtan ellenfényes képek készítésére! A már említett ingyenes ebook csomagban beltéri fotózáshoz is találsz még tippeket.

Ha még kezdő vagy a fotózásban, akkor nem ajánlom a beltéri (nem fotós) lámpák használatát, mert ezeknek a minősége sokszor gyenge és előnytelen, illetve akár képenként más színű fényeket fog eredményezni. A színhőmérsékletük alapból is eltér mind a természetes fényétől, mind egymásétól, így azzal fogsz szembesülni, hogy a fotóid különböző színekben “pompáznak”. Persze, ezt is lehet tudatosan és szépen használni, de az már egy következő szint.

 A következő leckében a mesterséges fényekkel folytatjuk.

Scroll to Top